تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۳
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۷۳۴۹۷
سرویس خبر : انرژی

آغاز صادرات قیر زغال‌سنگ مایع هند

‌می‌متالز - هند با راه‌اندازی اولین تاسیسات مذاب قیر این کشور در بندر منگلور متعلق به شرکت «کربن اپسیلون»، صادرات قیر مایع را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد کرد و در حال حاضر این کشور به دلیل چالش‌های لجستیکی تنها قادر به عرضه قیر جامد است.

به گزارش می‌متالز، میزان صادرات قیر زغال‌سنگ هند در ماه آوریل به هشت هزار و ۴۰۰ تن رسید که بیشترین حجم صادرات ماهانه این کشور در حداقل ۱۰ سال گذشته را نشان می‌دهد. این افزایش صادرات قیر زغال‌سنگ هند در ماه آوریل، تا حدی به افزایش حجم تقاضای قیر زغال‌سنگ اندونزی نسبت داده می‌شود. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، اندونزی همچنان برترین مقصد قیر زغال‌سنگ صادراتی هند بود و پس از آن کشور مصر قرار داشت. یونان برای اولین بار قیر زغال‌سنگ را در آوریل ۲۰۲۲ از کشور هند با حجمی بالغ بر ۶۰۸ تن و به ارزش حدود یک هزار و ۲۷۹ دلار در هر تن خریداری کرد. انتظار می‌رود که حجم صادرات قیر زغال‌سنگ هند افزایش یابد. قیمت این محصول در بازاراهی صادراتی، اختلاف خوبی با قیمت آن در بازار داخلی دارد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، این موضوع است که تا به امروز هند فقط قادر به صادرات قیر زغال‌سنگ جامد بوده است. با این حال، تاسیسات شرکت کربن اپسیلون هند می‌تواند از ابتدای سال ۲۰۲۳ قیر زغال‌سنگ مایع صادر کند.

قیمت قیر زغال‌سنگ برای بازار داخلی هند بر اساس قیمت مزایده آنلاین قیر زغال‌سنگ به ارزش حدود ۷۷۰ دلار در هر تن و با افزایش پلکانی قیمت مزایده حدودا ۲۵۰ دلار در هر تن تعیین می‌شود؛ بنابراین می‌توان بیان کرد که قیر زغال‌سنگ حدود یک هزار و ۲۰ دلار در هر تن قیمت دارد. با این حال طبق بازخورد بازار، تولیدکنندگان بازار داخلی هند قیمت‌های قیر زغال‌سنگ بازار داخلی این کشور را افزایش داده‌اند و به دلیل رشد حجم سفارش‌های صادراتی هند، پریمیوم‌هایی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار در هر تن را از تولیدکنندگان آلومینیوم اولیه (خریداران قیر زغال‌سنگ) دریافت می‌کنند. بنابراین، در حال حاضر، قیمت قیر زغال‌سنگ بازار داخلی هند بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۲۵۰ دلار در تن متغیر است. تولیدکنندگان آلومینیوم در هند به دلیل عدم وجود واحد‌های ذوب قیر جامد، برای تامین نیاز‌های قیر زغال‌سنگ مایع خود به تامین‌کنندگان داخلی این کشور متکی هستند. علاوه‌براین، افزایش صادرات قیر زغال‌سنگ ریسک کاهش عرضه داخلی برای تولیدکنندگان اصلی آلومینیوم را ایجاد می‌کند؛ چراکه تولیدکنندگان قیر زغال‌سنگ هند می‌توانند تمرکز عرضه خود را به دیگر کشور‌ها به دلیل پریمیوم بالاتر معطوف کنند.

عرضه قیر زغال‌سنگ هند توسط دو شرکت داخلی «Himadri» و «Epsilon» با ظرفیت ترکیبی سالانه حدود ۵۲۰ هزار تن تامین می‌شود. شرکت «Himadri» حدود ۶۰ درصد از این میزان حجم عرضه را با ظرفیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار تن در سال پوشش می‌دهد؛ در حالی که شرکت «Epsilon» حدود ۳۰ درصد از حجم کل عرضه بازار هند را با ظرفیت ۲۲۰ هزار تن در سال در اختیار دارد. این تامین‌کنندگان، قیر زغال‌سنگ را به تولیدکنندگان آلومینیوم اولیه هند طبق قرارداد‌های بلندمدت منعقد شده بین آن‌ها ارائه می‌کنند.

موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که تولیدکنندگان آلومینیوم هند حدود ۹۰ درصد از نیاز‌های قیر زغال‌سنگ خود را از طریق عرضه تولیدکنندگان داخلی این کشور برآورده می‌کنند. کشور هند می‌تواند به یک گزینه مناسب برای پر کردن شکاف عرضه قیر زغال‌سنگ در اروپا و آمریکای جنوبی تبدیل شود، زیرا برخی از تولیدکنندگان آلومینیوم این مناطق هنوز هم از قیر جامد استفاده می‌کنند. با این حال، اکثر واحد‌های ذوب آلومینیوم در سراسر این مناطق از قیر مایع استفاده می‌کنند. استفاده از قیر مایع در اروپا، به دلایل زیست‌محیطی و از آنجایی که نیازی به هزینه اضافی برای واحد‌های ذوب ندارد، رواج بیشتری دارد. در حال حاضر، به دلیل چالش‌های لجستیکی، تامین قیر مایع از هند به مقصد اروپا و آمریکای جنوبی دشوار خواهد بود.

قیر زغال‌سنگ مایع باید به طور مداوم در دمای بالای حدود ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود که همین موضوع امکان حمل‌ونقل این محصول از هند به دیگر مقاصد با فواصل طولانی را دشوار می‌کند؛ چراکه در حال حاضر هیچ واحد ذوب قیر زغال‌سنگ مایع در بنادر مجاور کشور هند وجود ندارد. برای اطمینان از عرضه داخلی قیر زغال‌سنگ مایع، تولیدکنندگان این کشور تاسیسات خود را در نزدیکی واحد‌های ذوب آلومینیوم واقع در ایالت اوریسا هند ایجاد کردند و تقاضای قیر زغال‌سنگ مایع را از طریق حمل‌ونقل زمینی و به وسیله کامیون‌ها یا تانکر‌های مخصوص حمل تامین می‌کنند. کشور هند از لحاظ تاریخی قادر به تامین قیر زغال‌سنگ مایع نبوده است که عمدتا توسط تولیدکنندگان آلومینیوم اولیه در خارج از هند استفاده می‌شود. در عین حال، هند قیر جامد را به مناطقی مانند آمریکای جنوبی، اروپا و آفریقا عرضه می‌کند.


راه‌اندازی واحد‌های قیر مایع شرکت «اپسیلون کربن»


شرکت «اپسیلون کربن» به عنوان تولیدکننده قیر زغال‌سنگ هند، قراردادی را با پالایشگاه سری آناگا امضا کرد تا اولین تاسیسات ذخیره‌سازی قیر مذاب هند را با ظرفیت ۱۰ هزار تن در بندر منگلور این کشور ایجاد کند. این تاسیسات بندری دارای ارتفاع ۱۴ متری خواهد بود و به کشتی‌هایی با ظرفیت کامل ۱۰۰ هزار تن اجازه پهلوگیری می‌دهد. این موضوع به شرکت اپسیلون کمک می‌کند تا حجم صادرات خود را در سال‌های آینده افزایش دهد. انتظار می‌رود این تاسیسات بندری تا پایان سال ۲۰۲۲ تکمیل شود و در همین راستا نیز عرضه قیر زغال‌سنگ در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. شرکت اپسیلون قصد دارد با ایجاد تاسیسات جدید خود حجم صادرات به دیگر کشور‌ها را به میزان ۵۰ هزار تن در سال افزایش دهد. شرکت اپسیلون در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ حجم بالایی از قیر زغال‌سنگ جامد را صادر کرد که حدود ۱۵ هزار تن تخمین زده می‌شود. این موضوع نشان دهنده تقاضای مناسب صادرات قیر زغال‌سنگ از تولیدکنندگان آلومینیوم در دیگر کشور‌ها است. با این حال، هزینه حمل‌ونقل بالا همچنان برای خریداران یک موضوع نگران‌کننده تلقی می‌شود.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده