تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۰۱
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۶۸۶۴۳
سرویس خبر : انرژی

راه اندازی نیروگاه زغالی یک گیگاواتی «JERA» در ژاپن

‌می‌متالز - فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، خواستار بهره‌برداری از ۹ نیروگاه هسته‌ای در این کشور به‌منظور مقابله‌با کاهش عرضه شدید مورد انتظار برق در زمستان شده است.

به گزارش می‌متالز، او گفت این کشور می‌تواند در عین حال فعالیت بیش از ۱۰ نیروگاه حرارتی را برای تضمین امنیت برق در تابستان امسال از سر بگیرد. اظهارات کیشیدا در یک کنفرانس مطبوعاتی در حالی صورت می‌پذیرد که ژاپن با بحران تابستانی برق دست و پنجه نرم می‌کند. در اوایل تابستان امسال، دولت ژاپن برای نخستین بار تحت یک سیستم جدید، هشدار کمبود برق را صادر کرد، زیرا بخش‌هایی از این کشور از جمله استان‌های توکیو، سایتاما، توچیگی و ایباراکی با گرمای بی سابقه مواجه شدند.

امنیت منابع برق این کشور، با روند کند راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای که پس از فاجعه فوکوشیما در ماه مارس ۲۰۱۱ تعطیل شدند و همچنین بازنشستگی نیروگاه‌های حرارتی قدیمی به دلایل زیست‌محیطی تشدید شده است. تاکنون تنها ۱۰ رآکتور از ۳۳ رآکتور ژاپن فعال هستند. هفت مورد دیگر نیز توسط تنظیم‌کننده هسته‌ای کشور تایید شده است. این کشور در عین حال از افزایش قیمت سوخت رنج می‌برد که ناشی از بازار‌های فشرده انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین است. این در حالی است که نیروگاه‌های گازی از سال ۲۰۰۹ به منبع غالب ژاپن تبدیل شده‌اند و حدود ۴۰ درصد از ترکیب تولید فعلی برق ژاپن را تشکیل می‌دهند.

کیشیدا گفت: دولت نگران کمبود برق در زمستان است و ما باید از این روند جلوگیری کنیم. او گفت که راه‌اندازی مجدد ۹ نیروگاه هسته‌ای حدود ۱۰ درصد از کل برق مصرفی ژاپن را تامین می‌کند و برق مورد نیاز را برای ساعات اوج مصرف تامین می‌کند. وی افزود: تامین امنیت ۱۰ واحد دیگر تولید‌کننده برق حرارتی، می‌تواند به اپراتور‌های شبکه کمک کند تا به سطحی برسند که می‌تواند تامین پایدار را تحقق بخشد.

شرکت JERA، برنامه‌هایی را برای مقابله با افزایش تقاضا در فصل تابستان طراحی کرده است، که از ژوئیه تا سپتامبر را در‌بر می‌گیرد. این سازمان بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده برق در ژاپن است که حدود ۳۰ درصد از برق این کشور را تولید می‌کند. شرکت JERA در ۲۷ ژوئن اظهار کرد: با توجه به انتظارات برای وضعیت بسیار سخت عرضه و تقاضای برق در تابستان امسال، دولت در جلسه ۷ ژوئیه برای بررسی عرضه و تقاضای برق تصمیم گرفت تا اقدامات جامعی را برای رسیدگی به تقاضای برق در سال مالی ۲۰۲۲ انجام دهد.JERA در همان روز درخواست کتبی از وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت دریافت کرد تا همه اقدامات را برای تثبیت عرضه و تقاضای برق در نظر گرفته و اتخاذ کند.

این شرکت گفت برای از سرگیری عملیات واحد پنج نیروگاه حرارتی ۶۰۰ مگاواتی گازسوز آنگاساکی در ایچیهارا، استان چیبا، فرآیند آماده‌سازی را به پیش خواهد برد. همچنین عملیات واحد پنج نیروگاه حرارتی چیتا را در استان آیچی از سر خواهد گرفت. شرکت JERA قصد داشت هر دو واحد را تعطیل کند، اما با موفقیت در یک مزایده عمومی در راستای افزایش ظرفیت برق‌رسانی که توسط برخی از شرکت‌های انتقال و توزیع کشور انجام شد، واحد‌ها را ارائه کرد. علاوه بر این، JERA قصد دارد دو واحد نیروگاه جدید را در ماه اوت راه اندازی کند که شامل واحد ۵ نیروگاه حرارتی یک گیگاواتی تاکتویو مبتنی بر سوخت زغال سنگ در استان آیچی و واحد شماره یک نیروگاه حرارتی ۶۵۰ مگاواتی آنگاساکی در استان چیبا است. این در حالی است که قرار بود واحد شماره یک آنگاساکی پس از فوریه ۲۰۲۳ عملیات تجاری خود را آغاز کند.

شرکت JERA همچنین اعلام کرد از عملکرد قابل اعتماد ناوگان موجود خود نیز اطمینان حاصل کرده است. در این بیانیه آمده است در حالی که در صورت امکان از برنامه ریزی تعمیرات و بازرسی نیروگاه حرارتی برای تابستان اجتناب می‌کند، اما همچنین از طریق بررسی سلامت و گشت‌های هدفمند بویلر‌ها و سایر تجهیزات اولویت دار، خطر قطعی تاسیسات تولید برق را کاهش می‌دهد. در این بیانیه آمده است: وضعیت بازار انرژی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین چالش برانگیز است و با افزایش رقابت در خرید انرژی، به‌شدت غیرقابل پیش بینی باقی خواهد ماند، زیرا کشور‌ها به دنبال کنار گذاشتن خود از منابع روسیه و افزایش قیمت گاز طبیعی مایع و سایر سوخت‌ها هستند.

«شرکت JERA»، یک سرمایه‌گذاری مشترک بین TEPCO Fuel & Power (یک شرکت تابعه کاملا تحت مالکیت شرکت برق توکیو) و Chubu Electric Power است که در آوریل ۲۰۱۵ تاسیس شد. این شرکت مالکیت و بهره‌برداری از تمام نیروگاه‌های برق حرارتی توکیو الکتریک و چوبو الکتریک را به عهده گرفت و مجموع خروجی تقریبا ۶۷ میلیون کیلووات شامل ظرفیت در حال ساخت را به آن داد که آن را به بزرگ‌ترین شرکت تولید برق ژاپن تبدیل کرد. الکتریسیته تولید شده توسط آن به‌طور عمده به شرکت‌های برق خرده عرضه می‌شود و مستقیما به مصرف‌کنندگان عرضه نمی‌شود.

راه‌اندازی JERA بلافاصله پس از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما دایچی توسط گروهی از مدیران جوان در توکیو الکتریک مطرح شد که به دنبال جدا کردن بخش تولید برق حرارتی شرکت از بخش هسته‌ای آن بودند که مسوولیت قانونی و مالی این حادثه را بر عهده داشتند. این ایده با مخالفت شدید مدیر توکیو الکتریک مواجه شد. با این حال، تا سال ۲۰۱۲، توکیو الکتریک به دلیل ادعای جبران خسارت و هزینه‌های از کار انداختن نیروگاه‌های هسته‌ای فوکوشیما و همچنین هزینه‌های بالای سوخت فسیلی برای جبران کمبود تولید برق از ۱۷ رآکتور هسته‌ای غیرفعال خود، با ورشکستگی قریب‌الوقوع مواجه شد.

از طرف دیگر JERA، انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باتری‌های ذخیره سازی را که اکنون به لطف نوآوری‌های تکنولوژیکی یک گزینه مهم برای تولید برق است، به عنوان یکی از کسب وکار‌های اصلی خود برای آینده قرار داده است. این شرکت در حال کسب تجربه از طریق توسعه و بهره‌برداری پروژه‌هایی در سایر کشور‌ها و مناطق با کسب و کار‌های پیشرفته انرژی‌های تجدیدپذیر و به کارگیری این تخصص در ژاپن است.JERA در حال گسترش این بخش با تمرکز بر مزارع بادی فراساحلی است و از توانایی خود در توسعه در مقیاس بزرگ استفاده می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده