تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۶۸۳۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
فرماندار ورزقان تاکید کرد؛

صنعت گردشگری مهمترین ظرفیت توسعه ورزقان است/ اجازه تخریب محیط زیست را نمی‌دهیم/ شرکت مستقل مس آذربایجان به‌زودی تشکیل می‌شود

‌می‌متالز - فرماندار ورزقان صنعت گردشگری را مهمترین ظرفیت توسعه ورزقان دانست و گفت: معادن یک روزی پایان خواهند یافت، اما ظرفیت‌های صنعت گردشگری منطقه ارسباران به عنوان یک طبیعت بکر یک سرمایه بی‌پایانی برای ماست.

به گزارش می‌متالز، «مهدی نعمتی» در گفت‌و‌گوی اختصاصی که در محل فرمانداری شهرستان ورزقان انجام شد، رسانه‌ها را چشم بینای مردم و پل ارتباطی دولت و ملت دانست و افزود: معتقدم اصحاب رسانه پل ارتباطی بین مردم و مسوولان هستند و نقش اصلی اصحاب رسانه در بیان حقیقت و واقعیت بدون واهمه است تا بتواند با انتقال پیام‌های مردم و مسوولین به یکدیگر موجب رفع مشکلات و همدلی بیشتر در جامعه شود و مردم به حقیقت‌ها و واقعیت‌ها پی ببرند.

وی ادامه داد: نگاه دولت، نگاه خدمت صادقانه و مبارزه با تبعیض و فساد است و ما نقش رسانه در کمک به دولت را بسیار زیاد می‌دانیم.

صنعت گردشگری مهمترین ظرفیت توسعه ورزقان است/ اجازه تخریب محیط زیست را نمی‌دهیم/ شرکت مستقل مس آذربایجان به‌زودی تشکیل می‌شود

مشکل آب شرب روستا‌های ورزقان حل می‌شود

فرماندار ورزقان در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص کمبود آب و مشکلات معیشتی در برخی از روستا‌های این شهرستان، گفت: ما در مورد بحران آب که یک مساله کشوری است و فقط به ورزقان محدود نمی‌شود برنامه‌های جبرانی خوبی داریم که پیگیری می‌شود. ورزقان یک محدوده کوهستانی است و علی رغم آن با کمبود آب مواجه هستیم، لازم است که مردم همراهی بیشتری کنند تا بر مشکل کمبود آب فائق آییم. در رابطه با تامین آب شرب در روستا‌های دارای مشکل اقدامات خوبی شروع کردیم و فاز دوم تصفیه خانه سد ستارخان برای تامین آب ۶۵ روستا در دست اجراست که بالای ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تامین آب شرب روستا‌های مشکل دار اجرا می‌شود.

نعمتی افزود: با توجه به نگرش دولت برای تامین معیشت مردم، طرح انتقال آب به روستا‌های ورزقان تسریع شده و مسوولان استان و شهرستان با پیگیری خود این پروژه را سرعت بخشیده‌اند.


ورزقان آینده روشنی دارد

وی ظرفیت معادن را یکی فرصت‌های رفع مشکل اشتغال و بهبود معیشت مردم ورزقان دانست و افزود: ورزقان در حوزه معادن ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد و در سطح کشور اولین شهرستان دارای پتانسیل معدنی است و حتماً آینده روشنی دارد و خوشبختانه با اتحاد و همدلی مسوولان استان اقدامات خوبی را شروع کرده‌ایم تا معادن ورزقان از جمله مجتمع مس سونگون توسعه پیدا کنند.

فرماندار ورزقان اظهار کرد: چهار معدن در ورزقان فعالیت می‌کنند که دو معدن طلا، یک معدن مس و یک معدن سنگ گرانیت هستند، ما در حوزه معادن مس و طلا پتانسیل‌های بیشتری داریم و پیگیر هستیم اکتشافات و بهره برداری صورت پذیرد و با فعالیت این معادن مشکل اشتغال شهرستان ورزقان حل خواهد شد و شاهد جذب نیروی کار از دیگر شهرستان‌های استان به ورزقان خواهیم بود.

نعمتی گفت: اکنون در مجتمع مس سونگون طرح‌های توسعه‌ای آغاز شده و کارخانه تغلیط فاز سوم و چهارم در دست اجراست و در تولید کنسانتره مس به یک میلیون تن خواهیم رسید. با توسعه این معدن شاهد حل مشکل بیکاری و معیشت مردم در شهر‌ها و روستا‌های شهرستان ورزقان خواهیم بود.

صنعت گردشگری مهمترین ظرفیت توسعه ورزقان است/ اجازه تخریب محیط زیست را نمی‌دهیم/ شرکت مستقل مس آذربایجان به‌زودی تشکیل می‌شود

توسعه هزار هکتاری کشت گلخانه‌ای در پایاب سد حاجیلر چای

وی اجرای پروژه‌های مهم توسعه‌ای در منطقه را نویدبخش رشد و شکوفایی ورزقان دانست و گفت: سد حاجیلر چای در بخش خاروانا که قبلا ناقص افتتاح شده بود، طی سفر اخیر رئیس جمهور و با نگاه ویژه مسوولان استان، ۱۰۰ میلیارد تومان جهت تکمیل طرح‌های پایاب این سد تخصیص پیدا کرده است تا طرح‌های پایاب این سد اجرایی شوند، هر چند این مبلغ کفاف اجرای کامل طرح را نخواهد داد، اما در آینده شاهد اشتغال‌زایی خوبی در پایاب سد حاجیلر چای خواهیم بود.

این مقام دولت ادامه داد: در پایاب سد حاجیلر چای هزار هکتار برای اجرای طرح‌های گلخانه‌ای پیش‌بینی شده است و انشالله با تکمیل طرح‌های این سد، شاهد سرمایه گذاری‌ها در حوزه توسعه کشت گلخانه‌ای خواهیم بود.

فرماندار ورزقان افزود: احداث کمپ ورزشی توسط شرکت ملی مس ایران در ورزقان با اعتبار هزار میلیارد تومان در دست پیگیری است که طرح آن تدوین شده و با مشخص شدن پیمانکار اجرای این طرح آغاز خواهد شد. این کمپ ورزشی در کشور بی‌نظیر خواهد بود و همچنین احداث این کمپ ورزشی بزرگ در اشتغالزایی هم موثر خواهد بود.

نعمتی بر لزوم ایجاد پایگاه هوایی اطفای حریق در جنگل‌های ارسباران نیز تاکید کرد و خبر داد: احداث پایگاه اطفای حریق جنگل‌های ارسباران در ورزقان با سرمایه گذاری مس سونگون اجرا می‌شود و بزودی پیمانکار آن هم مشخص خواهد شد.

صنعت گردشگری مهمترین ظرفیت توسعه ورزقان است/ اجازه تخریب محیط زیست را نمی‌دهیم/ شرکت مستقل مس آذربایجان به‌زودی تشکیل می‌شود

لزوم بهره‌برداری از زنجیره کامل صنایع مس در آذربایجان‌شرقی

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بهره برداری از زنجیره کامل صنایع مس در استان تاکید کرد و افزود: شهرک صنعتی صنایع پایین دستی صنایع مس در حال طی مراحل پایانی خود است و از مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی می‌خواهم هر چه سریع‌تر مراحل اجرای این شهرک را آغاز کنند. با توجه به ذخایر کلانی که در ورزقان و منطقه ارسباران داریم، وجود این شهرک یکی از نیاز‌های اساسی و ضروری برای تکمیل زنجیره تولید صنایع مس است.

فرماندار ورزقان ادامه داد: پروژه احداث واحد ذوب و پالایش مس در مجتمع مس سونگون با پییگری مسوولان استان و همچنین دولت و با دستور مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران اجرایی شده و در سال آینده ۱۰۰ هزار تن مس کاتد در ورزقان تولید خواهد شد و با تکمیل واحد‌های مجتمع مس سونگون، اشتغال و درآمدزایی بسیار خوبی برای استان محقق خواهد شد.

شرکت مستقل مس آذربایجان به‌زودی تشکیل می‌شود

نعمتی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار در مورد سرانجام تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان، گفت: در رابطه با استقلال شرکت مس آذربایجان از پیگیری‌ها و تلاش‌های حاج آقای آل هاشم و استاندار محترم و نمایندگان استان که با وحدت کلمه این مهم را پیگیری کردند، تشکر می‌کنم و نوید می‌دهم در آینده نزدیک این مهم تحقق پیدا خواهد کرد.

وی همچنین افزود: شرکت ملی مس متعهد شده ۱۰ سال ورزشی و ۳ زمین چمن را در طی سه سال در مناطق مختلف ورزقان احداث کرده و گردش مالی شرکت مس نیز در داخل استان انجام شود. انشالله بر اساس پیگیری‌ها و دستور رئیس جمهوری، استقلال شرکت مس آذربایجان انجام خواهد شد و حق و حقوق استان از معادن مس محقق خواهد شد.

صنعت گردشگری مهمترین ظرفیت توسعه ورزقان است/ اجازه تخریب محیط زیست را نمی‌دهیم/ شرکت مستقل مس آذربایجان به‌زودی تشکیل می‌شود

اجازه تخریب محیط زیست را نمی‌دهیم

فرماندار ورزقان در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص آلایندگی‌های زیست محیطی معادن طلا و مس در ورزقان، تاکید کرد: اجرای هر گونه طرح‌های معدنی منوط به پیوست زیست محیطی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست است. اداره کل محیط زیست و منابع طبیعی باید پای کار باشند و اجازه ندهند فعالیت معادن به محیط زیست ورزقان آسیب وارد کند.

نعمتی افزود: تا کنون هم تذکراتی به معدن کاران داده شده است و تاکید بر حفظ محیط زیست در فعالیت‌های معدنی یک راهبرد است و اجازه نمی‌دهیم محیط زیست منطقه قربانی معدن کاری شود.
وی ادامه داد: اخیراً در مورد پخیر چایی که متاثر از فعالیت مجتمع مس سونگون بود، طرح مطالعاتی برای حل مشکل زیست محیطی آن انجام شده و کانالی ایجاد شده تا پساب مس سونگون به هیچ عنوان ارتباط مستقیمی با خاک منطقه نداشته باشد.

فرماندار ورزقان تاکید کرد: قطعاً اجازه نخواهیم داد به بهانه فعالیت اقتصادی و اشتغال زایی در منطقه، محیط زیست ما که جزو انفال الهی است، تخریب شود. از طرفی دیگر هم از تولید و فعالیت اصولی معادن و اشتغال زایی در شهرستان حمایت می‌کنیم و اگر تولیدکنندگان مشکلات خاص و کمبود‌هایی داشته باشند، از همه ابزار‌های قانونی برای کمک به آن‌ها استفاده می‌کنیم.

صنعت گردشگری مهمترین ظرفیت توسعه ورزقان است/ اجازه تخریب محیط زیست را نمی‌دهیم/ شرکت مستقل مس آذربایجان به‌زودی تشکیل می‌شود

صنعت گردشگری مهمترین ظرفیت توسعه ورزقان است

نعمتی در بخش دیگری از سخنان خود صنعت گردشگری را مهمترین ظرفیت توسعه ورزقان دانست و گفت: ما در حوزه گرشگری هم دقت داریم و پروژه‌های گردشگری در شهرستان ورزقان را حمایت می‌کنیم. من معتقدم بزرگترین ظرفیت توسعه شهرستان ورزقان در حوزه صنعت گردشگری است و صنعت گردشگری موجب درآمد، اشتغال پایدار و سالم خواهد شد. در حوزه طبیعت گردی و میراث فرهنگی ظرفیت‌های بسیار بزرگی داریم و پیگیر هستیم سرمایه گذاری در طرح‌های گردشگری ورزقان صورت پذیرد. معادن یک روزی پایان خواهند یافت، اما منطقه ارسباران به عنوان یک طبیعت بکر یک سرمایه بی‌پایان برای ماست.

وی ادامه داد: آثار تاریخی ورزقان مانند سنگ نگاره‌های باستانی، بالای ۸ هزار سال قدمت دارند و در منطقه «جاجان» هم منطقه‌ای تاریخی در دست مطالعه است و عظمت تاریخ منطقه قره داغ را به خوبی نمایان می‌کند.

فرماندار ورزقان در پایان گفت: منطقه چیچکلی، گول آخیر، قلعه جوشون و روستا‌های بکر منطقه مانند حاماملو را می‌توان در کنار روستای تاریخی کندوان مطرح کرده و به مقصد صنعت گردشگری تبدیل کرد. مجدداً تاکید می‌کنم بزرگترین ظرفیت توسعه ورزقان در حوزه صنعت گردشگری است.

منبع: آژانس خبری تحلیلی نصر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده