تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۶۹۰۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در بازار سهام به دنبال سرمایه گذاری کوتاه مدت نباشید+ معرفی گروه‌های مستعد رشد

‌می‌متالز - مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین گفت: بازار سرمایه بازاری است که طبیعت آن نوسان است و در تعریف‌هایی که از بازار سرمایه آمده سررسید بیش از یک سال عنوان شده است.

به گزارش می‌متالز، حسن رضایی پور، مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین درخصوص بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه بازاری است که طبیعت آن نوسان است و در تعریف‌هایی که از بازار سرمایه آمده سررسید بیش از یک سال عنوان شده است.

وی افزود: بازار سرمایه سرمایه گذاری کوتاه مدت نیست که انتظار کوتاه مدت داشته باشیم. اگر نوسانات بازار را در بازه بلندمدت بررسی کنیم طبیعت آن این است که بیش از سایر بازار‌ها رشد می‌کند.

مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین دراین باره ادامه داد: نکته دیگر این است که بازار سرمایه ترسو است و به متغیر‌های اقتصادی واکنش نشان می‌دهد و نسبت به بازار‌های دیگر عقب‌تر است. قانون تعادل بازار‌ها در نهایت بازار را به اندازه نرخ تورم به تعادل می‌رساند. اگر نرخ تورم و نرخ ارز را لحاظ کنیم و با دید بنیادی به بازار نگاه کنیم متوجه ارزش بازار می‌شویم و در بلندمدت نسبت به بازار‌های دیگر سود خوبی کسب خواهیم کرد.

رضایی پور در خصوص شاخص بازار سرمایه بیان کرد: توجه به شاخص با توجه به انتقاد‌هایی که در آن است فکر می‌کنم فقط نگاه کردن به شاخص روش خوبی برای تحلیل بازار نباشد. در گزارش‌های سال ۱۴۰۰ حاشیه سود‌ها به شدت مثبت تعدیل شده و سود بعضی از شرکت‌های بورسی بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته که تمام نکات بنیادی مبنی بر ارزشمند بودن بازار است.

وی خاطرنشان کرد: نکته که برای عدم اقبال از بازار سرمایه وجود دارد این است که ما در شرایط ثبات اقتصادی نیستیم و در شرایط عدم اطمینان به سر می‌بریم. در این شرایط دولت بیشتر وقت‌ها دوست دارد برای اینکه بازار مصرف را متعادل نگهدارد اصطلاحا با قیمت گذاری دستوری سود شرکت‌ها را در کوتاه مدت دستخوش نوسان می‌کند؛ بنابراین در شرایط حاضر تنها ریسک‌هایی که در بازار وجود دارد رفتار دولت با بازار سرمایه است که امیدواریم تمهیداتی اندیشیده شود و وزارت اقتصاد، وزارت صمت و سازمان بورس این معضل را حل کنند.

مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین در این باره توضیح داد: مثلا دولت به جای اینکه یارانه در مصرف با این سیستم توزیع پرداخت کند، اما با سیستم توزیع رانت فقط تنها مساله‌ای که اتفاق می‌افتد بخشی از اقتصاد که از رانت استفاده می‌کند قوی‌تر و صنایع تولیدی و بورسی ضعیفتر می‌شوند. در این زمان سهامدار ضرر می‌کند که در نهایت ضرر بزرگتر نصیب کشور خواهد شد.

رضایی پور بیان کرد: من کلیت بازار را برای سرمایه گذاری بلندمدت با توجه به گزارش‌های منتشر شده مثبت می‌بینم.

وی درخصوص گروه‌های اثرگذار بر شاخص تاکید کرد: ما گروه‌های اثرگذار را به چند دسته تقسیم می‌کنیم. یک دسته صنایع تولیدی داریم که مواداولیه خود را از داخل کشور تامین می‌کنند مثل پالایشی‌ها و پتروشیمی ها. به نرخ گداری دولت کاری نداریم، اما اگر بازار صادراتی خوبی داشته باشند یا حتی صنایع وابسته به مواد اولیه شان راه اندازی شود پتانسیل خوبی دارند. بعضی از صنایع دارایی محور هستند با وجود اینکه ممکن است سود عملیاتی نداشته باشند مثل خودرویی ها، بانکی‌ها که باتوجه به ارزش دارایی هاشان اگر با نرخ تورم به روز شود شاید زیان شان به حاشیه برود و توجه بازار را به خود جلب کنند.

رضایی گفت: باتوجه به نرخ مواد معدنی، این گروه نیز پتانسیل خوبی دارند باتوجه به اینکه احتمالا باز هم شرایط تحریم بر آن تاثیرگذار است. زیرا هم دارایی‌های خوب و هم اینکه پتانسیل سودسازی خوبی از محل صادرات و ارزآوری دارند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده