تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۳۲۸۶۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
واحد پول اتحادیه اروپا ۲۵ ساله شد؛

فراخوان مشترک برای تقویت یورو

‌می‌متالز - سهم یورو از ذخایر ارزی جهانی به ۲۰.۴ درصد رسید.

به گزارش می‌متالز، روسای نهاد‌های اتحادیه اروپا در مقاله مشترکی که توسط گروه رسانه‌ای فونکه آلمان منتشر شد، خواستار تقویت یورو و پیشرفت به سمت اتحادیه بازار‌های سرمایه شدند.

این مقاله توسط رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین؛ رئیس پارلمان اروپا، روبرتا میزولا؛ رئیس شورای اروپا، چارلز میشل؛ رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد و رئیس گروه یورو، پاسکال دونوهو نوشته شد.

در این مقاله که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد واحد پول اتحادیه اروپا منتشر شده است، رهبران بر لزوم همکاری برای غلبه بر چالش‌ها از جمله تنش‌های ژئوپلیتیک فزاینده و بحران آب و هوایی تاکید می‌کنند.

روسای نهاد‌ها در مقاله می‌گویند رقابت پذیری ما به دلیل اقدامات سیاست انرژی و صنعت در سایر نقاط جهان با چالش‌های بی سابقه‌ای مواجه است.

آن‌ها همچنین خواستار ایجاد اتحادیه بازار سرمایه در سراسر قاره شدند که می‌تواند برای بسیج منابع مالی خصوصی استفاده شود.

در این مقاله توضیح داده شده است که به منظور افزایش رقابت و امنیت، ساختار‌های موجود را می‌توان از طریق تعدیل قوانین بودجه و یک اتحادیه بانکی قوی‌تر تقویت کرد.

کریستین لاگارد معتقد است که یورو به اروپا کمک می‌کند تا در سطح جهانی حاکمیت خود را حفظ کند و گفت: انتشار دومین ارز مهم در جهان به ما در یک دنیای آشفته حاکمیت بیشتری داده است.

یورو - که در اوایل سال ۱۹۹۹ توسط ۱۱ کشور صادر شد - برای سه سال اول خود به عنوان یک ارز الکترونیکی باقی ماند، قبل از اینکه تعداد کشور‌های منطقه یورو در حال حاضر به ۲۰ کشور برسد و آن را به وسیله‌ای برای پرداخت حدود ۳۵۰ میلیون نفر تبدیل کند.

یورو در سال جاری در برابر دلار بیش از ۳ درصد افزایش یافت که اولین سال مثبت آن از سال ۲۰۲۰ است.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول که آوریل گذشته منتشر شد، سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی به ۵۸.۳ درصد رسید که پایین‌ترین سهم در سال‌های اخیر است، در حالی که یورو با ۲۰.۴ درصد در رتبه دوم قرار دارد و سپس ین ژاپن با ۵.۵ ٪، سپس یوان چین با ۲.۶ درصد قرار دارند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده