تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۰
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۶۸۳۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد:

ایجاد مرکز اکتشاف مس شمالغرب کشور در آذربایجان شرقی/ بازگشت ۱۰۰ واحد صنعتی به چرخه تولید

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: طی ۹ ماهه سال‌گذشته ۱۰۰ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشته و همچنین ۲۰ واحد تولیدی تملک شده توسط بانک‌ها نیز احیا شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان در جمع خبرنگاران سهم ارزش افزوده بخش صنعت استان را در کشور، ۷/۲۱ درصد عنوان کرد و گفت: سهم ارزش افزوده بخش صنعت آذربایجان شرقی در تولید ناخالصی کشور ۳۳ درصد است.

وی با بیان این‌که سهم تولیدات صنعتی استان از کیک اقتصادی کشور، ۱۹/۹ درصد است، افزود: ۴۰ درصد سهم اشتغال استان نیز مربوط به بخش صنعت است؛ این آمار نشانگر جایگاه ویژه آذربایجان شرقی از لحاظ صنعتی بوده و پیگیر ارتقا هرچه بیشتر آن هستیم.

پرنیان با اشاره به رتبه چهارم استان از لحاظ تعداد واحد‌های صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری، گفت: درحال حاضر آذربایجان شرقی رتبه ششم اشتغال را در بخش صنعت به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به رسیدگی به ۳۲۰ واحد تولیدی و صنعتی مشکل دار در سطح استان، افزود: عمده مشکلات موجود در این واحد‌ها مرتبط با مسائلی از جمله، معوقات بانکی، مالیات، مشکلات بیمه و داشتن بدهی بود که با اقدامات انجام گرفته مشکلات موجود مرتفع شدند.

وی با بیان اینکه طی نه ماهه گذشته، حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید انجام گرفته و برای ۵۲۰۰ نفر زمینه اشتغال ایجاد شده است، گفت: در واقع در این مدت ۱۸۰ واحد صنعتی جدید با حجم سرمایه گذاری دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و با اشتغال مستقیم ۳۰۰ نفر راه اندازی شده و برای ۲۱۰ واحد صنعتی طرح توسعه صادر شده و اقدام به توسعه خطوط تولید و محصولات خود کردند.

پرنیان متذکر شد: طی سه ماهه اول سال جاری، آذربایجان شرقی از لحاظ توسعه واحدها، رتبه دوم کشوری را دارد؛ لذا این موضوع نشان می‌دهد که صنایع استان علاقه‌مند توسعه هستند.

وی در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی ویژه استان، گفت: منطقه کجووار به دلیل وجود تعداد زیاد واحد‌های صنعتی صادرات محور، قابلیت تبدیل شدن به منطقه اقتصادی دارد، از این رو در صورت حل مشکلات مربوط به پروانه بهره‌برداری این واحد، می‌توان گام بسیاری بزرگی در عرصه اقتصادی استان برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی به لحاظ تولید روغن خوراکی، شکر و گلوکز خودکفا می‌شود، تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته، نزدیک به ۵۰۰ تن روغن در روز تولید خواهد شد که تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ۳۰۰ معدن غیر فعال و دارای مشکل در سطح استان، اظهار کرد: باتوجه به اینکه شورای معادن اختیارات خود را به استان‌ها تفویض کرده است در این راستا جلسات متعددی به منظور رفع مشکلات واحد‌های معدنی برگزار شده و سراغ تک تک معادن غیرفعال استان خواهیم رفت.

به گفته وی، در قالب اختیارات تعیین شده، ضمن رصد ظرفیت‌های سرمایه گذاری در بخش معدن، معادن تعطیل شده و معادنی که به افراد واگذار شده اند را رصد می‌کنیم تا نسبت به فعال سازی مجدد آن‌ها اقدام کنیم.

پرنیان عمده معادن استان را مس، طلا و سنگ‌های تزئینی و ساختمانی عنوان کرد و گفت: این معادن ارزش افزوده بیشتری داشته و صنایع پایین‌دستی زیادی در این استان وجود دارد؛ از این رو با تکمیل فعالیت معادن مس، طلا اقتصاد استان متحول خواهد شد.

وی توضیح داد: با گذشت ۱۵ سال از تولید کنسانتره در معدن مس سونگون، اداره امور مالیاتی و شرکت ملی مس ایران در حال انجام اقداماتی هستند، تا زمان تشکیل رسمی مس آذربایجان، فاکتور صادر شود؛ به طوریکه سال گذشته ۲۴ هزار میلیارد تومان کنسانتره از معدن مس سونگون خارج شده بود و با صدور فاکتور مالی، ۹ درصد ارزش افزوده و ۲۰ درصد سود حاصل از فروش یعنی جمعا ۲۹ درصد به حساب استان واریز خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی از ایجاد مرکز اکتشاف مس شمالغرب کشور در این استان خبر داد و گفت: با دوبرابر کردن آهک هیدراته مراحل اجرایی مس آذربایجان با جدیت در حال پیگیری است، و برای ورود ۱۵ دستگاه حفاری به آذربایجان شرقی مذاکراتی انجام شده است.

وی افزود: مقرر شده تا تولید کنسانتره از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون تن افزایش و خط تولید کاتد نیز با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن انجام خواهد شد؛ این درحالیست که قبلا در این استان حتی یک گرم کاتد هم تولید نمی‌شد.

پرنیان با بیان اینکه ۲۷ درصد از حقوق دولتی معادن باید به منطقه فعالیت معدن برگردد، اضافه کرد: سرمایه گذاری در حوزه نفلن سینیت در محدوده ۶۰۰ هکتاری در سراب آغاز بکار کرده است. همچنین طرح حفاظتی معدن اندریان نیز نوشته شده و اقدامات لازم در راستای جلوگیری از دسترسی به رگه‌های پرعیار، نظارت و رفع معضل آلودگی انجام گرفته است.

به گفته وی، در ۳ ماهه نخست سال در بخش صنعت رشد ۲۶ درصدی صادرات داریم، در حالی که در مجموع صادرات استان، منفی ۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

پرنیان با اشاره به بزرگترین پروژه‌های توسعه‌ای سرمایه گذاری پتروشیمی تبریز گفت: طرح اتیل بنزن و استایرن مونومر به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال، پروژه احداث واحد جدید پلی اتیلن سنگین HDPE به ظرفیت ۳۱۰ هزار تن با تکنولوژی دوغابی، طرح احداث واحد پلی پروپیلن به ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال و تامین برق پروژه‌های توسعه‌ای از بزرگترین طرح‌های سرمایه گذاری پتروشیمی تبریز هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده