تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۳۲
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۶۸۱۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارشی از سفر بیست و نهم رئیس جمهور:

خداحافظی کارگران هپکو از رئیس جمهور با شعار «رئیسی دوستت داریم» / افتتاح بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور در استان مرکزی

‌می‌متالز - سفر استانی رئیس جمهور به استان مرکزی با ۲۲۰ طرح و افتتاح بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشدی کشور به پایان رسید و شاید مهمترین وعده رئیسی به مردم این استان، حل مشکلات کارخانه‌های بزرگ و یافتن راه حل برای کاهش آلودگی هوا بود. به

به گزارش می‌متالز، سفر استانی بیست و نهم رئیس جمهور به استان مرکزی با تصویب ۲۲۰ طرح به سرانجام رسید. سفری که با بازدید از کارخانه صنایع آذرآب آغاز شده بود و با حضور در شرکت هپکو ادامه یافت.

آذرآب را به عنوان شرکت صنعت ساز معرفی می‌کنند که در کار ساخت تجهیزات پالایشگاه‌های گاز و نفت، مجتمع‌های پتروشیمی، سد‌ها و کارخانجات دیگر است و حدود ۴۰ سال عمر دارد. پس از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، عملکرد مدیران نااهل خصوصی، بدهی چند میلیاردی روی دست این شرکت گذاشت و در نهایت آذرآب در اختیار یک بانک قرار گرفت و حالا گرفتار مشکلات مالکیتی و سهام داری است.

رئیس جمهور در بازدید از این شرکت با کارگران به گفتگو پرداخت و قول داد که آذرآب را احیا خواهد کرد.

رئیسی در حاشیه بازدید از این کارخانه گفت: متأسفیم که کارخانه آذرآب باوجود توانایی برای رفع نیازمندی سایر کارخانجات و صنایع، با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند. کاری می‌کنیم که انشاءالله ظرفیت کارگری این کارخانه حداقل به همان ظرفیت سه هزار نفر سابق بازگردد.

خداحافظی کارگران هپکو از رئیس جمهور با شعار «رئیسی دوستت داریم» / افتتاح بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور در استان مرکزی

وی با اشاره به اینکه فعال و پویا بودن آذرآب با همت کارگران و مهندسان توانمند این واحد تولیدی رقم می‌خورد، تاکید کرد: در اسرع وقت برای حل مشکلات مدیریتی و سهامداری آذرآب تصمیم گیری خواهیم کرد.

رئیسی در هپکو

رئیس جمهور پس از آن در سالن تولید هپکو حضور یافت و با مسوولان و کارگران این شرکت گفتگو کرد. ابوالفضل رنجبر، فعال کارگری هپکو و سیدامیر میرناصری، رئیس شورای اسلامی کار این شرکت با رئیسی گفتگو کردند.

رنجبر در این بازدید به رئیسی تأکید کرد که نبود سرمایه در گردش باعث شده این غول عظیم ماشین سازی در انتظار قرارداد بماند و تا سفارش نگیرد، نتواند خط تولید خود را راه اندازی کند.

این فعال کارگری هپکو پیشنهادی هم مطرح کرد. به گفته او اگر مازاد سهام این شرکت که در اختیار تأمین اجتماعی است و با تصویب هیات وزیران در سال ۹۹، باید به بخش خصوصی واگذار شود، در اختیار ایمیدرو قرار گیرد که در این صورت مساله سرمایه در گردش شرکت هم تاحدودی حل می‌شود.

کارگران هپکو از شب گذشته با نصب بنر‌هایی در سطح کارخانه با مضمون «رئیسی سپاس» و «رئیسی متشکریم» قدردانی خود را از اقدامات رئیس جمهور برای حل مشکلات این شرکت نشان دادند.

رئیسی در هپکو تأکید کرد این شرکت باید با سه برابر ظرفیت فعلی، کار کند و محصولات تولید داخل از جمله هپکو، به هیچ عنوان نباید از خارج وارد شود.

او در جمع کارگران این شرکت گفت: مسائل شرکت‌های تولیدی باید به‌صورت تخصصی پیگیری و حل شود و افراد غیرمتخصص حق دخالت در این موضوعات را ندارند.

 

تعداد بازدید : 0

رئیس جمهور بیان کرد: خصوصی سازی ناموفق و غلط در کنار مدیریت ناصحیح عوامل اصلی مشکلات این مجتمع‌های تولیدی است. مشکلات واحد‌های تولیدی، چون هپکو و آذراب قابل حل است.

وی تاکید کرد: مسوولین با همت کارگران و مهندسان تلاش کنند تا مشکلات هپکو حل شود. این کارخانه عظیم می‌تواند با سه برابر ظرفیت فعلی کار کند و دولت مصمم است زمینه تحقق این موضوع را فراهم کند.

وزیر کشور نیز بعدازظهر سری به هپکو زد و قول داد که شهرداری ها، دهیاری‌ها و دیگر مجموعه‌های زیرنظر این وزارتخانه، سفارش‌های آینده خود را در حوزه ماشین الات راهسازی با هپکو ببندند.

قول وزیر کشور برای انعقاد قرارداد با هپکو


سیدامیر میرناصری، رئیس شورای اسلامی کار هپکو که در جلسه وزیر کشور با مسوولان این شرکت حضور داشت، به خبرنگار ما گفت: وزیر کشور در همین جلسه به معاون مالی خود دستور داد که درخواست مجموعه‌های زیرنظر این وزارتخانه برای تأمین ماشین آلات را جمع آوری کند و اگر مشکلات مالی نباشد، انعقاد قرارداد با هپکو را شروع کنند.

خداحافظی کارگران هپکو از رئیس جمهور با شعار «رئیسی دوستت داریم» / افتتاح بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور در استان مرکزی

خداحافظی کارگران هپکو از رئیس جمهور با شعار «رئیسی دوستت داریم» / افتتاح بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور در استان مرکزی


او بیان کرد: قرار شد فردا در تهران با مدیرعامل هلدینگ وزارت کشور جلسه برگزار شود و درخواست‌های ماشین آلات راهسازی پیگیری شود.

میرناصری به حضور رئیسی در این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور به وزارت صمت دستور داد که در بحث واردات از هپکو حمایت شود و هر دستگاهی که توان تولید آن در هپکو وجود دارد، به کشور وارد نشود.


۲۲۰ طرح برای استان مرکزی


رئیس جمهور در نشست خبری پایان این سفر اعلام کرد که ۲۲۰ طرح در حوزه‌های مختلف مصوب شد که البته اعتبارات زیادی می‌طلبد.

ادامه سفر رئیس جمهور در جمع مردم خمین گذشت. او در این شهرستان بزرگترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور را افتتاح کرد. این خط تولید با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسید که در فاز تکمیلی امکان تولید پنل‌های خورشیدی برای تأمین سالانه ۱۵۰۰ مگاوات برق را دارد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سال ۱۴۰۴ زنجیره ساخت تمام اجزای پنل خورشیدی در این شرکت بومی خواهد شد.

خداحافظی کارگران هپکو از رئیس جمهور با شعار «رئیسی دوستت داریم» / افتتاح بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور در استان مرکزی


رئیسی در مصلی این شهرستان با مردم گفتگو کرد. تأکید سخنان او در این شهرستان نیز بر حمایت از تولید بود. او با تأکید براینکه دولت مردمی تابع امامی است که «ما می‌توانیم» را به ما آموخت، گفت: تولیدکنندگان بسترساز تولید قدرت در کشور هستند.

دیدار با نخبگان و خانواده شهدا، دیدار با عموم مردم و شرکت در جلسه شورای اداری استان مرکزی از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه رئیس جمهور به این استان بود.

جمعی از وزرا نیز رئیس جمهور را در این سفر همراهی کردند. وزیر آموزش و پرورش به تفرش رفت، وزیر کشور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در شازند حضور یافت. وزیر جهاد کشاورزی پای حرف مردم محلات نشست و رئیس سازمان انرژی اتمی با مردم خنداب مستقیما گفتگو کرد.

به گفته رئیسی از این ۲۲۰ مصوبه، ۵۰ طرح زیربنایی، ۳۹ طرح در بخش آب، خاک و کشاورزی، ۶۵ طرح در بخش فرهنگی، آموزشی و ورزشی، ۲۰ طرح در بخش تکمیل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ۹ طرح اشتغال، ۸ طرح صنعت و معدن، ۲۳ طرح مسائل رفاهی و ۱۰ طرح در حوزه انتظامی و قضایی به تصویب رسیده است.

خداحافظی کارگران هپکو از رئیس جمهور با شعار «رئیسی دوستت داریم» / افتتاح بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور در استان مرکزی


وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم در راستای تولید، اشتغال و دانش‌بنیان‌ها است اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که استان مرکزی ظرفیت بزرگ صنعتی برای اشتغال و کارآفرینی دارد و با توجه به بازدید‌های صورت گرفته از برخی صنایع دریافتیم که ازجمله مشکلات این شرکت‌ها سرمایه در گردش است و باید سرمایه در گردش داشته باشند تا بتوانند اهداف خود را دنبال کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید از ورود ماشین آلاتی که در شرکت‌های داخلی به ویژه هپکو تولید می‌شود، جلوگیری کرد، گفت: تولید ماشین‌آلات کار راحت و سبکی نیست و شرکت هپکو این ماشین‌آلات را مونتاژ نمی‌کند بلکه تولید انجام می‌دهند که این کار آن‌ها قابل‌تحسین است و در این راستا باید جلوگیری از واردات در دستور کار باشد.

وی بیان کرد: همچنین مشکل دیگر کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل، مربوط به اصلاح مدیریت است که باید انجام شود، باید مدیران جهادی و مصمم پای‌کار باشند تا کار پیش رود، با بررسی تاریخچه برخی واحد‌ها به نظر می‌رسد موضوع اساسی بحث مدیریت است.

رئیسی با اشاره به موضوع خصوصی‌سازی‌ها نیز گفت: مخالف خصوصی‌سازی نیستیم و این مهم سیاست نظام است و قانون دارد، اما باید درست انجام شود؛ در حوزه صنایع کارگروهی در استان تحت نظر استاندار و در کشور با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور فعال است تا شناسایی موانع تولید را انجام دهند و بعد از رفع مانع‌ها واحد‌ها فعال شوند.

وی افزود: در این خصوص در سطح کشور اقدامات خوبی انجام‌شده و باید در سطح استان نیز پیگیری شود، انتظار است استان در فعال کردن صنایع تعطیل یا نیمه تعطیل رشد جهشی داشته باشد.

رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: تصمیم‌گیری‌هایی در خصوص تکمیل پروژه‌های آب‌رسانی، احداث کانال‌های آب‌رسانی و... اخذشده و همچنین نسبت به آلودگی هوا نیز اعتباراتی تخصیص پیداکرده و باید سریعاً هزار هکتار درختکاری در این راستا انجام شود.

وی ادامه داد: نصب فیلتر کاهنده آلایندگی برای شرکت‌ها باید موردتوجه باشد و البته برخی این فیلتر را نصب‌کرده‌اند، اما کافی نبوده، یکسری صنایع نیز باید برخی درآمد خود را در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود هزینه کنند.

صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در جلسه شورای اداری استان مرکزی با بیان اینکه تأمین منابع مالی و بانکی برای اشتغال در حوزه صنایع بزرگ و کوچک، به میزان ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این سفر انجام شده، گفت: در امر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز ۱۳۶۸ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: از عمده‌ترین طرح‌های استان، تکمیل و بهسازی ۱۸ طرح راهسازی، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی و فرودگاهی است.

وعده‌های رئیس جمهور برای مردم اراک، اولا رسیدگی به وضعیت کارخانه‌های بزرگ این استان مانند هپکو و آذرآب و ثانیا تلاش برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی کارخانه‌های این استان بود. شاید مهم‌ترین دستاورد سفر رئیسی همان شعار کارگران هپکو هنگام خروج رئیس جمهور از کارخانه بود که می‌گفتند «رئیسی، دوستت داریم».

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده