تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۲۷۲۵۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس حوزه فولاد تحلیل کرد؛

فرمول قیمت‌گذاری قطعا تغییر می‌کند/ سیاست وزارت صمت نظارتی نیست؛ دخالتی است

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره شرکت آهن و فولاد ارفع گفت:بازنگری فرمول قیمت‌گذاری سنگ آهن در بورس کالا در دستور کار جلسه چهارشنبه هفته جاری کمیته مدیریت بازار وزارت صمت قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر پوریانی، درباره جزییات جلسه امروز تصریح کرد: تصمیم‌گیری برای تشکیل این جلسه، امری طبیعی است، زیرا همه چیز، با افزایش قیمتی مواجه شده و در کنار این رشد قیمتی، وضعیت رکودی نیز داریم که قابل توجه است.

وی افزود: این رکود، پدید آمده از عوامل مختلفی مانند جنگ اوکراین است که منجر به توقف و راکد شدن شرایط بازار شده است. همچنین در بازار زنجیره سنگ آهن نیز که شامل تمام مواد معدنی تا فولاد می‌شود، تحت تاثیر این رکود قرار گرفته است.

رئیس هیات مدیره شرکت آهن و فولاد ارفع، ضمن ضروری خواندن تغییر فرمول قیمت‌گذاری سنگ‌آهن، اظهار داشت: باید این فرمول قیمت‌گذاری فعلی، به صورت افزایشی تغییر کند. باید سیستم فعلی تغییر کند و آزادی عمل بیشتری به تولیدکنندگان داده شود. در حال حاضر، با توجه به ایجاد توقف‌ها و دخالت‌های که وزارت صمت انجام داده است، تولیدکنندگان نمی‌توانند به خوبی به رقابت و جذب مشتری بپردازند. اگر اقدامی هم توسط تولیدکنندگان صورت بگیرد، وزارت صمت ورود می‌کند.

پوریانی تصریح کرد: با وجود این شرایط، بهتر است که وزارت صمت سیاست‌های خودش را مشخص کند. وقتی وزارت‌خانه طرحی را ارائه می‌کند که شرکت‌ها تا چه اندازه باید بازار داخلی را تامین کنند، مناسب است که به شرکت‌ها هم ابلاغ شود تا آن‌ها نیز ضمن اطلاع یافتن از سهمشان در این طرح، بتوانند با برنامه‌ریزی درست، مازاد محصولاتشان را هم صادر کنند و نه اینکه شرکت‌ها، برای هر مورد از صادرات محصولاتشان، به وزارت‌خانه درخواست دهند.

جلسه کمیته مدیریت بازار وزارت صمت با انجمن سنگ آهن ایران و شرکت‌های معدنی بزرگ در امروز برگزار می‌شود. بررسی مشکلات واحد‌های سنگ آهنی کشور (کنسانتره، گندله، اسفنجی) و گفتگو درباره فرمول تعیین قیمت پایه محصولات سنگ آهن در بورس کالا از موضوعات این نشست خواهد بود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده