تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۲۶۹۸۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بارقه امید در کارگران شرکت هپکو/ بخشی از ظرفیت تولید احیا شد+فیلم

‌می‌متالز - شرکت هپکو با رفع بخشی از مشکلات مالی خود، در یکسال گذشته توانسته دستمزد کارگران را از محل تولید و فروش محصول تامین کند که تداوم آن و خروج کامل از رکود نیازمند نگاه ویژه دولت سیزدهم به مقوله تامین سرمایه در گردش آن و جلوگیری از واردات ماشین آلات مشابه خارجی است.
تعداد بازدید : 17

به گزارش می‌متالز، شرکت هپکو اراک یکی از واحد‌های تولیدی بلند آوازه صنعتی کشور است که در زمینه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی فعالیت می‌کند که بعد از فرآیند خصوصی‌سازی با مشکلات متعددی مواجه شد، اما با سفر اخیر رییس جمهور به استان مرکزی و بازدید از این واحد تولیدی بارقه‌های امید در دل کارکنان این واحد تولیدی زنده شد.

مشکلات هپکو در طول سال‌های گذشته به دلیل خصوصی سازی نادرست، هر روز انباشته‌تر شده بود و حتی در برهه‌ای از زمان کار کارگان این شرکت به اعتراضات خیابانی کشید و با وجود وعده‌های بسیاری که مسوولان و مدیرات وقت برای حل مشکلات آن دادند، هپکو به وضعیت سابق خود برنگشت، اما با تلاش‌های مستمر و هدفمند دولت سیزدهم در چند ماه اخیر این شرکت در بستر کار و تلاش افتاده و خطوط تولید در این اَبرکارخانه ماشین‌آلات راهسازی، به خط مقدم جهاد اقتصادی و جهش تولید مبدل شده است.

نگاهی اجمالی به تاریخچه این واحد تولیدی در چهارمین قطب صنعت ایران نشان می‌دهد که هپکو توانمندی منحصر به‌فردی برای ۱۶ گروه مختلف محصول در قالب ماشین آلات معدنی، کشاورزی و راهسازی را داراست که در ایام جنگ تحمیلی هم توانسته سهم حیاتی در تامین نیاز‌های لجستیکی داشته باشد و امروز با عزم دولتمردان سیزدهم و در حمایت و تقویت زیرساخت‌ها دوباره به ریل تولید بازگشته و این مهم سرآغازی برای تحقق جهش تولید در قلب پایتخت صنعت ایران است.

خط تولید هپکو مجهز به آخرین تجهیزات پیشرفته شامل ابزار آلات برشکاری، جوشکاری، ماشین‌آلات فرزکاری و دستگاه CNC است و این ظرفیت به هپکو اجازه تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از ماشین‌آلات مختلف و ۲۰ هزار تن از سازه‌های فولادی در سال را می‌دهد.

بارقه امید در کارگران شرکت هپکو/ بخشی از ظرفیت تولید احیا شد+فیلم

رییسی صدای مطالبات کارگران را شنید


زمانی که صدای مطالبه کارگران هپکو در سال ۱۳۹۸ به گوش آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس وقت قوه قضائیه رسید، او از همان موقع تا امسال برای به نتیجه رسیدن این مشکل تلاش ویژه‌ای به کار گرفت و در بیست و نهمین سفر استانی خود در ۳۱ تیرماه امسال پس از بدو ورود به اراک بلافاصله در جمع کارگران هپکو حاضر شد و گفت: رونق و جهش تولید ملی با منع واردات کالا‌های مشابه ساخت داخل محقق می‌شود.

رییس جمهور در این جمع افزود: محصولاتی که در داخل کشور از جمله در هپکو ساخته می‌شود به هیچ عنوان نباید از خارج وارد شود.

وی در پاسخ به درخواست برخی از کارگران این مجتمع تولیدی برای عدم دخالت افراد غیرکارشناس در مدیریت هپکو نیز بیان کرد: مسایل شرکت‌های تولیدی باید به صورت تخصصی پیگیری و حل شود و افراد غیرمتخصص حق دخالت در این موضوعات را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات واحد‌های تولیدی، چون هپکو و آذرآب قابل حل است، اظهار داشت: مسوولین با همت کارگران و مهندسان تلاش کنند تا مشکلات هپکو حل شود، این کارخانه عظیم می‌تواند با سه برابر ظرفیت فعلی کار کند و دولت مصمم است زمینه تحقق این موضوع را فراهم کند.

