تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۹
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۶۸۸۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اهمیت بازگشایی مرز میل ۷۳ برای صادرات سیمان باقران

‌می‌متالز - نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران گفت: اگر میل ۷۳ که در نزدیکی کارخانه سیمان باقران است بازگشایی شود و صادرات سیمان از اینجا انجام گیرد فقط برای کارخانه سیمان باقران در سال ۱۲۰ میلیارد تومان سودآوری دارد که این تبدیل به دلار شده و منافع ملی کشور است که درخواست توجه و پیگیری بازگشایی داریم.

به گزارش می‌متالز، نائب رئیس هیات مدیره شرکت سیمان باقران روز دوشنبه در کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند که با حضور رایزن ایران در کشور افغانستان برگزار شد با اشاره به اینکه کارخانه سیمان باقران صادرات محور است، گفت: این واحد ۸۵ درصد صادرات به افغانستان و تامین کننده ۳۵ درصد نیاز افعانستان در بحث سیمان است.

سیدمهدی کاظمی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده برای این واحد تولیدی افزود: در نیمه دوم سال گذشته ۱۱۷ روز گاز نداشتیم و ۳۴ میلیارد تومان برای افزایش سوخت اول به دوم هزینه کردیم.

وی با بیان اینکه سه ماه در سال هم معمولا مشکل برق داشته و بلاتکلیف هستیم، اظهار داشت: به عنوان یک واحد صادرات محور مشکلی در آن طرف مرز نداریم بلکه تمام مشکلات ما مربوط به داخل بوده و اساسی‌ترین مشکل هم سوخت است.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: در حال حاضر سوخت به عنوان یک فرصت می‌توانست عاملی برای توسعه صادرات پایدار باشد، اما به مشکل تبدیل شده است.

وی گفت: ۱۱ میلیون تن صادرات سیمان به عراق داشتیم که در حال حاضر به صفر رسیده است.

کاظمی افزود: درخواست داریم در اینگونه جلسات دستگاه‌های موازی را هم دعوت کنید تا شنونده مشکلات بوده و اقدامی برای حل آن انجام دهند.

وی عنوان کرد: زمانی حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیمان به افغانستان صادر می‌کردیم که اکنون به ۸۰۰ هزار تن کاهش یافته است، این میزان نیز اگر سوخت تجار تامین نشود از دست خواهیم داد که این به ضرر ما است.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: سال گذشته در این بازه زمانی حدود ۳۰۰ هزار دلار پول افغانی در دست ما بوده که سیمان را به نرخ روز به طرف افغان بدهیم.

کاظمی افزود: در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار تن سیمان و کلینکر ذخیره در مرز داریم در حالیکه به دنبال خریدار هستیم.

وی با اشاره به وجود مرز میل ۷۳ در ۳۴ کیلومتری کارخانه سیمان باقران تصریح کرد: این مرز از معبر‌های فعال در این منطقه بوده، اما سال‌های قبل به صورت یکطرفه از جانب افغانستان بسته شده است.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت سیمان باقران ادامه داد: اگر میل ۷۳ که در نزدیکی کارخانه سیمان باقران است بازگشایی شود و صادرات سیمان از اینجا انجام گیرد فقط برای کارخانه سیمان باقران در سال ۱۲۰ میلیارد تومان سودآوری دارد که این تبدیل به دلار شده و منافع ملی کشور است که درخواست توجه و پیگیری بازگشایی داریم.

منبع: سیمان خبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده