تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۶۸۹۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

به نام رونق تولید معادن تعطیل شده اند

‌می‌متالز - بزرگترین مساله‌ی هزینه‌ی تمام شده‌ی مواد معدنی، تهیه‌ی ماشین آلات است، قیمت ماشین آلات معدنی در داخل کشور بسیار زیاد است به طوری که برای مثال، برای تهیه‌ی یک بیل کارکرده که از اروپا وارد ترکیه شده باید ۲ میلیارد هزینه کرد در حالی که برای خرید همین بیل در کشور باید ۷ الی ۸ میلیارد پول داده شود.

به گزارش می‌متالز، یک فعال بخش خصوصی حوزه معدن در خصوص دلایل فرسودگی ماشین آلات معدنی بیان کرد: یکی از علل مهم فرسودگی ماشین آلات معدنی و بی رونقی معادن عدم واردات ماشین آلات به روز به کشور است، ماشین آلات معدنی در شرکت‌های داخلی تولید می‌شود، اما متاسفانه پاسخگوی نیاز بخش معدنی نیست به عنوان مثال شرکت هپکو اکثرا تعطیل است و در صورت فعالیت سالیانه حدودا ۱۰۰ عدد انواع ماشین آلات مورد نیاز معادن را تولید می‌کند، در حالی که نیاز داخلی حداقل چند هزار ماشین است.

حسین حسینی در ادامه افزود: از طرفی کیفیت ماشین آلات معدنی داخلی با وارداتی آن‌ها قابل مقایسه نیست، برای مثال شرکت دلتا ماشین، ماشین آلات درجه‌ی ۳ و ۴ چینی را مونتاژ می‌کند و با کیفیت بسیار پایین و قیمت بالا به فروش می‌رساند، متاسفانه به بهانه رونق تولید واردات ماشین آلات معدنی‌ای که در کشور ساخته می‌شود، ممنوع است.

وی در ادامه اشاره کرد: تهیه‌ی ماشین آلات معدنی بیشترین هزینه تمام شده در تولید مواد معدنی را به همراه دارد. قیمت ماشین آلات معدنی در داخل کشور بسیار زیاد است به طوری که برای مثال، برای تهیه‌ی یک بیل کارکرده که از اروپا وارد ترکیه شده باید ۲ میلیارد هزینه کرد در حالی که برای خرید همین بیل در کشور باید ۷ الی ۸ میلیارد پول داده شود.

حسینی اظهار داشت: تمام مسائل ذکر شده به دلیل ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی در کشور رخ می‌دهد، با توجه به شرایط جوی معدن و وجود خاک و... این ماشین آلات معدنی فرسوده در فاصله‌های زمانی کوتاه نیاز به تعمیر دارند و همین موضوع سبب ایجاد اختلال در روند کار و تعطیلی معادن می‌شود.

این فعال بخش خصوصی در خصوص موانع موجود در مسیر نوسازی ماشین آلات معدنی نیز بیان کرد: در حال حاضر شرکت هپکو که باید به رونق بخش معدن کمک کند با تولید ماشین آلات بی کیفیت عملا مانع این مهم شده است. در گزارشی از صدا و سیما که از بازدید رئیس جمهور از شرکت هپکو تهیه شده ایشان می‌گویند اجازه‌ی واردات به موادی که داخل کشور تولید می‌شود را نمی‌دهیم؛ این در حالی است که هپکو و دیگر شرکت‌ها توان تولید ماشین آلات معدنی به تعداد مورد نیاز و با کیفیت نمونه خارجی را ندارند.

وی در ادامه گفت: آزاد کردن واردات و کاهش عوارض گمرک همه‌ی مشکلات موجود را حل می‌کند، در صورت عدم دریافت گمرک قیمت ماشین آلات معدنی وارداتی کاهش و دیگر فردی از شرکت‌های داخلی خرید نمی‌کند از طرفی اخذ کمرگ سبب افزایش شدید قیمت ماشین آلات معدنی و در پی آن افزایش قیمت تمام شده‌ی ماده‌ی معدنی و تعطیلی خیلی از معادن کوچک می‌شود.

حسینی متذکر شد: در حال حاضر در کشور هیچگونه دستگاه حفاری نو وجود ندارد و همه‌ی دستگاه‌ها قدمت ۴۰ الی ۵۰ ساله دارند، دستگاه حفاری با حفاری و ایجاد انفجار سبب شروع کار معدن می‌شود از طرفی دستگاه‌های حفاری فرسوده ابزاری به نام چکش دارند که متاسفانه چکش در ایران وجود ندارد و تراشکار‌ها و افرادی که کارگاه‌های شخصی دارند این قطعات را می‌سازند به این ترتیب چکشی که برای مثال ۵ سال باید کار کند ۵ ماه هم استفاده نمی‌شود.

وی در پایان افزود: دولت می‌تواند هم با هدف نوسازی و هم حمایت از تولید داخل واردات ماشین آلات معدنی را برای مدت کوتاه و به صورت مقطعی آزاد کند تا ماشین آلات نو وارد کشور شود این اقدام به شدت سبب اشتغال زایی در جامعه نیز می‌شود.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده