تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۹
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۶۹۰۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون عمران مجلس:

طرح جامع معادن کشور باید زودتر اجرا شود

‌می‌متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه طرح جامع معادن کشور باید زودتر اجرایی شود، گفت: وزارت صمت مکلف تسهیلگری برای واردات ماشین آلات معدنی است.

به گزارش می‌متالز، سید البرز حسینی با اشاره چالش‌های موجود در حوزه ماشین آلات سنگین و مشکلات بخش معدن اظهار کرد: معادن کشور سال‌هاست به صورت سنتی و با قوانین جاری اداره می‌شود. ماشین آلات از مهمترین ابزار تولیدات معدنی هستند و در پروژه‌های عمرانی، خصوصاً راهسازی کاربرد ویژه‌ای دارند.

وی افزود: حوزه معدن از اکتشاف تا استخراج نیازمند ابزار و ماشین آلات است و با توجه به حجم معادن نوسازی این ناوگان از ملزومات کشور است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه ابزار آلات معدنی اگر به روز رسانی نشود، با توجه به اینکه در خطوط تولید و حمل و نقل مصالح تحت خورده شدن قرار دارد، کارایی خود را از دست می‌دهد، گفت: در کشور شرایط و دانش فنی تولید این ماشین آلات را داریم. هم در ساختار دانشگاهی از غنای فنی در این زمینه برخورداریم و همچنین ساختار کارخانجات برای تولید ماشین آلات سنگین در کشور فراهم است که شرکت هپکو از نمونه‌های بارز این توانمندی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرایط اقتصادی و نحوه نگاه مسوولان به حوزه کار سبب شده در این زمینه به شدت مشکل داشته باشیم و عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور را به لحاظ ماشین آلات معدنی و سنگین به خارج وابسته کرده است.

حسینی با تأکید براینکه به دلیل نگاه اشتباه مسوولان طی سال‌های متمادی وارد کننده تجهیزات و ماشین آلات معدنی در همه کلاس‌ها بودیم، اظهار کرد: مشکلات تولید و ممنوعیت ورود ماشین آلات با برند خوب سبب شد مجلس قوانین سالانه‌ای را تصویب کند تا دولت مجوز ورود این ماشین آلات را به صورت محدود بدهد.

وی با بیان اینکه معاونت معدن وزارت صمت هم قوانینی را برای شرکت‌ها و معادن زیرمجموعه‌اش گذاشت که نسبت به حجم معادن و میزان استخراج برای دریافت تسهیلات اقدام کنند، گفت: معتقدم این نگاه مشکلات ما را حل نمی‌کند و باید طرح جامع معادن هر چه زودتر به نتیجه برسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه تقویت بخش خصوصی برای ورود به حوزه تجهیزات معدنی بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: باید قوانین مصرح و شفافی در حوزه ورود ماشین آلات سنگین داشته باشیم.

حسینی بیان کرد: امسال ظرفیت‌هایی را در قانون بودجه قرار دادیم که نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات در این حوزه وارد شود. وزارت صمت هم موظف است در این رابطه تسهیلگری کند.

وی با بیان اینکه اکنون تکلیف برعهده وزارت صمت است تا شرایط را ایجاد و از قانون یکساله برای وارد کردن بیشترین حجم ماشین الات معدنی استفاده کند، اظهار کرد: کشور‌های هدف و شرکت‌های درگیر در این زمینه مهم هستند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه متأسفانه شرکت‌هایی که توان ارتباطی برای واردات ماشین آلات معدنی و نقل و انتقال آن‌ها را دارند، محدودند، تصریح کرد: باید بتوانیم از تجربه سال‌های تحریم استفاده کنیم.

وی گفت: باید قانون مجلس برای واردات ماشین الات معدنی به هر نحوی اجرا شود. می‌توان برای اینکار از کشور‌های همجوار و دوست استفاده کرد و معتقدم اقلیم کردستان و عراق بستر مناسبی برای واردات این ماشین آلات هستند.

حسینی اضافه کرد: این مسئله بسیار مهم است و وزارت صمت باید برای اجرای آن فرصت ایجاد کند. همچنین کمیسیون صنایع مجلس هم باید پیگیر موضوع باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: باید اهمیت مسئله معادن در کشور احصا شود. نقش نظارتی مجلس هم در این موضوع بارز است و باید با نگاه مطالبه گری به این مسئله ورود کند.

حسینی با بیان اینکه مجلس و کمیسیون صنایع باید به همراه مسوولان دولتی راهکار‌ها و نحوه اجرای قانون واردات ماشین آلات معدنی را پایش کند. همچنین دیپلماسی اقتصادی و نقش وزارت امور خارجه در اینجا بسیار پررنگ است تا بتوانند با هماهنگی چند وجهی نیاز معادن کشور به ابزار و ماشین الات را مرتفع کنند و ان شاالله کشور از نتایج اقتصادی آن بهره‌مند شود.

منبع: دنیای معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده