تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۲۶۸۹۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفتگو با بهرام شکوری مطرح شد

انتقاد انجمن مس ایران از عملکرد وزارت صمت

‌می‌متالز - بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و رییس انجمن مس ایران با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل ایجاد محدودیت و موانع بر سر راه فعالیت‌های اقتصادی و به خصوص تنظیم بازارها، گفت: هر زمان و هر جایی که دولت در واردات، صادرات، تولید داخلی، بورس و قیمت گذاری به جای سیاست گذاری، دخالت می‌کند نه تنها تنظیمی صورت نمی‌گیرد بلکه بازار را از تنظیم خارج می‌کند.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در خصوص عملکرد وزارت صمت در تنظیم بازار گفت: اولین و بزرگترین مشکل همه‌ی فعالان حوزه معدن و غیر معدن دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات است به طوری که همه تولید کنندگان از جمله تولید کنندگان لاستیک، لوازم خانگی، فولاد و حتی خودروسازان از این معضل اساسی رنج می‌برند.

وی افزود: این در حالی است که مواد اولیه با ارز آزاد تهیه می‌شود، ولی تولید کننده را مجاب می‌کنند تا محصول خود را با قیمت تعیین شده، تولید کرده و به فروش برسانند که این امر غیر ممکن است لذا اگر دولت در بازار دخالت نکند، بازار متعادل شده و مشکلات هم برطرف می‌شود، ولی وزارت صت متاسفانه این کار را نمی‌کند و در نتیجه این موضوع به یکی بزرگ‌ترین دغدغه‌های صنایع تبدیل می‌شود.

شکوری با بیان اینکه در سال‌های گذشته با مشکل دخالت دولت در زنجیره فولاد هم مواجه بودیم، عنوان کرد: در آن زمان موانعی بر سر راه زنجیره فولاد ایجاد شد مبنی بر اینکه تا نیاز بازار داخل تامین نشود اجازه صادرات داده نمی‌شود و عوارضی را در این خصوص وضع کردند، اما فعالان حوزه پیشنهاد کردند که تولید کنندگان محصول خود را در بورس عرضه کنند و اگر خریداری نداشت اجازه صادرات داده شود و اگر محصولی نباید صادر شود اجازه تولید بیشتر از نیاز داخل به آن داده نشود که در آن زمان تولید کنندگان فولاد محصول خود را در بورس عرضه کردند، ولی متاسفانه وزارتخانه در بورس هم دخالت کرد.

وی عنوان کرد: این در حالی است که بورس کالا، سازوکار و مقررات شفاف و مشخصی را دارد و وقتی در بورس دخالت می‌شود سازوکار آن دچار خدشه می‌شود لذا هر زمان و هر جایی که دولت در واردات، صادرات، تولید داخلی، بورس و قیمت گذاری دخالت می‌کند نه تنها تنظیمی صورت نمی‌گیرد بلکه بازار را از تنظیم خارج می‌کند و به نظرمن این یکی از معضلات اصلی همه فعالان اقتصادی به خصوص در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه سیاستی به کار بگیرد تا وضعیت تولید کشور بهتر شود؟ گفت: نام گذاری سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری اقتصادی مربوط به تولید بوده که اهمیت حوزه اقتصاد را نشان می‌دهد، ولی متاسفانه این نام گذاری‌ها در بخش اجرایی فقط در حد شعار باقی مانده و دولت‌ها به آن توجهی نمی‌کنند و در راستای تحقق نام گذاری قدمی بر نمی‌دارند.

شکوری گفت: به عنوان مثال در سال رفع موانع، موانع زیادی ایجاد می‌شود و در سال حمایت از تولید نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد که تولید زمین می‌خورد بنابراین اگر می‌خواهیم از تولید حمایت کنیم باید اجازه دهیم تا تولید کننده مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات را با کمترین هزینه وارد کند تا بتواند تولید خوبی داشته باشد و بعد از تولید اجازه داشته باشد محصول خود را در بازار رقابتی بفروشد و در صورت اضافه تولید، صادر کند و در نتیجه هیچ مانعی برای عرضه محصول در بازار و صادرات وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد:، ولی متاسفانه مشاهده می‌شود که جلوی واردات ماشین الات و تجهیزات گرفته می‌شود و سیاست گذاری‌ها در راستای حمایت از تولید نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: لذا مشاهده می‌شود که در همه این چرخه‌ها موانع متعددی ایجاد می‌شود و این سبب می‌شود که مشکلات بیشتر شود، زیرا هر چه محدودیت، ممنوعیت و موانع ایجاد کنیم، امضا‌های طلایی یا فساد در سیستم‌ها بیشتر می‌شود و این محدودیت‌ها منافعی را برای عده‌ای ایجاد می‌کند و موجب فساد در بدنه بعضی از بنگاه‌های تولیدی و برخی از دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده