تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۶۹۰۴۳
‌می‌متالز - یکی از فعالان صنعت نساجی تاکید دارد که سیاست‌های وزارت صمت در بحث واردات، مشکلاتی را برای واحد‌های نساجی، ریسندگی و بافندگی به ویژه واحد‌های کوچک ایجاد کرده و فشار روی آن‌ها را مضاعف کرده است.

به گزارش می‌متالز، علیرضا حائری، عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران و عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران با اشاره به تولیدات داخلی مواد اولیه صنایع نساجی نظیر پلی پروپیلن و پلی استر در کشور به ... گفت: این مواد اولیه در کشور موجود است و واحد‌های تولیدکننده پتروشیمی قادرند این مواد اولیه را به اندازه نیاز تولید کنند.

وی افزود: زمانی که درباره بحث پنبه صحبت میکنیم، این محصول ریشه کشاورزی دارد و صنعتی نیست. تقریبا ۵۰ درصد نیاز به الیاف پنبه از منابع داخل تامین می‌شود و مابقی باید وارد شود. واردات پنبه در شرایط فعلی هم گران شده و هم دشواری‌های خاص خود را دارد؛ لذا واحد‌های ریسندگی پنبه با چالش مواجه هستند، درحالی که واحد‌هایی که مواد اولیه آن‌ها پلی پروپیلن و پلی استر است مشکلات خاصی ندارند.

حائری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اضافه کرد: برخی مود اولیه نظیر ویسکوز و الیاف پلی اکریل وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه صنعت نساجی بخش بخش است، خاطرنشان کرد: محصول واحد ریسندگی به واحد‌های بافندگی تحویل می‌شود و لذا بحث واردات یکی از چالش‌های صنایع نساجی، ریسندگی و بافندگی به شمار می‌رود و سیاست‌های وزارت صمت در بحث واردات، محدودیت‌هایی را برای این واحد‌ها به ویژه واحد‌های کوچک ایجاد کرده و فشار روی آن‌ها را مضاعف می‌کند.

به گفته حائری نباید در تجارت محصول‌های نساجی به ویژه بحث واردات مواد اولیه صنایع محدودیت و انحصار ایجاد کرد.

محدودیت واردات و ایجاد مشکلات

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد نقش وزارت صمت در این محدودیت‌ها و ایجاد معضل برای واحد‌های نساجی اظهار کرد: زمانی که اتاق بازرگانی به تُجار کارت بازرگانی اعطا می‌کند، براساس قوانین موجود کشور و تعرفه‌هایی که همه ساله توسط سازمان توسعه تجارت برای واردات اعلام می‌شود، تجار باید بتوانند واردات را انجام دهند.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران تاکید کرد: بحث تجارت چه از بُعد صادرات و چه از بُعد واردات قوانین خاص خود را دارد و کتاب تعرفه، کارت بازرگانی، قوانین گمرکی و ارزی همگی موجود است و بهتر است این فرآیند به صورت اتوماتیک انجام شود. محدود کردن تجارت و ایجاد گِره کور در آن به ضرر صنایع کشور تمام می‌شود.

حائری در خاتمه گفت: بهتر است گِره‌ای از سمت وزارت صمت در بحث تجارت ایجاد نشود که شاهد بازگشت و تقویت امضای طلایی به ویژه در امر واردات نباشیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده