به گزارش میمتالز، مسعود اتحاد توکل مدیر اتوماسیون و ارتباطات ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: با توجه به اهمیت ادی کارنت در واحد تولید ریل نورد۶۵۰ و همچنین نبود مشابه داخلی و خارجی آن، برنامه ریزی شد با استفاده از دانش و امکانات موجود در ذوب آهن اصفهان مراحل طراحی، ساخت، شبیه سازی وتست برد الکترونیکی (سخت افزاری و نرم افزاری) آن انجام شود تا از این طریق سیستم تولید ریل با قابلیت اطمینان و بدون وقفه فعال باشد.
وی افزود: در این راستا کارشناسان آزمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر مجموعه خدمات فنی اتوماسیون با همکاری پرسنل برق نورد ۶۵۰، دستورالعملهای مختلف را جهت ایجاد ارتباط دقیق بین قسمتها به وسیله سخت افزار مناسب طراحی کردند.
مدیر اتوماسیون و ارتباطات نشان کرد: عدم رفع اشکال از برد الکترونیکی ادی کارنت، پتانسیل توقف را در پی داشت که با تلاش و همت پرسنل مدیریتهای اتوماسیون و ارتباطات و مهندسی نورد این محدودیت مرتفع شد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شرح عملکرد، اطلاعات فنی و کاتالوگ از دستگاهها در دسترس نبود، با استفاده از دانش و توانمندی کارشناسان آزمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر، مراحل طراحی، ساخت، شبیه سازی وتست برد الکترونیکی طی ۱۰ روز انجام شد.
اتحاد توکل در پاسخ به این سوال که بومی سازی دستگاه چه ویژگیهای منحصربفردی داشته است، چنین گفت: از آنجا که تمام مراحل طراحی و ساخت برد الکترونیکی ادی کارنت در آزمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر انجام پذیرفت، در نهایت تعمیر، عیب یابی و افزایش توانمندیهای دیگر از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، جهت بهبود عملکرد سیستم به صورت کامل در اختیار مجموعه خدمات فنی اتوماسیون و برق نورد ۶۵۰ میباشد و در صورت بروز مشکل در کوتاهترین زمان و با صرف کمترین هزینه موانع برطرف میشود.
جلال کریمی معاون برق نورد ۶۵۰ نیز در ادامه گفت: جهت اندازه گیری متراژ ریل در واحد تست سنتر از سه عدد انکدر استفاده شده است که با توجه به موقعیت ریل توسط سیستم plc نزدیکترین انکدر انتخاب شده و خروجی آن به کلیه دستگاههای واقع در تست سنتر ارسال میگردد.
وی افزود: بعد از پردازش، سیگنال خروجی به تک تک دستگاههای واقع در تست ارسال شده و هر دستگاه با توجه به برنامه و وظیفه کاری خود از این سیگنال استفاده مینماید و نتیجه تستهای صورت گرفته در سطوح مختلف اتوماسیون صنعتی ارسال و جهت تایید محصول خروجی مورد استفاده قرار میگیرد.
معاون برق نورد ۶۵۰ تصریح کرد: با توجه به آسیب دیدن کارت مالتی پلکسر این دستگاه امکان تست ریل و استفاده از نتایج آن وجود نداشت و به علت تحریمهای ظالمانه نیز امکان تهیه برد الکترونیکی فوق از تنها شرکت سازنده آن دستگاه که یک شرکت اروپایی میباشد، امکان پذیر نبود و لذا طراحی و ساخت آن در دستور کار قرار گرفت.
کریمی بیان کرد: با توجه به استفاده از میکروکنترلرهای برنامه پذیر در برد اصلی، امکان انجام مهندسی معکوس عملا" غیر ممکن بود و میبایست از ابتدا طراحی صورت میپذیرفت، در فاز اول با توجه به اطلاعات پروژه خط تولید و استخراج فانکشن عملکرد و نقشه شماتیک کارت اصلی توسط کارشناسان برق نورد ۶۵۰، طرح اولیه تهیه و ساخته شد که هر چند امیدبخش، اما با مشکلات فراوانی روبرو بود.
وی گفت: در چندین مرحله کارت طراحی شده بر روی دستگاه نصب و عملکرد آن توسط کارشناسان برق نورد۶۵۰ مورد آنالیز قرار گرفت و بازخوردهای لازم جهت اصلاح طرح به آزمایشگاه الکترونیک مدیریت اتوماسیون ارائه گردید و اقدامات لازم جهت بازنویسی برنامهها و تغییرات سخت افزار برد الکترونیکی صورت پذیرفت و در نهایت بعد از گذشت بیش از سی روز کار مداوم، موفق به ساخت برد نهایی و راه اندازی موفقیت شدیم.
معاون برق نورد ۶۵۰ تصریح کرد: با توجه به دستیابی به تکنولوژی ساخت و دستورالعملهای مورد نیاز این کارت، عملاً وابستگی به شرکت سازنده از بین رفته و از طرف دیگر توقفات ناشی از مشکل فوق به حداقل میرسد.
منبع: ذوب آهن اصفهان