تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۸
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۶۸۷۱۶
سرویس خبر : انرژی

اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف گاز به توافق رسید

‌می‌متالز - وزرای انرژی اتحادیه اروپا بر سر طرحی بی‌سابقه به توافق رسیده‌اند که طبق آن کشور‌های عضو به‌طور داوطلبانه مصرف گاز خود را از اوت تا بهار آینده ۱۵ درصد کاهش خواهند داد.

به گزارش می‌متالز، وزرای انرژی اتحادیه اروپا بر سر طرحی بی‌سابقه به توافق رسیده‌اند که طبق آن کشور‌های عضو به‌طور داوطلبانه مصرف گاز خود را از اوت تا بهار آینده ۱۵ درصد کاهش خواهند داد.

توافق وزرای انرژی اتحادیه اروپا با معافیت‌هایی نیز برای برخی کشور‌ها همراه است.

جمهوری چک که ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد روز سه شنبه در صفحه توییتر خود اعلام کرد: این یک ماموریت غیرممکن نبود! وزیران به یک توافق سیاسی در مورد کاهش تقاضای گاز قبل از زمستان آینده دست یافته‌اند.

بر اساس این گزارش، توافق صورت گرفته راه را برای سهمیه‌بندی گاز در سراسر اتحادیه اروپا باز می‌کند، که صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما خانواده‌ها و بخش خدمات ضروری مانند مدارس و بیمارستان‌ها را شامل نمی‌شود، مگر اینکه وضعیت به شدت بدتر شود.

در صورت بروز شرایط اضطراری عرضه، مانند قطع کامل جریان گاز طبیعی از روسیه، کاهش داوطلبانه مصرف تحت سیستم نوآورانه «هشدار اتحادیه» اجباری خواهد شد.

این طرح با معافیت‌هایی همراه است و به گفته برخی رسانه‌ها، اسپانیا و پرتغال از این توافق راضی نبودند و در مذاکرات به جای ۱۵ درصد خواستار کاهش ۷ درصدی مصرف بودند. برخی استثنا‌های دیگر برای کشور‌های جزیره ای، مالت، قبرس و ایرلند و کشور‌های بالتیک اعمال شده است. به گزارش رویترز، مجارستان نیز با این قرارداد مخالفت کرد.

شرکت گازپروم روسیه قصد دارد روز چهارشنبه توربین دوم خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان را با استناد به مقررات فنی که نیاز به تعمیرات اساسی این قطعه دارد، خاموش کند. این اقدام جریان گاز صادراتی به آلمان را به ۲۰ درصد از ظرفیت این خط لوله کاهش می‌دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز سه شنبه اعلام کرد که این توربین باید تعمیر شود، زیرا این موضوع مربوط به ایمنی این خط لوله است.

لاوروف افزود که اتحادیه اروپا می‌تواند حجم کامل گاز روسیه را از طریق خط لوله جدید جایگزین، یعنی نورد استریم ۲، که آماده راه اندازی است، دریافت کند. اما آلمان بار‌ها امکان استفاده از این مسیر را رد کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده