تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۷۰۳۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان:

چینی‌ها بیشترین سهم صادرات از مرز‌های کردستان را دارند

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: چینی‌ها بیشترین سهم صادرات از مرز‌های کردستان را دارند.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی کردستان گفت: ۵ کشور چین، عراق، ترکیه، امارات و هند هدف صادرات بوده که چین با ۴ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار، ۳۲ درصد سهم صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در سطح کشور در ۳ ماهه سال جاری ۴۷۲ دلار است که درصد تغیرات آن نسبت به مدت قبل ۳۲ درصد است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در ۳ گمرک سیرانبند بانه، سنندج و باشماق در سه ماهه اول سال جاری ۱۳۴ میلیون دلار صادرات ثبت‌شده که بنا به دلایلی کاهش صادرات داشته‌ایم.

خلیقی یادآور شد: بیشترین سهم صادراتی مربوط به گمرک باشماق با ۷۳ درصد بوده و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این استان ۳۶۷ دلار است که ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: میزان هدف در نظر گرفته‌شده برای صادرات استان، ۱۳۴ میلیون دلار است که در سه ماهه سال جاری ۶۸ درصد آن تحقق پیداکرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در سال جاری در کارگروه ملی توسعه صادرات، ۵۸۸ میلیون دلار برای استان لحاظ شده که انتظار می‌رود بتوانیم به همان سطح برسیم.

خلیقی اظهار داشت: سهم صادرات استان از صادرات کشور ازلحاظ ارزش دلاری ۸۵ درصد است و ازلحاظ ارزش وزنی ۱/۱ درصد، که ازلحاظ ارزشی ۳۱ درصد کاهش و ازلحاظ وزنی ۷ درصد رشد داشته‌ایم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در سه ماهه ۱۴۰۱ در کشور ۱۲ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که ازلحاظ ارزشی ۱۵ درصد رشد و ازلحاظ وزنی ۹ درصد کاهش داشته‌ایم.

خلیقی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که در حال حاضر امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان پنج کشور عمده منبع واردات هستند، یادآور شد: بیشترین واردات را امارات با ۲۸ درصد به ارزش ۳/۴ دهم میلیارد دلار به خود اختصاص داده است.

وی افزود: متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در سه ماهه سال جاری هزار و ۵۵۰ دلار است که ۲۷ درصد رشد داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در سه ماهه سال جاری در استان کردستان میزان واردات ۱۱٫۵ میلیون دلار بوده که این رقم از لحاظ ارزشی ۹ درصد کاهش و از لحاظ وزنی ۱ درصد رشد داشته است.

خلیقی اظهار داشت: متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی استان هزار و ۴۵۳ دلار است که ۱۰ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

وی افزود: سهم استان از لحاظ واردات کل کشور از لحاظ ارزشی ۷ صدم درصد است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده