تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۶۹۷۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشم انتظاری زغال سنگ به نتایج روابط چین و استرالیا

‌می‌متالز - احتمال بهبود روابط تجاری میان چین و استرالیا باعث شده است تا تجار چینی در خرید محموله زغال سنگ آمریکا و کانادا تردید به خرج دهند. در عین حال، این بازار همچنان تحت فشار کاهش قیمت متاثر از تضعیف بازار فولاد در چین قرار دارد. با وجود این، بهای سنگ آهن در چین تا حدی به ثبات رسیده است. عدم‌تمایل به فروش قراضه از سوی دارندگان این محصول به دلیل افت نرخ، موضوع مهم دیگری است که نشریه پلتس در دومین روز از ماه اوت از آن خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سنگ‌ آهن آسیا در دومین روز از ماه اوت به ثبات قیمتی رسید. بنا به گزارش پلتس، قیمت سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین روز سه‌شنبه دوم اوت با افزایش ۴۰سنتی با نرخ ۱۱۳دلار و ۳۰سنت به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت. بنا به گفته یک تاجر بین‌المللی، پیشنهاد‌های فروش زیادی برای سنگ آهن وجود دارد؛ اما علاقه‌ای برای خرید از سوی متقاضیان به چشم نمی‌خورد. بنا به گفته فعالان این بازار، میان تقاضا در بازار اولیه و ثانویه سنگ آهن ناهمخوانی بارزی به چشم می‌خورد. در حالی که خبری از تمایل به خرید در معاملات با تحویل فیزیکی وجود ندارد، تقاضای نسبتا بهتری در معاملات آتی سنگ آهن وجود دارد.

پلتس در گزارش خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد در روز دوم اوت به استمرار روند کاهش نرخ در زغال سنگ آسیا اشاره کرد. این افت نرخ شامل زغال سنگ فوب استرالیا و سی اف آر چین می‌شود؛ به‌نحوی که بهای هر تن زغال سنگ فوب استرالیا در این روز با کاهش ۵۰سنتی به ۱۸۸دلار رسید. در عین حال در این روز، زغال سنگ سی اف آر چین نیز کاهش نرخ ۲دلاری داشت و با نرخ ۲۹۷دلار به‌ازای هر تن معامله شد. با وجود کاهش بهای زغال سنگ کک شو، همچنان متقاضیان این محصول در خرید‌های خود جانب احتیاط را دارند.

یک‌تاجر چینی در خصوص استمرار روند کاهش نرخ زغال سنگ کک شو به پلتس گفت: اگرچه بهای فولاد در روز‌های اخیر افزایش یافته؛ اما این رشد نرخ با افزایش بهای سنگ آهن سرشکن شده و دیگر جایی برای بهبود قیمتی در بازار زغال سنگ باقی نگذاشته است.

در این شرایط، متقاضیان زغال سنگ وارداتی به چین در خرید محموله‌های آمریکا و کانادا دست به عصا عمل می‌کنند؛ زیرا منتظر برداشته‌شدن ممنوعیت‌های غیر‌رسمی از سوی دولت چین برای خرید زغال‌سنگ استرالیا هستند. تردید نسبت به بهبود روابط تجاری میان چین و استرالیا باعث شده است تا متقاضیان زغال سنگ عملکردی محتاطانه داشته باشند. هزینه حمل دریایی زغال سنگ از استرالیا به چین کمتر از هزینه حمل از کانادا و آمریکا بوده، بنابراین تجار چینی خرید از منابع استرالیایی را ترجیح می‌دهند. البته برخی تجار بر این باورند که با توجه به افول فولادسازی در چین بعید است که در کوتاه‌مدت رشد قیمتی در این بازار رقم بخورد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده