تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۷۲۰۳۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ثبت نام مجدد متقاضیان نهضت ملی مسکن همزمان با هفته دولت

‌می‌متالز - محمود زاده: حدود ۵.۶ میلیون نفر در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند؛ ۴۸ درصد در تهران مصوبه سقف اجاره مسکن را رعایت کرده اند.

به گزارش می‌متالز، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی امروز و در نشست خبری هفته دولت افزود: ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به ارزش چهار هزار همت، تنها طرح حمایتی است که هیچ رقیبی ندارد و این مبلغ در جهت تولید استفاده می‌شود.

وی افزود: امکان ثبت نام مجدد متقاضیان نهضت ملی مسکن همزمان با هفته دولت در شهر‌هایی که برای ساخت تعیین شده است فراهم می‌شود.

محمود زاده گفت: ۷۰ درصد ساخت مسکن برای تامین مصالح و ۳۰ درصد دیگر برای تامین خدمات و دستمزد از جمله پروانه ساختمانی انشعابات و نظام مهندسی هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن، بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار پروانه ساخت دریافت می‌کند، گفت: برای افزایش ساخت و ساز بخش خصوصی تسهیلات ساخت نیز ارائه می‌شود.

سود تسهیلات نهضت ملی مسکن برای دهک‌های اول تا سوم کمترین است

محمودزاده افزود: طرح نهضت ملی مسکن تنها طرح حمایتی است که برای دهک‌های اول تا سوم برای پرداخت تسهیلات کمترین سود را دریافت می‌کند و ما به التفاوت آن را دولت می‌پردازد.

وی گفت: از یک و نیم میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن ۵۷۶ هزار واحد در مسکن شهری، ۱۸۲ هزار واحد در مسکن روستایی، ۳۳۵ هزار واحد خودمالکی و ۴۲۰ هزار واحد نیز کلنگ زنی شده است.

ثبت نام حدود ۵.۶ میلیون نفر برای واحد‌های نهضت ملی مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بخشی دیگری از سخنانش در این نشست خبری از ثبت نام حدود ۵.۶ میلیون نفر برای واحد‌های نهضت ملی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

محمود زاده افزود: از این تعداد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی حائز شرایط و فعال هستند که مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند.


معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به این که هیچ بخشی از سبد زندگی به اندازه مسکن در زندگی افراد و خانوار‌ها نقشی ندارد، افزود: قیمت تمام شده و افزایش قیمت زمین و وجود مازاد اقتصادی در حوزه مسکن سبب شد قیمت تمام شده مسکن از توان خانوار‌ها فاصله بگیرد.

وی گفت: با تصویب قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ و ابلاغ آن حمایت دولت ومجلس در حوزه مسکن تکمیل وزمینه مطلوب تری نسبت به گذشته برای فعال شدن حوزه مسکن فراهم شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در زمینه اقدامات انجام شده در حوزه مسکن از مهر پارسال تا کنون تصریح کرد: در گام اول پس از ابلاغ قانون جهش مسکن، در کمتر از ۲۰ روز نیازسنجی در کشور ودر بیش از هزار و ۴۰۰ شهر انجام و برای تامین زمین به استان‌ها ابلاغ شد.

محمودزاده افزود:یکی از نکات مهم طرح جدید نهضت ملی مسکن تراکم جمعیتی است بنا براین در شهر‌هایی که امکان تامین زمین وجود دارد، باید تراکم در حد تراکم موجود شهری یا پایین‌تر باشد تا شرایط سکونتی و زیستی منطبق با فرهنگ آن شهر باشد.

وی درباره تعداد اشتغالی که در حوزه مسکن حفظ و ایجاد شده است گفت: براساس آمار‌ها هر واحد مسکونی یک شغل مستقیم و ۱.۱ شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند که این میزان به تعداد سقف چهارساله، ۸.۸ میلیون اشتغال را حفظ یا ایجاد می‌کند.

تعداد بازدید : 1

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: ۱۵ درصد کل طرح نهضت ملی را در بافت فرسوده است تا تولید مسکن و احیای بافت فرسوده همزمان صورت گیرد.

۴۸ درصد در تهران مصوبه سقف اجاره مسکن را رعایت کرده اند

معاون مسکن وزارت راه وشهر سازی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره میزان تاثیرگذاری مصوبه تعیین سقف اجاره در تهران گفت: براساس اعلام اتحادیه مشاوران املاک ۴۸ درصد در تهران این مصوبه را اجرا کرده اند.

محمودزاده افزود: براساس اطلاعاتی که مرکز امار ایران منتشر کرده افزایش نرخ اجاره بها در سال ۹۹ حدود ۳۲ درصد بوده که نشان‌
می‌دهد سقف اجاره بها در مقایسه با مصوبه ستاد ملی کرونا در آن سال تنها ۷ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در این مدت ۶۴ درصد هم کاهش جابجایی مستاجر داشتیم.

حتی یک واحد مسکن مهر در آمار نهضت ملی مسکن وارد نشده است

معاون وزیر مسکن و شهرسازی درباه زمان تحویل واحد‌های نهضت ملی مسکن هم گفت: در شهریور یا مهر تحویل بخشی از واحد‌های نهضت ملی مسکن در قالب واحد‌های خودمالکی، مسکن روستایی، مسکن شهری و همچنین باقیمانده مسکن مهر آغاز خواهد شد که به زودی جزییات آن اعلام می‌شود.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا آمار باقیمانده مسکن مهر در واحد‌های نهضت ملی مسکن وارد شده

است یا نه؟ گفت: حتی یک واحد مسکن مهر در آمار نهضت ملی مسکن وارد نشده است.

به گفته محمود زاده فقط طرح‌های اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در هم اقدام شده اند.

وی اضافه کرد: طرح مسکن ملی هیچ کدام از معافیت‌های نهضت ملی را نداشت و متقاضیان در حال انصراف از مسکن ملی بودند.

بنابراین تصمیم گرفتیم این دو طرح ادغام شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده