تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۷۲۷۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره سبدگردان فراز در واکنش به مصوبه لغو ارسال روزانه اطلاعات معاملاتی به ناشران مطرح کرد:

یک تصمیم لحظه‌ای برای بورس با آسیب‌های بلندمدت

‌می‌متالز - مصوبه لغو ارسال روزانه اطلاعات معاملاتی به ناشران باعث ایجاد مفسده می‌شود و با حق دسترسی به اطلاعات آزاد مغایر است.

به گزارش می‌متالز، عضو هیات مدیره سبدگردان فراز درباره تصمیم اخیر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر لغو ارسال روزانه اطلاعات معاملاتی به ناشران گفت: هر چند هدف از چنین تصمیمی، جلوگیری از درز اطلاعاتی معاملاتی سهام اشخاص و کاهش اثر بخشی درز این نوع اطلاعات بوده، اما واقعیت این است که تصمیمات لحظه‌ای و غیر کارشناسی به بازار لطمات سنگینی وارد می‌کند.

بابک اسماعیلی با تاکید براینکه مصوبه هیات مدیره سازمان بورس باعث ایجاد مفسده می‌شود و با حق دسترسی به اطلاعات آزاد مغایر است، گفت: هر تصمیمی که شفافیت اطلاعاتی را در بازار سرمایه کمرنگ کند، قطعا به بازار آسیب می‌رساند؛ بنابراین بهتر است چنین تصمیماتی که در نهاد رگولاتور گرفته می‌شود با نظرات کارشناسی اهالی خبره بازار همراه باشد.

او دربخش دیگری از صحبت‌هایش به تجربه کشور‌های موفق دنیا دراین باره پرداخت و توضیح داد: در تمام دنیا ناشر به تمامی اطلاعات به طور لحظه‌ای دسترسی دارد و حتی فراتر از این موضوع خریدار هم در شرایط خاص ملزم به افشای اطلاعات می‌شود. از این رو، ضرورت دارد بدنه نظارتی سازمان بورس به جای این گونه تصمیمات، همانند کشور‌های موفق دراین حوزه ضمن ایجاد شفافیت، نسبت به سوء استفاده و معامله متکی بر اطلاعات نهانی و عالمانه جرم‌انگاری کند.

اسماعیلی در پایان گفته‌هایش با بیان‌اینکه راه مبارزه با فساد، ایجاد مفاسد دیگر با کمرنگ کردن شفافیت نیست، پیشنهاد کرد: روند سابق ارسال روزانه و حتی لحظه‌ای اطلاعات معاملاتی ادامه داشته باشد و نهاد ناظر همانند تجربه موفق بسیاری از کشور‌ها عمل کند.

همچنین نهاد نظارتی مستقل از سازمان بورس با اختیارات و دسترسی کامل به سامانه معاملات ایجاد شود و این نهاد با همکاری نهاد‌های امنیتی و قضایی با موضوع معاملات متکی بر اطلاعات نهانی برخورد کند البته همانطور که گفته شد چنین اقدامی نیازمند جرم‌انگاری دقیق دراین حوزه است.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده