تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۲۶۹۶۵۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش صادرات فولاد چین و احتمال تداوم روند نزولی آن

‌می‌متالز - داده‌های منتشر شده توسط انجمن آهن و فولاد چین نشان می‌دهد که، میزان صادرات فولاد چین در ماه ژوئن کاهش داشته است و بنابر نظر کارشناسان انتظار می‌رود روند نزولی صادرات فولاد در ماه‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

بازار صادرات و واردات محصولات فولادی نیمه تمام و نهایی چین

به گزارش می‌متالز، در نیمه اول سال ۲۰۲۲، چین در مجموع ۳۳.۴۶ میلیون تن محصولات فولادی نیمه تمام و نهایی صادر کرد که با ۱۰.۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل همراه بود و البته این کشور در مجموع ۵.۷۷ میلیون تن محصولات فولادی نیمه تمام و نهایی نیز وارد کرده است که کاهش سالانه‌ای معادل ۲۱.۵ درصد را تجربه نمود.

همچنین بر اساس داده‌های منتشر شده، در نیمه اول سال ۲۰۲۲ متوسط ​​قیمت محصولات فولادی نیمه تمام وارداتی و نیمه تمام چین ۱۵۵۹.۵ دلار در هر تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹.۲ درصد افزایش داشت و متوسط ​​قیمت صادرات محصولات فولادی نیمه تمام و نهایی ۱۴۳۷.۹ دلار در هر تن در سال براورد شد که با افزایش سالانه ۴۵.۹ درصدی همراه بود.

حجم صادرات و واردات محصولات فولادی نیمه تمام و نهایی چین

به گفته برخی فعالان بازار، حجم صادرات فولاد نیمه تمام چین در ماه ژوئن ۷.۵۶ میلیون تن ارزیابی شد که نسبت به ماه قبل ۲۰۲۰۰۰ تن کاهش داشت و افرایش سه ماه متوالی قیمت‌ها خاتمه داد. با این وجود، حجم صادرات این محصولات همچنان در دومین جایگاه در طول سال قرار داشت و افزایش ۱.۱ میلیون تنی را نسبت به سال قبل تجربه نمود.

علاوه بر این، با تحویل رخی از سفارش‌های تاخیری میزان صادرات در ماه ژوئن افزایش یافت، هرچند در نیمه دوم سال، اقتصاد جهانی با تورم بالا و فشار رشد پایین مواجه است.

در همین حال، گسترش صنایع تولیدی در اقتصاد‌های بزرگ به طور قابل توجهی کند و به دنبال آن تقاضای خارج از کشور به طور کلی ضعیف شده است که در نتیجه باعث کاهش شدید قیمت فولاد گشته به طوری که در پایان ماه ژوئن، قیمت محصولات کارخانه ورق گرم اتحادیه اروپا ۱۷.۸ درصد کمتر از قبل از شروع درگیری روسیه و اوکراین بود.

کاهش تفاوت قیمت داخلی و خارجی محصولات فولادی نیمه تمام و نهایی چین

با بهبود زنجیره تامین جهانی، تفاوت قیمت داخلی و خارجی به میزان قابل توجهی کاهش یافته، به طوری که قیمت‌های صادراتی مناطقی مانند کشور‌های مستقل مشترک المنافع اکنون کمتر از چین است و مزیت قیمتی فولاد چین آشکار نیست.

همچنین، سفارشات صادراتی در ماه می‌شروع به کاهش شدید کرد و به این ترتیب، پیش بینی می‌شود که صادرات فولاد در آینده روندی کاهشی را نشان دهد.

در زمینه واردات نیز اینطور به نظر می‌رسد که، اگر قیمت فولاد در برخی کشور‌ها همچنان کاهش پیدا کند، حجم واردات فولاد افزایش خواهد یافت.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده