تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۶۸۳۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد:

اجرای چهار ابرپروژه در «فملی» تا پایان سال جاری

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ارتقای تولید محصولات خود از ۲۵۰ هزار تن به حدود یک میلیون تن هستیم که این مهم، افزایش صادرات و ارزآوری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق‌العاده شرکت صنایع ملی مس ایران با موضوع استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، تقسیم سود، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار، تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره و تعیین پاداش هیات مدیره با حضور ۶۳.۴ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی در تالار وزارت کشور برگزار شد.

این مجمع با حضور اعضای هیات رئیسه در جایگاه قانونی، رسمیت یافت. علی رستمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ابتدای این مجمع، بیان کرد: در حال حاضر شرکت ملی مس، بهترین شرکت ایران است که یکی از اهداف مهم مسوولان این مجموعه عظیم صنعتی، خلق حداکثری ثروت برای خانواده بزرگ سهامداران آن است.

وی افزود: متوسط قیمت مس در بورس فلزات لندن طی سال گذشته، ۹ هزار و ۶۴۰ دلار به ازای هر تن بوده است که در مقایسه با سال پیش از آن، رشد ۵۰ درصدی داشته و به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات رخ داده در بازار‌های جهانی، قیمت آن در میان‌مدت، کاهش و در بلندمدت رشد پیدا کند. از ابتدای امسال، شاهد کاهش قیمت مس تا حدود هفت هزار و ۲۰۰ دلار نیز بوده‌ایم که علت اصلی آن، رشد تورم در اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ بهره بانکی در ایالات متحده است که عامل اصلی کاهش قیمت کامودیتی‌ها به ویژه مس محسوب می‌شود.

ضرورت اکتشاف در صنعت مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: میزان حفاری انجام شده طی سال گذشته، ۱۳۰ هزار متر بوده است که به دنبال افزایش آن تا ۱۷۰ هزار متر در سال جاری هستیم. این مهم باید به بیش از ۲۲۰ هزار متر افزایش یابد و فعالیت اکتشافی شرکت باید توسعه پیدا کند.

رستمی در ادامه به جایگاه ایران در صنعت مس جهان اشاره کرد و گفت: ایران با ۱۸ میلیارد تن مس، در رتبه ششم ذخایر مس جهان قرار گرفته است و برای بیش از ۲۰۰ سال آینده، ماده معدنی مس داریم، اما کشور رتبه هجدهم تولید مس جهان را در اختیار دارد که این میزان فاصله، یک فرصت برای کشور است تا با افزایش ظرفیت‌های تولیدی، رتبه خود را ارتقا دهیم و بتوانیم تولید کاتد مس را از ۲۵۰ هزار تن فعلی به حدود یک میلیون تن برسانیم.

وی تصریح کرد: این افزایش تولید، رشد صادرات مس به بیش از ۱۰ میلیارد دلار را به دنبال خواهد داشت و در واقع می‌توان گفت هیچ صنعت و صنایع معدنی در کشور چنین حاشیه سودی به همراه نخواهد داشت. ضمن اینکه با تامین منابع کافی برای سرمایه‌گذاری، منابع معدنی مناسب و نیروی انسانی متخصص، تمام شرایط برای جهشی خوب در صنعت مس فراهم است.

مدیرعامل «فملی» تاکید کرد: در حالی که رتبه ۲۴ جهان در مصرف مس را داریم، اما در تولید مس تشفیه‌شده، در رتبه ۱۸ هستیم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به رتبه‌های هفتم یا ششم جهان ارتقا پیدا کنیم.

رکوردشکنی «فملی» در تولید و فروش

رستمی ضمن اشاره به برخی دستاورد‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۴۰۰، مطرح کرد: شاهد رکوردشکنی شرکت ملی مس در تولید انواع محصولات اعم از کاتد مس (۲۸۵ هزار و ۱۵ تن)، سنگ سولفور (۵۳ هزار و ۹۲۱ تن)، کنسانتره مس (یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۲۸۳ تن)، کنسانتره مولیبدن (هشت هزار و ۲۷۵ تن) و کنسانتره فلزات گران‌بها (۸۴۴ تن) از زمان راه‌اندازی شرکت بوده‌ایم و به دنبال افزایش تولید و همچنین فروش انواع محصولات شرکت ملی مس در سال جاری هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تولید کنسانتره و کاتد مس، ۶ درصد جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده هستیم و در تولید کنسانتره فلزات گران‌بها نیز ۲۷ درصد بیشتر از برنامه شرکت رکوردشکنی کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به عملکرد فروش این مجموعه، اذعان کرد: در سال گذشته، ۱۵ درصد رشد در فروش وزنی معادن یک میلیون و ۲۲۶ هزار تن و ۹۲ درصد رشد در فروش ارزشی معادل ۸۱ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. همچنین سود عملیاتی شرکت، رشد ۸۶ درصدی و سود خالص شرکت، با رشد ۹۲ درصدی همراه بوده است.

رستمی در ادامه به ابرپروژه‌های مهم «فملی» اشاره کرد و گفت: امسال بهره برداری از چهار پروژه بزرگ را در برنامه داریم که در اواسط سال جاری یا پاییز به بهره‌برداری خواهند رسید.
وی توضیح داد: پروژه‌های مس دره‌زار و مس دره‌آلو با ظرفیت‌های به ترتیب ۱۵۰ هزار تن و ۱۰۰ هزار تن کنسانتره مس، فلوتاسیون مس سرچشمه با ظرفیت ۷۰ هزار تن کسانتره مس و همچنین لیچینگ مس سونگون، چهار پروژه مهم شرکت ملی مس در سال جاری است. پروژه تغلیظ مس سونگون در سال جاری در حال انجام است و در شهربابک و میدوک نیز در حال فعالیت هستیم و بر این اساس، شاهد افزایش تولید و درآمد‌های داخلی و صادراتی در سال آینده خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اجرای این پروژه‌های عظیم، نیازمند ۱۰ تا ۱۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری است که امیدوار هستیم سهامداران شرکت به ما کمک کنند تا شرکت ملی مس بتواند به جمه ۱۰ شرکت برتر تولیدکننده مس جهان بپیوندد.

به دنبال تامین زیرساخت‌های لازم هستیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن اشاره به اهمیت تامین زیرساخت‌های لازم جهت توسعه صنعت مس، عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ویژه در تولید برق تجدیدپذیر، قطعی برق در شرکت نخواهیم داشت. کمبود آب، یکی دیگر از معضلات موجود در بخش تولید است که در تلاش هستیم اقدامات لازم را به منظور رفع آن انجام دهیم.

رستمی همچنین به مشکلات تامین ماشین‌آلات معدنی در ۱۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود طی چهار سال آینده، به بیش از یک هزار خودروی معدنی نیاز داشته باشیم و همچنین ناوگان پیمانکاران ما نیز فرسوده شده است که باید با استفاده از خودرو‌های مناسب جایگزین شوند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون سهام شرکت ملی صنایع مس ایران، جزو سهام‌های خوب بازار است و بدون شک با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، به رتبه اول بازار سهام ارتقا خواهیم یافت. همچین در سال گذشته، دو هزار میلیارد تومان برای بازارگردانی از سوی این شرکت برنامه‌ریزی شد و امسال این رقم به پنج هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

توجه به نیروی انسانی کارآمد در «فملی»

مدیرعامل «فملی» ضمن تاکید بر اهمیت نیروی انسانی در بخش تولید، مطرح کرد: شرکت ملی مس، همواره توجه ویژه‌ای به مقوله نیروی انسانی داشته است و تعداد نیروی انسانی این شرکت به بیش از ۵۰ هزار نفر تا پایان سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.

وی همچنین یادآور شد:در سه ماهه ابتدایی سال جاری، در تولید کاتد و اسیدسولفوریک جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده هستیم و رکوردشکنی‌های قابل توجهی در تولید و فروش این محصولات به ثبت رسیده است. ما تمام تلاش خود را جهت اجرای پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ملی مس در سال جاری به کار خواهیم گرفت و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.

لازم به ذکر است که در پایان این مجمع، صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید و روزنامه‌های دنیای اقتصاد و جهان صنعت به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار انتخاب شدند. ضمن اینکه مبلغ ۷۰۰ ریال تقسیم سود به ازای هر سهم تصویب شد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده