تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۶۹۶۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۲۴۰ شرکت قطری آماده تجارت با ایران/ ۱۵۰۰ بلیط و ظرفیت برای حضور تجار ایرانی در جام جهانی قطر فراهم است

‌می‌متالز - رئیس مرکز تجاری قطر سازمان توسعه تجارت ایران در پنجمین کارگروه توسعه صادرات استان فارس گفت: مرکز تجاری قطر اکنون ۱۵۰۰ بلیط و ظرفیت را احصا کرده تا در اختیار تجار قرار دهد.

به گزارش می‌متالز، محمد مقیسه رئیس مرکز تجاری قطر سازمان توسعه تجارت ایران امروز در پنجمین کارگروه توسعه صادرات استان فارس با بیان اینکه رویکرد سازمان توسعه تجارت پر کردن خلا بخش خصوصی و برطرف کردن مسائل و سختی‌های تجارت است، اظهارداشت: تلاش شده که این مسائل با یک ابتکار عمل برطرف شود.

وی با بیان اینکه مرکز تجاری ایران و قطر پس از ۲۵ سال در این دولت انجام شد، گفت: این مرکز هم در ایران و هم در قطر مجوز فعالیت دارد و در ساختار قطری نیز مورد پذیرش قرار گرفته است، عدم اعتمادی در گذشته به وجود آمده بود که تلاش کردیم با راهکار‌های مختلف عملیاتی این چالش‌ها را برطرف کنیم.

مقیسه با بیان اینکه یکی از راهکار‌ها این بود که با یک شریک قطری کالا‌های ایرانی را با کیفیت حداکثری ارائه دهیم، افزود: تلاش کردیم که کشور قطر را به عنوان مرکزی برای عرضه کالا‌های ایرانی در نظر بگیریم.

رئیس مرکز تجاری قطر سازمان توسعه تجارت ایران تجارت قطر را اصل و جام جهانی را فرع دانست و عنوان کرد: جام جهانی یک هیجانی را ایجاد می‌کند و برنامه کشور قطر نیز برای بعد از جام جهانی است نه حین جام جهانی؛ بهره بردن از این فضا فقط با کمک بخش خصوصی میسر است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تجارت قطر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که در این راستا تلاش شد دغدغه تجار قطری برای تجارت با ایران برطرف شود، افزود: در تجارت بین‌المللی باید ترانسفر کالا و پول را حل کنیم، چون اگر محقق شود زیرساخت اساسی تجارت فراهم شده و بخش خصوصی راهش را پیدا می‌کند.

مقیسه با بیان اینکه نکته دیگر تحریم‌های غربی علیه ایران است که کار با تجار ایرانی را مشکل کرده عنوان کرد: تلاش کردیم این دغدغه را برای طرف قطری برطرف کنیم، چون تجارت در حوزه مواد غذایی، صنایع دستی و پوشش اسلامی با تحریم درگیر نیست.

وی درباره مسائل مطرح شده در جلسه بیان کرد: برای ویزای قطر باید اقامت هتلی داشته باشیم و این مسئله‌ای نیست که مانع باشد.

اما برای نمایشگاه‌ها سازمان توسعه تجارت و دیگر دستگاه‌های مرتبط تمام تلاش خود را می‌کند که در این مدت و برای نمایشگاه‌های اختصاصی ویزا را بگیرد و برای ۹۹ درصد از افراد مشکلی نیست.

مقیسه با بیان اینکه نمایشگاه‌ها یک ماهه برگزار می‌شود که یک پاویون برای جمهوری اسلامی است و هر نمایشگاه در یک مدت زمان معین برگزار می‌شود، گفت: فرش، صنایع دستی، لوازم مبلمان و ساختمانی و دیگر کالا‌هایی که مورد نیاز طرف قطری است در این نمایشگاه‌ها و با رویکرد B to B عرضه می‌شود.

رئیس مرکز تجاری قطر سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ۲۴۰ شرکت قطری آماده هستند که از این نمایشگاه‌ها استفاده و با تجار ایرانی آشنا شوند، گفت:

بعد از جام جهانی نیز نمایشگاهی در ایران برگزار می‌شود و تجار قطری قرار است بیایند، بنابراین یک تعامل تجاری تعریف شده است.

مقیسه تصریح کرد: مرکز تجاری قطر اکنون ۱۵۰۰ بلیط و ظرفیت را احصا کرده تا در اختیار تجار قرار دهد چرا که رویکرد ما تجارت و اولویت با تجار است.

اصل ماهیت مرکز تجاری ایجاد یک ساختار نظام‌مند برای برقراری روابط تجاری بین دو کشور است.

وی با بیان اینکه برای تجارت بحث اصلی حمل و نقل و ترانسفر پول است، گفت: تدابیری برای راه‌اندازی صرافی در ایران و قطر اندیشیده شده است همچنین نمایشگاه نمادی برای شروع همکاری‌ها است که یک مسیری برای تجارت باز می‌کند.

رئیس مرکز تجاری قطر سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: اگر قطر هم در زمان برگزاری مسابقات دچار کمبود و خلا شد به ویژه در مواد غذایی؛ ما اعلام آمادگی می‌کنیم که این کمبود و چالش را رفع کنیم. همچنین ساختار حمل و نقل دریایی نیز با مشارکت قطری‌ها تعریف شده و خط کشتیرانی از بندرعباس به بندر حمد برای قبل و حین و بعد از جام جهانی قرار داده می‌شود.

مقیسه افزود: برای تعهدات ارزی و مشکلات تجار از سوی سازمان توسعه تجارت پیگیری و به ویژه در حوزه قطر تلاش می‌شود تا برطرف گردد همچنین برای برگشت کالای نمایشگاهی نیز انبار‌هایی فراهم می‌شود تا در آینده این کالا‌ها به فروش برسد.

وی با اشاره به ظرفیت استان فارس گفت: استان فارس می‌تواند هاب تجارت ایران با کشور‌های خلیج فارس شود، از پایانه‌های صادراتی فارس می‌توانیم حداکثر استفاده را کنیم چراکه ۳۰ درصد شرایط اعتمادسازی در قطر را درباره استان فارس از قبل داریم و باید از این اعتماد برای توسعه تجارت استفاده شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده