تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۲۰
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۷۱۸۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آیا نرخ بهره در قاره سبز افزایش خواهد یافت؟

واکنش اروپا به تضعیف یورو

‌می‌متالز - روز گذشته یورو با رشد ۲/ ۰ درصدی با نرخ برابری یک در مقابل دلار معامله شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که روز جمعه شاخص دلار با افت ۲/ ۰ درصدی خود نسبت به روز گذشته به ۲۲۵/ ۱۰۸ واحد رسید.

به گزارش می‌متالز، به دنبال این موضوع طلا با اندکی افزایش در میانه کانال ۱۷۰۰ دلار قرار گرفت. اما بازار رمزارز‌ها مطابق با جریان دیگر بازار‌ها حرکت نکرد. به‌طور مثال بیت‌کوین واکنش مثبتی به کاهش شخص دلار نشان نداد و در کف کانال ۲۱ هزار دلاری قرار گرفت. اتریوم نیز عملکردی مشابه بیت‌کوین را رقم زد و بدون تغییر قابل توجه با قیمت ۱۶۲۷ دلار در بازار معامله شد. با وجود تقویت یورو در برابر دلار، این ارز جهان‌روا هنوز به جایگاه سابق خود بازنگشته است. علاوه بر عوامل یادشده دو عامل مهمی که بازار‌های اروپا و آمریکا را تحت تاثیر قرار داد، سخنرانی رئیس فدرال رزرو در گردهمایی «جکسون‌هول» و همچنین نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه ۲۵ اوت بوده است.

نتایج گردهمایی جکسون هول چه خواهد شد؟

گردهمایی جکسون هول و سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا در این نشست سبب شده سرمایه‌گذاران و مقامات اقتصادی این کشور در انتظار افزایش نرخ بهره باشند. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که رئیس فدرال رزرو قصد دارد در روز سخنرانی خود اعلام کند که کاهش تورم ماه ژوئیه آمریکا گذرا است تا بتواند دست فدرال رزرو را در افزایش دوباره نرخ بهره باز گذارد. این موضوع را در افزایش دلار در روز‌های اخیر می‌توان نشان داد. البته پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امکان دارد جروم پاول از سیاست‌های انقباضی عقب‌نشینی کند. شاخص دلار در روز‌های اخیر توانست برای بار دوم کانال ۱۰۹ واحدی را فتح کند و در نرخ برابری از یورو سبقت گیرد. اما داده‌های روز گذشته از کاهش شاخص دلار و افزایش یورو در برابر دلار خبر داد. عوامل مذکور نشان می‌دهد تا زمان برگزاری این جلسه بازار‌ها در شرایط نوسانی به سر خواهند برد.

نشست بانک مرکزی اروپا

گزارش‌ها از برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه ۲۵ اوت حکایت دارد. کارشناسان متصورند که بانک مرکزی اروپا در سپتامبر سال جاری نرخ بهره را یک درصد افزایش خواهد داد. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که با توجه به شرایط موجود در بازار و تورمی که در ماه آینده خود را با نرخ دو رقمی نشان خواهد داد، اگر بانک مرکزی اروپا عملکردی شبیه به فدرال رزرو را به کار گیرد، اقتصاد منطقه یورو به رکودی عمیق وارد خواهد شد. اما پس از انتشار گزارش مرکز آمار مبنی بر روند نزولی تورم، این رکود ادامه‌دار نخواهد بود و اقتصاد این منطقه به جایگاه سابق خود بازمی‌گردد. گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که با توجه به افزایش هزینه گاز در روز‌های اخیر که ناشی از توقف عرضه این انرژی توسط روسیه و همچنین تضعیف ارزش یورو در روز‌های اخیر است نشان‌دهنده این موضوع است که سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو را نمی‌توان در اروپا به کار گرفت؛ زیرا آلمان که در چندقدمی رکود قرار دارد، ضربه جبران‌ناپذیری را از سیاست‌های انقباضی متحمل خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده