به گزارش میمتالز، عباس خطیبی درباره آخرین وضعیت پروژه راه آهن برقی تهران- قم- اصفهان، اظهار داشت: این پروژه ریلی از پروژههایی است که از طریق فاینانس خارجی تامین مالی میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: تاکنون چهار میلیارد یوان از محل فاینانس برای این پروژه تامین شده است و ۱۳.۶ میلیارد یوان هم امکان وصول دارد و پروژه از آن بهرهمند میشود؛ بنابراین تاکنون معادل ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده و در صورت تزریق ۱۳.۶ میلیارد یوان، ۵۸ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار به این پروژه اختصاص مییابد که قطعا تاثیر قابل توجهی در افزایش سرعت تکمیل این پروژه خواهد داشت.
پروژه ۴۱۰ کیلومتری قطار برقی تهران- قم- اصفهان در سال ۱۳۸۵ کلنگ زنی شد، اما در عمل پیشرفت چندانی نداشت. این طرح با مشارکت قرارگاه سازندگی خانم الانبیا و یک شرکت چینی در حال ساخت است و به گفته میعاد صالحی مدیرعامل شرکت آهن، برای ساخت این پروژه ریلی در مجموع به ۵۷ میلیارد یوان (۲۴۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان) اعتبار نیاز است.
در همین باره صلواتی مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان، تیرماه امسال گفته بود: پیشبینی میشود پروژه قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان را تا پایان دولت سیزدهم تحویل دهیم.
وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته، ۳۱۲ معارض در زمینه تأسیسات برق، آب، لوله نفت و ملکی داشتیم که تاکنون ۲۵۴ مورد آن برطرف شده، اما حدود ۷۰ مورد باقی مانده است. به هر حال طی شش ماه آینده همه معارضهای طرح برطرف خواهد شد. ۸۵ درصد مسیر به صورت کلی تملک شده و فقط ۱۵ درصد باقیمانده از سمت اصفهان اجرایی نشده که به دلیل مشکلات در شاهینشهر و دولتآباد بوده است.
منبع: خبرگزاری فارس