تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۲۷۲۱۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاثیر استقلال و پرسپولیس بر بازار سرمایه/افزایش قیمت ۳۰۲ نماد در بورس

‌می‌متالز - امروز اغلب نماد‌های پالایشی و نفتی سبزپوش بودند و نماد‌های خودرویی و بانکی ریزش قیمت داشتند.

به گزارش می‌متالز، بازار سهام مرداد ماه را پشت سر گذاشت و با شروع خوب در شهریور ماه به امید روز‌های خوب در هفته جاری و شهریورماه پیش می‌رود. در طول چند روز اخیر شاهد انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها در سامانه کدال بوده و این گزارش‌ها ادامه داد.

عرضه خودرو در بورس کالا و شروع معاملات نماد استقلال آن هم با قیمت ۴۰۰ تومانی از جمله اتفاقات مهم بازار سرمایه درهفته گذشته محسوب می‌شود. رئیس سازمان بورس هم از افزایش دامنه نوسانی از هفته پیش رو خبر داده است و قرار است دامنه نوسان به مثبت و منفی ۷ درصد در طول روز برسد و این رویه تا رسیدن به دامنه ۱۰ درصدی ادامه دار خواهد بود.

تحلیگران تکنیکال معتقدند، در انتهای هفته پایانی مردادماه، بازار به خوبی به محدوده میانگین ۲۰۰ روزه خود واکنش مثبتی نشان داده است و با اصلاح نیمی از روند صعودی پیشین خود در حال مثبت شدن است. البته خیلی زود است بخواهیم در خصوص تغییر روند منفی بازار صحبت کرد و بگوییم که بازار اصلاح را تمام کرده است و حالا باید به فکر صعود شاخص بود.

امروز اغلب نماد‌های پالایشی و نفتی سبزپوش بودند و نماد‌های خودرویی و بانکی ریزش قیمت داشتند.

استقلال و پرسپولیس باعث افزایش عمق بورس می‌شوند

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه گفت: ورود پول و استقبال حقیقی‌ها از نماد استقلال همان اتفاق مثبتی است که می‌تواند موجب رشد بازار شود و بازار مدت هاست که چشم انتظار یک نیروی مثبت جدید است.

وی ادامه داد: پس از عرضه سهام استقلال، بازگشایی سهام باشگاه پرسپولیس نیز می‌تواند موجب ورود سهامداران جدید به بازار شود. ورود این دو باشگاه پر طرفدار به بورس می‌تواند به بازار رونق ببخشد

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ورود دو باشگاه تهرانی فرصتی برای بازار سهام است که می‌توان از آن برای افزایش عمق بازار بهره برد. ورود به بازار سهام برای دو باشگاه نیز فواید بسیاری دارد، اما تا زمانی که این دو باشگاه در تملک دولت هستند، دچار دوگانگی خواهند شد.

رشد شاخص‌های عملکردی بازا سرمایه

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس با افزایش ۷ هزار و ۶۷۲ واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۴۵ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۵۳ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد ۲ هزار و ۷۷ واحدی در سطح ۴۱۰ هزار و ۳۲۷ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۵۱ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۹ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۳۹۰ واحد باقی ماند.

کاهش ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۸۱۰ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه سه ۲ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان بود که ۲۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۰.۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۴ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در دو ماه اخیر است. سهم این معاملات از کل معاملات بورس حدود ۳۵ درصد بوده است.

افزایش خروج سرمایه حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۰۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. طی معاملات روز چهارشنبه تنها ۲ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شده بود.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام‌های وب (شرکت داده گستر عصر نوین-های وب)، نماد‌های شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت و نماد‌های شپدیس (پتروشیمی پردیس)، فزر (پویا زرکان آق دره) و استقلال (باشگاه فرهنگی و ورزشی استقلال) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

رشد صف‌های خرید بورس

در جریان معاملات روز شنبه، ۳۰۲ نماد با رشد قیمت و ۳۱۳ سهم با کاهش قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و به ۵۸ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته افزایش یافت و در رقم ۲۱۹ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد سغرب (شرکت سیمان غرب)، دسبحا (شرکت دارویی سبحان) و بالبر (شرکت کابل البرز) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد انرژی ۱ (نهاد‌های مالی بورس انرژی)، وآذر (سرمایه گذاری توسعه آذربایجان)، غاذر (کشت و صنعت پیاذر) تعلق داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده