تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۰۳
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۷۳۰۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رئیس جمهور ۱۰ ماموریت به بانک مرکزی داد و خواهان کنترل تورم شد

‌می‌متالز - رئیس جمهور با اعلام ۱۰ ماموریت بانک مرکزی از جمله توقف رشد نقدینگی و مدیریت خلق پول، خواهان مهار تورم با تحقق هدف نقدینگی کمتر از ۲۵ درصد شد.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم رئیسی، بانک مرکزی را اتاق اندیشه‌ورزی و رصد سیاست‌های پولی و مالی خواند و گفت: بانک مرکزی باید مسیر اصلاح و ارتقای نظام بانکی را با قوت به پیش ببرد و بر اجرای سیاست‌های مالی و پولی کشور نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: تقویت ارزش پول ملی، اصلاح ناترازی بانک‌ها، توقف رشد سالیانه نقدینگی، اصلاح سبد ذخایر ارزی متناسب با نیاز‌های سرمایه گذاری و تجاری کشور، توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه گذاری، فعال سازی حساب تجاری، تقویت سامانه‌های نظارتی و تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی از جمله مأموریت‌های اصلی بانک مرکزی است.

رئیس جمهور توقف رشد نقدینگی و مدیریت خلق پول را مأموریت مهم بانک مرکزی اعلام کرد و افزود: نقدینگی اگر با مدیریت به سمت تولید هدایت شود نگران‌کننده نیست، اما اگر به سمت سوداگری در بازار حرکت کند تبعات ویران‌کننده‌ای خواهد داشت. هدف‌گذاری نقدینگی کمتر از ۲۵ درصد هم اقدام مهم دیگر بانک مرکزی است که کنترل و مدیریت آن موجب مهار تورم خواهد شد.

رئیسی، ناترازی بانک‌ها را از عوامل تورم دانست و گفت: بانک مرکزی باید بخش نظارتی را تقویت کند تا بتواند با برنامه‌ریزی سیاست‌های پولی و ضد تورمی را اجرا کند. همچنین پرداخت به‌موقع تسهیلات بانکی ضرورت دارد و نباید بین تصمیم و اعلام عمومی فاصله باشد. توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه‌گذاری هم اجرا شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده