تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۵۴
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۸۱۷۶۹
سرویس خبر : انرژی

جایگاه برند قیر ایرانی را باید حفظ کنیم

‌می‌متالز - برند قیر ایران سال‌ها به عنوان یکی از جذاب‌ترین، باکیفیت‌ترین، بهترین و با قیمت مناسب در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی عرضه شده است و به عنوان یک کالای باارزش و قابل اتکا مورد توجه قرار این بازار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، نوسان قیمت خوراک موجب شد تا جذابیت تولید این کالا تغییر کرده یا با نوسان قیمت تمام‌شده آن شاهد باشیم که قیمت صادراتی این کالا نوسان داشته و تغییر پیدا کند؛ این در حالی است که رقبا تلاش دارند که سهم و جایگاه ایران را در بسیاری مناسبات در حوزه قیر تغییر دهند تا جایی که این برند را تضعیف کرده و از بازار رقابت خارج کنند. این در حالی است که بازار‌های بسیاری در جهان پیش‌روی قیر ایرانی قرار داشته و دارد، اگرچه رقابت در این حوزه‌ها با محوریت‌های بازار‌های هدف جدی شده است. تحریم‌ها را می‌توان مهم‌ترین سرعت‌گیر قیر کشور به‌شمار آورد تا جایی که بعضا هزینه بازگشت ارز یکی از هزینه‌های جانبی صادرات محسوب شده و بر قیمت کالا اثرگذار بوده است.

نکته دیگر آنکه چند نرخی بوده بهای ارز خود داستان‌های متفاوتی را دربر دارد که بعضا محدودیت‌هایی را برای شرکت‌های بزرگ ایجاد کرده و نقاط ضعف و قوت مهمی را به همراه خود به ارمغان آورده است؛ تجمیع این موارد به این معنی است که بازار روز‌هایی را تجربه می‌کند که می‌توانست روز‌های رونق صادرات قیر ایران به شمار آید. این موضوع که در نوسان قیمت‌های جهانی نفت خام و فرآورده‌های پالایشگاهی جذابیت نانوشته‌ای برای صادرات قیر ایرانی تعریف می‌شود، بر کسی پوشیده نیست، اما تحریم‌های ظالمانه غرب موجب شد تا کمتر بتوان از این فرصت نهایت استفاده را برد.

نکته دیگر آنکه چند نرخی بودن بهای ارز، موجب شده تا انسجام صادراتی به جای خودنمایی توسط محموله‌های بزرگ و اعلام نرخ با کمترین انحراف به بازار‌های مختلف صادراتی چندگانه شود که در نهایت خروجی آن‌ها تقلیل و تضعیف جایگاه قیر ایرانی در بازار‌های جهانی است.

شایان ذکر است قیر ایران و دقیق‌تر برند قیر ایرانی نیاز دارد که در یک ساختار قدرتمند و منسجم و قابل قبول با قیمت‌های رقابتی به اقصا نقاط جهان صادر شود تا ذات برندینگ این کالا و شناخت شدن آن نه تنها تقلیل یابد، بلکه جایگاه خود را در بازار‌های جهانی افزایش دهد. اینکه یک برند به سادگی ایجاد نشده و به سادگی نیز حفظ نخواهد شد، نکته بسیار مهمی به شمار می‌رود که به عنوان یکی از الزامات صنعت قیر باید به آن‌ها پرداخته شود. شرکت‌های بزرگ بسیاری هستند که می‌توانند در فاز برندینگ برای خود موفقیت‌های بزرگی حاصل کنند، اما در نهایت باید به این نکته توجه کرد که برند قیر ایرانی بهترین جایگاه را به تبع توانمندی ذاتی این صنعت به خود اختصاص دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده