تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۴
بازدید: ۸۹۸
کد خبر: ۲۶۹۷۸۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد
سرمایه گذار دامغانی:

علت آلودگی روز‌های اخیر فروسیلیس دامغان؛ آغاز به کار کوره پخت نسوز فاز اول/ ۷ ماه درگیر جانمایی شرکت فروسیلیس بودیم/ سهم چشمگیر شهرداری از محل پرداخت ارزش افزوده

‌می‌متالز - سرمایه گذار و مدیرعامل صنایع فرو آلیاژ پارس دامغان علت اصلی آلودگی کارخانه فروسیلیس در روز‌های اخیر را آغاز به کار کوره پخت نسوز فاز اول کارخانه دانست و تاکید کرد: برای جانمایی شرکت فروسیلیس حدود ۷ ماه درگیر مکان‌یابی بودیم.

به گزارش می‌متالز، مازیار کثیریان سرمایه گذار و مدیرعامل صنایع فرو آلیاژ پارس دامغان بیان کرد: در تمامی دنیا جانمایی شرکت‌های فروسیلیس با دقت بالایی انجام می‌شود و برای جانمایی شرکت فروسیلیس دامغان نیز حدود ۷ ماه درگیر جانمایی و مکان‌یابی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه قبل از احداث این مجموعه تولیدی و صنعتی در دامغان در ساعات و روز‌های مختلف سال از منطقه پیشنهادی بازدید کردیم ادامه داد: قبل از احداث این مجموعه به منظور آشنایی بیشتر و استفاده از تجربیات دیگر کشور‌ها به کشور‌های مختلف دنیا از جمله چین رفتم تا کار کارشناسی انجام دهیم.

یک لیتر آب هم برای تولید فروسیلیس استفاده نمی‌کنیم

این سرمایه گذار دامغانی تصریح کرد: همانطور که شهروندان در روز‌های اول کلنگ زنی و احداث این مجموعه انتقاد می‌کردند که فروسیلیس به آب زیادی نیاز دارد و احداث آن در دامغان توجیهی ندارد الان با صراحت می‌گوییم که یک لیتر آب هم برای تولید مصرف نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر علت غبار و دود در این واحد صنعتی بیان کرد: کوره پخت نسوز فاز اول فروسیلیس آغاز به کار کرده و ظرف چند روز آینده که حدود دو هفته نیز بیشتر طول نمی‌کشد این دود و غبار به پایان می‌رسد و به شرایط عادی بر می‌گردد.

روند کوره پخت نسوز به دلیل کمبود برق طولانی شد

کثیریان یادآور شد: روند کوره پخت نسوز به دلیل کمبود برق و اولویت وزارت نیرو مبنی بر تأمین برق مشترکان خانگی مقداری طولانی شد و نمی‌توانیم غبارش را داخل غبارگیر‌ها قرار بدهیم، چون ماده کربنی هست و چسبندگی بالایی دارد و تمامی فیلتر‌ها را خراب می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بهره برداری انجام نمی‌دهیم، اضافه کرد: طی روز‌های اخیر آنقدر استرس و فشار روانی بر ما تحمیل شد که عملکرد مجموعه نیز پایین آمد.

علت آلودگی روز‌های اخیر فروسیلیس دامغان؛ آغاز به کار کوره پخت نسوز فاز اول/ ۷ ماه درگیر جانمایی شرکت فروسیلیس بودیم/ سهم چشمگیر شهرداری از محل پرداخت ارزش افزوده

اگر شرایط عادی بود دود و غبار ۱۰ روزه تمام می‌شد

این سرمایه‌گذار جوان دامغانی اظهار کرد: نیاز فروسیلیس دامغان به برق ۶۰ مگاوات است که در حال حاضر ۶ یا ۷ مگاوات برق داریم که اگر همه ۷ مگاوات برق را به کوره پخت نسوز اختصاص دهیم تولید آزمایشی ما متوقف می‌شود و به همین دلیل دود و غباری که شهروندان از بابت آن اظهار نگرانی می‌کنند کمی طولانی شد در صورتی که اگر شرایط عادی بود و برق به اندازه کافی داشتیم حدود ۱۰ روزه به اتمام می‌رسید.

وی با عذرخواهی از شهروندان به دلیل مشکلات پیش آمده تاکید کرد: مجموعه فروسیلیس دامغان حدود ۶ میلیارد برای پایش آنلاین باید هزینه کند که محیط زیست به صورت آنلاین بتواند میزان آلایندگی را رصد کند.

مدیرعامل صنایع فرو آلیاژ پارس گفت: برای هر فاز یکبار که پخت نسوز انجام شود تا زمانی که کوره سوراخ نشود و سیستم خاموش نشود احتیاج به پخت نسوز نداریم و عملا آلودگی نیز نخواهیم داشت.

پس از نصب غبارگیر در فروسیلیس سمنان غباری نمی‌بینیم

وی با اشاره به اینکه تجهیزات خارجی مورد نیاز برای احداث و راه‌اندازی فاز دوم این مجموعه آماده است، یادآور شد: در فروسیلیس سمنان هم که از سال ۹۶ غبارگیر نصب کردند هیچ غباری مشاهده نمی‌کنیم.

کثیریان اظهار کرد: به محیط زیست تعهد محضری داده‌ایم که هیچ آلودگی نداشته باشیم و اداره حفاظت محیط زیست دامغان هر روز از این مجموعه بازدید می‌کند حتی از اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان نیز مراجعه و سرکشی می‌کنند.

در مجموع ۱۲۰۰ نفر مشغول کار می‌شوند

مدیرعامل شرکت فروسیلیس دامغان ضمن بیان اینکه این مجموعه تولیدی و صنعتی در نهایت ۴ فاز است، گفت: در هر فاز ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول کار می‌شوند.

وی به مبلغ سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل هر فاز اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون هیچ مبلغی برای راه‌اندازی این مجموعه وام نگرفتم و در سفر ریاست جمهوری به سمنان نیز ۲۸۰ میلیارد تومان وام تصویب شد که فعلا به این مبلغ نیاز ندارم.

وی ضمن بیان اینکه بزرگترین کارخانه فروآلیاژ خاورمیانه در ازنا است، تصریح کرد: مجموعه فروسیلیس دامغان دومین کارخانه فروسیلیس خاورمیانه است.

علت آلودگی روز‌های اخیر فروسیلیس دامغان؛ آغاز به کار کوره پخت نسوز فاز اول/ ۷ ماه درگیر جانمایی شرکت فروسیلیس بودیم/ سهم چشمگیر شهرداری از محل پرداخت ارزش افزوده

مهرماه رسما فاز اول کارخانه را افتتاح می‌کنیم

وی به زمان افتتاح رسمی فاز اول این مجموعه اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که آلودگی نداشته باشیم کارخانه را رسما افتتاح می‌کنیم و با توجه به اینکه در حال حاضر در اوج مصرف برق هستیم تا مهر باید صبر کنیم که مشکل برق حل شود و فاز اول را رسما افتتاح کنیم.

کثیریان اضافه کرد: محصولات فروسیلیس اکثرا صادراتی بوده و ترکیه و هلند مشتری‌های اصلی ما هستند؛ البته مصرف داخلی هم دارد که در مجموعه‌های ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه کاربرد دارد.

طی دو سه سال آتی مشکل کمبود برق حل می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا با شرایط فعلی کمبود برق احداث چنین مجتمع‌هایی توجیه اقتصادی دارد یا خیر، افزود: نیروگاه‌هایی که در سمنان، شاهرود، دامغان و کل کشور در حال ساخت است طی دو سه سال آتی مشکل کمبود برق را حل خواهد کرد.

علت آلودگی روز‌های اخیر فروسیلیس دامغان؛ آغاز به کار کوره پخت نسوز فاز اول/ ۷ ماه درگیر جانمایی شرکت فروسیلیس بودیم/ سهم چشمگیر شهرداری از محل پرداخت ارزش افزوده

مدیرعامل شرکت فروسیلیس دامغان با تاکید بر اینکه احداث این کارخانه فقط در طی ۱۳ ماه به سرانجام رسیده است، اظهار کرد: این کارخانه برای مردم دامغان ماندگار خواهد شد و چه کثیریان باشد و نباشد فروسیلیس برای دامغان می‌ماند.

وی اظهار امیدواری کرد که به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم در بورس سهم بفروشیم، اما چون مردم دامغان چند تجربه ناموفق در زمینه خرید سهام کارخانه‌های مختلف داشتند این کار را نکردیم و منتظر ماندیم تا کارخانه به طور کامل به بهره برداری برسد.

کثیریان افزود: فروسیلیس سمنان ۵ هزار نفری سهامدار دارد و اگر بخواهیم به آن مرحله برسیم شاید حدود یکسال زمان لازم باشد.

بخش عمده‌ای از کارخانه توسط بومی‌های دامغانی ساخته شده است

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده ساخت کارخانه و سوله‌ها توسط بومی‌های شهرستان دامغان صورت گرفته، ادامه داد: در پرداخت ارزش افزوده عدد بزرگی به شهرداری دامغان تزریق می‌شود.

کثیریان یادآور شد: تمام تلاشم را به کار بستم که به تحریم‌ها برخورد نکنم خیلی از کارخانه‌ها بودند که ۸۰، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و به تورم خوردند و پروژه شان نیمه کاره ماند.

وی ضمن عذرخواهی از شهروندان به دلیل آلودگی چند روز اخیر گفت: اگر ۳ ماه دیگر صبر می‌کردیم و اوایل شهریور ماه کارخانه را استارت می‌کردیم شاهد این وضعیت فعلی نبودیم، اما تمام هدفم این بود که ۳۰۰ نفر کارگری که ثبت نام کرده بودند زودتر مشغول کار شوند هر چند تعداد زیادی جویندگان شغل فرم تکمیل کرده‌اند و گلایه دارند که چرا مشغول کار نشده‌اند.

فروسیلیس در حالت عادی هیچ آسیبی به شهر نمی‌زند

کثیریان با تاکید بر اینکه فروسیلیس در حالت عادی هیچ آسیبی به شهر نمی‌زند تصریح کرد: خودم دامغانی ام و خانواده ام نیز در همین شهر زندگی می‌کنند و چنانچه آسیبی داشته باشد گریبان خانواده‌ام را هم خواهد گرفت.

وی بیان کرد: بعد از این غبار تا نصب کوره جدید هیچ غباری نداریم و تحت هیچ شرایطی با ۶ مگاوات برق، کوره‌ای را استارت نمی‌کنیم که تحت فشار افکار عمومی قرار گیریم.

گفتگو: محمود بانی

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

نظرات بینندگان
Hasan
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۷
(خیلی مررررررررررررردی) همین آقای کثریان
Hasan34749
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۹
آقای کثریان یکم حواست به پرسنل غباررررگیر باشه
ممنون
عناوین برگزیده