هپکو نیاز به سرمایه در گردش دارد


یکی از فعالان کارگری شرکت هپکو اراک و عضو شورای کارگری این شرکت گفت: در سال ۹۹ و با ورود قوه قضاییه به ریاست وقت آیت الله رییسی، اتفاق خوبی برای هپکو رخ داد و سهامداران این شرکت، خلع ید شدند و سهام این شرکت در آن جلسه مطرح شد که به دلیل تنوع محصولات شرکت هپکو و مشتری که این شرکت در ارتباط است سهام آن به ایمیدرو واگذار شود، اما متاسفانه در پایان سال ۹۹، دولت تصمیم گرفت بر اساس مصوبه‌ای سهام شرکت هپکو را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند.

«ابوالفضل رنجبر» افزود: پس از این واگذاری، سازمان تامین اجتماعی، بحث بدهی شرکت هپکو با بانک‌های دولتی را تهاتر کردو با طلبی که خود از شرکت‌های دولتی داشت و به نوعی قفل‌های بانکی شرکت هپکو باز شد، اما انتظاری که از مجموعه سازمان تامین اجتماعی وجود داشت برای سرمایه در گردش و حمایت از سوی شرکت‌های زیر مجموعه که سهامدار آن است، اتفاقی تا این لحظه صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: تا حدودی موفق شدیم با توجه به اتفاقات تلخی که از گذشته صورت گرفته بود و بازار از دست شرکت هپکو خارج شده بود، توانستیم با تولیدات داخل شرکت به تعداد محدود، بحث تولیدات نیاز به سرمایه در گردش دارد، نقدینگی که در شرکت هپکو وجود داشته توسط سهامداران این شرکت پایمال شد و الان این سرمایه در گردش وجود ندارد.

این فعال کارگری شرکت هپکو ادامه داد: در مصوبه دولت قبل اشاره شده بود که سازمان تامین اجتماعی موظف است از ۵۵ درصد سهام هپکو، ۱۷ درصد را نگه دارد و بقیه سهام که ۳۷ درصد است، را واگذار کند که این مصوبه هنوز قابل اجرا است و اجرایی نشده است.

رنجبر عنوان کرد: کارگران هپکو در سفر رییس جمهوری به استان مرکزی درخواست‌ها و انتظاراتی از جمله بحث سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی و تولید انبوه و واگذاری سهام این شرکت را داشتند که دستوراتی در این راستا داده شده و انتظار است هرچه زودتر محقق شود.

می‌توان تولیدات هپکو را به چهار برابر افزایش داد


یکی دیگر از فعالان کارگری شرکت هپکو و رییس شورای اسلامی کارگری این شرکت هم گفت: از روزی که شرکت هپکو به تامین اجتماعی واگذار شده، این سازمان به دلیل اینکه دولت بابت تهاتر بدهی‌های خود با سازمان باید تعدادی شرکت را به سازمان واگذار می‌کرد و فقط از آن همه شرکت خوب، هپکو را با عمده مشکلات و بدهی به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد، این سازمان هپکو را به عنوان یک فرزند خوانده نگاه می‌کند و خیلی به مشکلات شرکت هپکو توجهی ندارد.

سید «امیر میرناصری» افزود: البته باید بگوییم که درست است که با زحمات فراوان، این سازمان عمده بدهی‌های هپکو را پرداخت کرد و باعث شد که بزرگترین مانع تولید یعنی قفل سیستم بانکی هپکو که مهمترین اصل در کار و تولید است باز شده، اما پس از آن تقریبا این شرکت به حال خود رها شده و با مشکلات زیادی اعم از سرمایه در گردش و عدم اطمینان به مدیران فعلی شرکت در حال دست و پنجه نرم کردن است.

وی بیان کرد: سیستم مدیریتی که الان در شرکت هپکو است به درستی از سمت برخی از ارکان سازمان تامین اجتماعی حمایت نمی‌شوند، مدیریتی که با توجه به مشکلات عدیده شرکت خیلی خوب کار کرد و توانست شرکتی که در حال رفتن به قعر چاه بود را تا حدودی از سقوطش جلوگیری کند.

این فعال کارگری شرکت هپکو ادامه داد: در سال ۹۹ به دلیل این که کارگران پس از حدود پنج سال مبارزه طاقت فرسا به جهت حفظ و نجات کارخانه همگی خسته شده بودند و تعداد زیادی از کارگران در راهرو‌های دادگاه بدلیل درست شدن پرونده‌های امنیتی در حال رفت وآمد بودند و دیگر امیدی برای نجات هپکو نبود، با ورود شخص آیت الله رییسی، رییس وقت قوه قضاییه به پرونده هپکو و برگزاری جلسات متعدد تخصصی و برگزاری جلسه با سران قوا، تصویب کردند که شرکت هپکو به ایمیدرو که زیرمجموعه وزارت صمت و مرتبط با صنایع است، واگذار شود، اما این اتفاق رخ نداد و این شرکت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.

میرناصری اظهار داشت: تامین اجتماعی به واقع اگر هپکو را نمی‌خواهد طبق قانون در سال ۹۹، باید ۱۷ درصد سهام را نگه دارد و بقیه سهام را واگذار کند و این شرکت را از بلاتکلیفی خارج کند و اگر هم این شرکت را می‌خواهد باید با توجه به شرایط خاص و ویژه این شرکت، سرمایه گذاری کند تا با سرمایه در گردش مناسب به سرعت شاهد رشد و شکوفایی شرکت باشیم و این قول به سازمان تامین اجتماعی داده می‌شود که در صورت سرمایه گذاری مناسب این شرکت به سرعت سودآور شود و مانند گذشته بدرخشد.

وی عنوان کرد: ظرفیت‌هایی در این کارخانه و سایر صنایع استان وجود دارد که درست از آن‌ها استفاده نمی‌شود و به راحتی می‌توان با ظرفیت‌های موجود بدون هیچگونه سرمایه گذاری تولیدات این واحد‌ها را سه تا چهار برابر افزایش داد.


باید مشکل سرمایه در گردش هپکو رفع شود


رییس شورای اسلامی کارگری شرکت هپکو گفت: مدیریت خوب فعلی با سفارش گرفتن دستگاه‌های جدید معدنی از طریق پیش پرداخت، کار را با جدیت شروع کرده و اعتماد هپکو را آرام آرام پس گرفته و در حال حاضر مشتری‌های زیادی به دنبال خرید ماشین آلات هپکو هستند، اما بسیاری از آن‌ها عجله دارند و نمی‌توانند منتظر بمانند و اگر بحث سرمایه در گردش حل می‌شد، می‌توانسیتم همه سفارشات را بگیریم و تمام مشکلات این شرکت حل می‌شد.

وی تصریح کرد: سفارشات امسال هپکو حدود ۳۸۰ دستگاه است که همه این سفارشات از طریق پیش پرداخت گرفته شده است، اما اگر بحث سرمایه در گردش شرکت حل شود می‌توان برای سال آینده سفارشات را حتی به بالای یک هزار دستگاه رساند.

رییس شورای اسلامی کارگری شرکت هپکو اضافه کرد: تمام زیرساخت‌های افزایش تولید و ایجاد اشتغال مستقیم در شرکت هپکو فراهم است و به جای اینکه هزینه‌های زیادی صرف ایجاد یک واحد صنعتی جدید و زیرساخت‌های آن شود، با حمایت از تولید داخلی در این شرکت توانمند می‌توان توفیق گسترده‌ای در زمینه تولیدات و اشتغال کسب کرد، اما هم اکنون شرکت هپکو با ظرفیت یک چهارم در حال فعالیت است.

میرناصری بیان کرد: هپکو یک شرکت ملی و مادر تخصصی است و دولت‌های قبل با خصوصی سازی غلط و عامدانه این بلا و مشکلات فراوان را بر سر هپکو آورده‌اند و امروز هم انتظار می‌رود که دولت با حمایت جدی از این شرکت وارد عمل شود و مبارزه جدی با مافیای واردات که در طول چند سال گذشته از عدم تولید در شرکت هپکو به سود‌های کلان و هنگفتی رسیده اند، انجام دهد.

بارقه امید در کارگران شرکت هپکو/ بخشی از ظرفیت تولید احیا شد+فیلم

دخالت برخی احزاب سیاسی در امور هپکو


رییس شورای اسلامی کارگری شرکت هپکو همچنین گفت: دخالت برخی احزاب سیاسی در امور هپکو از دیگر مشکلات جدی است که این شرکت با آن دست و پنجه نرم می‌کند به طوری که به راحتی از این شرکت سهم خواهی در پست‌های مدیریتی دارند، اما به واقع هپکو یک شرکت کاملا تخصصی است که باید توسط افراد متخصص و باتجربه اداره شود و انتظار می‌رود که بیش از این چوب لای چرخ مدیریت این شرکت نگذارند و به فرض اینکه اگر اسناد تخلفی هم از تیم مدیریت دارند به مراجع قانونی و ذی‌صلاح ارسال کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

میرناصری اظهار داشت: وزیر صمت هفته گذشته سفری را در راستای همکاری مشترک با کشور بلاروس داشت که در این سفر بازدیدی از شرکت بلاز به عنوان یکی از تولیدکنندگان ماشین آلات معدنی داشتند که امید است این سفر یک دستاورد خوب برای شرکت هپکو با توجه به زیرساخت‌های موجود در این شرکت داشته باشد و منجر به همکاری و تولید مشترک دامپتراک‌های سنگین معدنی شرکت بلاز با هپکو شود.


توانایی تولید سالانه ۲۵۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین را داریم


مدیرعامل شرکت هپکو نیز گفت: این شرکت پس از مشکلات عدیده و تغییر مالکیت، مسیر جدیدی از تولید را آغاز کرده و در طول حدود ۲ سال گذشته، با سختی‌های زیاد توانسته حداقل تولید را داشته باشد.

«علیرضا کاظمی» افزود: هم اکنون مهمترین مشکل این شرکت تامین نقدینگی و سرمایه در گردش است که این موضوع در سفر ریس جمهور به استان مرکزی و در جمع کارگران نیز بیان و تاکید شد و امید است در سایه این سفر این موضوع حل شود.

وی بیان کرد: هپکو توانایی تولید سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات را دارد و پاسخگوی نیاز کشور است، اما واردات ماشین آلات به واقع مشکلات زیادی را برای این شرکت ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت هپکو ادامه داد: شرکت هپکو در مقابل توانایی ساخت از پتانسیل مهندسی بالا و خدمات پس از فروش نیز برخوردار است و تولیدات خود را متناسب با نیاز مشتری تولید می‌کند، اما وارد کنندگان این پتانسیل را ندارند و بیشتر دستگاه‌ها و ماشین آلات وارداتی راندمان کافی ندارند و پس از مدتی به جرگه ماشین آلات از رده خارج می‌پیوندند.


خواهان جلوگیری ار واردات ماشین آلات راهسازی دست دوم چینی هستیم


مدیر روابط عمومی شرکت هپکو نیز در گفتگو با ایرنا، گفت: بازدید آیت‌الله رییسی ریس جمهور کشورمان از شرکت هپکو و حضور در میان کارگران نویدبخش روز‌های خوبی برای این واحد تولیدی خواهد بود.

«وحید علیمحمدی» افزود: آیت‌الله رییسی هم در مقام ریاست قوه قضاییه و هم در مقام رییس جمهوری نسبت به کارخانه هپکو اراک توجه ویژه دارند که این مهم می‌تواند زمینه شکوفایی این واحد تولیدی را فراهم کند.

وی ادامه داد: تامین اعتبار لازم به عنوان سرمایه در گردش و جلوگیری از واردات ماشین‌آلات راهسازی دست دوم چینی از خواسته‌های اصلی کارکنان هپکو اراک است که در صورت تحقق این مهم هپکو اراک در کوتاهترین زمان ممکن به رشد و شکوفایی می‌رسد.

مدیر روابط عمومی کارخانه هپکو اراک بیان کرد: شرکت هپکو اراک که در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کرد از حدود یک سال گذشته تمامی امور خود از جمله پرداخت حقوق پرسنل را از محل تولید و فروش محصولات خود تامین می‌کند که این مهم را باید گام نخست موفقیت هپکو بعد از چند سال رکود در نظر گرفت.

علیمحمدی افزود: به تازگی شرکت هپکو برای تامین نیروی انسانی برخی از بخش‌های خود از جمله سالن رنگ، مونتاژ، ماشین‌کاری و جوشکاری اقدام به جذب نیرو کرده که این مهم نشان از آغاز فصل جدید تولید در این واحد تولیدی دارد.


آنچه در ۱۶ سال گذشته بر هپکو گذشت


هپکو به عنوان یکی از برند‌های مطرح صنعت ماشین آلات راهداری و راهسازی دنیا و ایران در سال ۱۳۵۱، با سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی اراک در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راهسازی تاسیس شد و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکت‌های اینترناش، پوکلین، ساکایی، دایناپاک و لوکومو از کشور‌های آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد.

در سال ۱۳۵۷ و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شرکت هپکو تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار گرفت و ازسال ۱۳۶۳ طرح توسعه هپکو مطرح شد که پس از ۶ سال این طرح تحت لیسانس شرکت‌های لیبهر آلمان و ولوی سوئد، تولید انواع لودر، بیل مکانیکی، بلدوزر و انواع غلتک وارد مراحل عملیاتی شد.

در سال ۱۳۶۹ سالن ساخت به وسعت ۶۰ هزار متر مورد بهره برداری قرار گرفت و پیشرفته‌ترین ماشین آلات تولیدی در بخش‌های عملیات اولیه، جوشکاری سبک وسنگین، ماشین کاری سبک و سنگین و رنگ قطعات در فضای جدید، نصب و راه اندازی شد.

یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های نرم افزاری مهندسی محصول، برنامه ریزی، تولید و خدمات پس از فروش ازشرکت لیبهر به هپکو منتقل و راه اندازی شد و در سال ۱۳۷۴ با هدف گذاری برای توسعه محصول، بازار و منابع انسانی گام طراحی و تولید محصولات گریدر، بیل و غلتک آغاز شد.

در مرحله اول این طرح و از اوایل دهه ۷۰ و به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های بالقوه مهندسی و ظرفیت‌های خالی تجهیزات تولیدی، مشارکت در ساخت و انجام پروژه‌های بزرگ کشور در زمینه نفت، گاز و انرژی در شرکت هپکو آغاز شد.

هپکو در سال‌های گذشته نقش ارزنده‌ای در تولید و نصب انواع تجهیزات منحصر به فرد در کشور داشته است و دریافت لوح طلایی از مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا (Cern) به دلیل انجام به موقع و با کیفیت این پروژه در بین ۳۶ کشور گواهی بر این موضوع است.

واحد تولیدی؛ صنعتی هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به دنبال سیاست‌های اصل ۴۴ با قیمتی بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد و سرمایه گذار جدید فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد.

مشکلات این واحد تولیدی یک‌سال بعد از خصوصی‌سازی و فروش ماشین آلات تولیدی آغاز شد، اما به دلیل مراودات اقتصادی و مشکلات در واردات قطعات اولیه نمود چندانی نداشت تا اینکه از سال ۱۳۹۲ مشکلات این واحد تولید نمایان شد.

در سال ۱۳۹۶ به دلیل کمبود سرمایه در گردش و نبود سفارشات کافی و همچنین ناتوانی در واردات مواد اولیه شرکت نتوانست به شرایط گذشته برگردد و به همین دلیل اردیبهشت ماه سال ۹۷ این شرکت به سازمان خصوصی بازگردانده شد و در خرداد ماه همان سال نیز هیات مدیره جدید از سوی سازمان خصوصی معرفی و فعالیت خود را آغاز کرد.

پس از تغییر مالکیت و واگذاری غلطی که در بحث خصوصی سازی بر این شرکت وارد شد هپکو کم کم آوازه و شهرت خود را از دست داد و کارگران آن هر روز دچار مشکل و معوقات حقوقی چندین ماه شدند و بسیاری از آن‌ها کار خود را از دست دادند و زندگی بسیاری از آن‌ها از هم پاشیده شد.

مشکلات هپکو در طول سال‌های گذشته هر روز انباشت و انباشته‌تر شد تا اینکه در برهه‌ای از زمان کار کارگان این شرکت به اعتراضات خیابانی کشید و بسیاری از مسوولان و مدیریت‌های وقت برای حل مشکلات این واحد تولیدی وعده‌هایی دادند، اما هپکو به وضعیت سابق خود برنگشت.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکزی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده