تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۷۲۵۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در دیدار معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت با فعالان معدنی استان آذربایجان غربی مطرح شد:

ضرورت توجه به بخش صنعت و معدن استان آذربایجان غربی

‌می‌متالز - رضا محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن وتجارت در سفر خود به استان آذربایجان غربی در راستای بررسی مشکلات و موانع موجود در معادن استان با فعالان معدنی استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش می‌متالز، در این جلسه که در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت گفت: استان آذربایجان غربی به لحاظ وجود انواع مواد معدنی و گردشگری یکی از استان‌ها زیبا و جذاب کشور می‌باشد.

وی افزود: در خصوص حقوق دولتی معادن اصل موضوع تکیه بر شفافیت اطلاعات است و باید به این سمت حرکت کنیم و صدور فاکتور‌های رسمی در بخش معدن یک بحث جدی است و باید بتوانیم به دستگاه‌های مطالبه‌گر در این زمینه پاسخگو باشیم.

محتشمی پور تأکید کرد: اگر معدنکاران برای فروش مواد معدنی خود فاکتور رسمی صادر کرده باشند برای تعیین میزان حقوق دولتی مبنا همان فاکتور‌های رسمی خواهد بود.

معاون وزیر صمت عنوان کرد: مسوولان فنی معادن مطابق قانون، بهره بردار معدن می‌باشند و مسوولیت اقدامات فنی در معدن برعهده مسوول فنی می‌باشد و مسوولان فنی وظیفه نظارتی ندارند بلکه همه فعالیت‌های معدنی از لحاظ فنی بر عهده وی می‌باشد و در صورت بروز اتفاقی باید پاسخگو باشند.

محتشمی پور خاطرنشان کرد: بازگردانی ۱۵ درصد حقوق دولتی وصول شده از معادن به استان از طریق خزانه داری کل کشور به خزانه استان متناسب با حقوق دولتی دریافت شده از معادن انجام و از طریق سازمان برنامه و بودجه استان جهت ایجاد رفاهیات و زیرساخت‌های لازم در مناطق معدنی مصرف خواهد شد.

همچنین حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در این جلسه با اشاره به مشکلات پیش روی صنایع و معادن استان گفت: آذربایجان غربی با توجه به ظرفیت‌های طبیعی اعم از آب، خاک، ذخایر معدنی و مرز مشترک با چند کشور همسایه بخصوص ترکیه که تنها دروازه خاکی ورود به کشور‌های اروپایی محسوب می‌شود جز استان‌های کمتر توسعه یافته کشور است.

وی افزود: به منظور توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی استان باید متولیان بالا دستی به خصوص دولت حمایت‌های ویژه‌ای را از قسمت صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی استان آذربایجان غربی داشته باشند تا بتوانیم به یک توسعه‌ی مطلوب در منطقه برسیم.

عبدالحمید سرتیپی مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب‌های معدنی کشور محسوب می‌شود و استفاده از ظرفیت‌های معدنی و صنایع می‌تواند در توسعه اقتصادی استان نقش بسزایی را ایفا کند.

وی تصریح کرد: بیشتر مشکلات و موانع موجود در حوزه معادن استان در حوزه منابع طبیعی و عدم وجود بازار برای مواد معدنی بخصوص سنگ‌های تزئینی می‌باشد که در مورد رفع مشکلات منابع طبیعی با اداره کل منابع طبیعی استان تعاملات خوبی را داریم، ولی جهت رفع مشکلات معدنکاران و استفاده بیشتر از منابع معدنی استان باید تعاملات و همکاری‌ها بیشتر شود.

سرتیپی افزود: احداث و راه اندازی واحد‌های فرآوری مواد معدنی در استان جهت ایجاد ارزش افزوده برای مواد معدنی استان و همچنین جهت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان در اولویت برنامه‌های صنعت، معدن وتجارت استان قرار دارد.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اضافه کرد: با سرمایه گذاری‌های انجام شده در حوزه صنایع معدنی استان از سوی بخش خصوصی چند واحد سنگبری در مقیاس‌های بزرگ و متوسط و همچنین ایجاد واحد‌های سنگبری کوچک مقیاس در سرمعادن امکان فرآوری سنگ‌های تزئینی و خروج این مواد معدنی بصورت پلاک و فرآوری شده با ایجاد ارزش افزوده بیشتر از استان را فراهم خواهند ساخت.

در این جلسه تعدادی از معدنکاران و روسای تشکل‌های معدنی استان نیز به طرح موانع و مشکلات موجود در حوزه معدنی استان پرداختند که از سوی معاون وزیر صمت و مسوولان استان نسبت به رفع مشکلات مطروحه تصمیماتی اتخاذ گردید.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده