تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۵۶
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۶۹۸۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وزارت صمت و مجلس باید برای واردات ماشین آلات به روز معدنی به هم کمک کنند

‌می‌متالز - یک نماینده مجلس معتقد است که، مجلس و وزارت صمت باید ساز و کاری را پیدا کنند که بتوانیم ماشین آلات مدرن و جدید معدنی را وارد کشور کنیم تا بتوانیم از ظرفیت معادن خود نهایت استفاده را بکنیم. کشور‌های پیشرفته دنیا که معادن کمتری به نسبت ما دارند در مقابل بهره وری بیشتری از معادن شان دارند.

به گزارش می‌متالز، عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع معادن مجلس شورای اسلامی درباره چالش‌های موجود در حوزه ماشین آلات معدنی در کشور گفت: فعال کردن مهعدنل در کشور با شعار و حرف امکانپذیر نیست. برای انجام این خواسته نیازمند ماشین آلات معدنی هستیم. ماشین آلات ما اگر دسته اول، سالم و به روز نباشد ما نمی‌توانیم به چشم انداز خود در حوزه معدن برسیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: مجلس و وزارت صمت باید ساز و کاری را پیدا کنند که بتوانیم ماشین آلات مدرن و جدید معدنی را وارد کشور کنیم تا بتوانیم از ظرفیت معادن خود نهایت استفاده را بکنیم. کشور‌های پیشرفته دنیا که معادن کمتری به نسبت ما دارند در مقابل بهره وری بیشتری از معادن شان دارند.

به گفته درخشان باید فرایندی در کشور طی شود که واردات ماشین آلات معدنی خارجی به کشور تسهیل شود مشکل اصلی ما این است که واردات این ماشین آلات در کشور به صفر رسیده و تا جایی که من اطلاع دارم واردات ماشین آلات جدید در حوزه معدن را نداریم. مجلس در بودجه ۱۴۰۱ واردات ۵ هزار ماشین آلات معدنی خارجی را مصوب کرد و برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته است، اما هنوز لایحه بودجه ۱۴۰۱ ابلاغ نشده و در نتیجه این مصوبه هنوز وارد فاز اجرایی نشده است، اما امیدواریم این اتفاق در حوزه معادن بیفتد.

این عضو کمیسیون صنایع در ادامه گفت: اگر بخواهیم انقلابی در حوزه معدن در کشور اتفاق بیفتد باید ماشین آلات ما به روز باشد نگاه در کشور ما این است که واردات ماشین آلات معدنی باعث ارزبری میشود، در نگاه اول این موضوع درست است، اما ما نمی‌خواهیم این ماشین آلات را وارد کنیم و برای سوار شدن از آن‌ها استفاده کنیم بلکه این ماشین آلات وارد می‌شود که با استفاده از آن‌ها کاری انجام شود این کار خود به خود برای کشور ارزآوری مضاعفی دارد.

نماینده ایرانشهر در مجلس ادامه داد: ما شرکت‌ها و پیمانکاران زیادی را داریم که به دلیل در اختیار نداشتن منابع توان واردات این ماشین آلات را ندارند وزارت صمت به عنوان متولی موجود در دولت باید این موضوع را رهبری کند و به اعطای تسهیلات در این زمینه بپردازد. میتوان با استدلال وجود تولید داخلی این محصولات واردات آن‌ها را به کشور ممنوع کرد، اما ما تولید داخلی این ماشین آلات را نیز نداریم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: در حوزه خودرو سواری ایران خودرو و سایپا را با تمام تمام کاستی‌ها در اختیار داریم، ولی در حوزه ماشین آلات معدنی هیچ تولید کننده داخلی در اختیار نداریم. ابتدا باید زیرساخت‌های تولید داخل ماشین آلات معدنی فراهم می‌شد و سپس واردات این محصولات ممنوع می‌شد که با استدلال حمایت از تولید داخل بدون توجه به عواقب آن واردات این محصولات را ممنوع کرد.

درخشان گفت: همانطور که میخواهیم پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت ما به روز باشند و تجهیزات مدرن را در اختیار داشته باشند حوزه معدن نیز باید از تجهیزات مدرن استفاده کند.

این نماینده مجلس یازدهم درباره راهکار ایجاد یک بازار رقابتی در حوزه ماشین آلات معدنی توضیح داد: لازمه شکل گرفتن یک بازار رقابتی آزاد بودن واردات است تا بازار رقابت شکل بگیرد، در این شرایط قیمت‌ها خود به خود شکسته شود.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده