تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۷۳۵۰۴
سرویس خبر : زمین شناسی

پهنه معدنی شیروان در خراسان‌شمالی اکتشاف می‌شود

‌می‌متالز - نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: اکتشاف پهنه معدنی شیروان - فاروج با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، علی جدی روز جمعه اظهار داشت: پهنه‌های معدنی شمال شرق کشور با روش اسکن کردن مطالعه شده، ولی اکتشاف عملیاتی توسط سازمان زمین شناسی انجام نشده است.

وی افزود: بخشی از پهنه شیروان به ویژه شمال این شهرستان معادن آهکی و منیزیم دارد و حتی سیلیس فراوان نیز وجود دارد که باید این ظرفیت در این منطقه فراوری شود.

جدی اظهار داشت: سرب، روی، بوکسیت و معادن آهکی در پهنه جنوبی این شهرستان وجود دارد که ضرورت دارد تا توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی مطالعه مجزا و جداگانه انجام شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخشی از معادن این شهرستان که در نزدیکی شهرستان اسفراین قرار دارد به نوعی قربانی معدن آلبلاغ در این شهرستان شده است که به دلیل مشکلات، بهره برداری درستی از آن انجام نشده است.

جدی به ظرفیت‌های گازی این شهرستان نیز اشاره‌ای کرد و گفت: به گفته مسوولان هنوز این ظرفیت توجیه اقتصادی ندارد، اما باید به این مهم توجه جدی شود.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی پهنه‌های اکتشافی معدنی استان که از سال‌ها پیش بلوکه بود، با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت آزاد شد.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ژئوفیزیک هوایی خراسان شمالی را با استفاده از بالگرد بر روی هفت هزار کیلومتر مربع از پهنه‌های اکتشافی این استان به انجام رسانده است.

۲۸ ماده معدنی از ۶۸ ماده معدنی موجود در کشور در خراسان شمالی وجود دارد و میزان ذخیره قطعی معادن این استان یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن و میزان استخراج اسمی معادن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.

سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی در استان خراسان شمالی استخراج می‌شود.

ماده معدنی که از معادن خراسان شمالی استخراج و بیشتر آن به صورت خام فروشی از استان خارج می‌شود فرآوری این مواد معدنی در استان خراسان شمالی که از لحاظ شاخص‌های اقتصادی رده‌های آخر استان‌های کشور قرار دارد، می‌تواند جهش بزرگی برای اقتصاد این خطه از شمال شرق کشور ایجاد کند.

خراسان شمالی سرشار از مواد معدنی بوکسیت، باریت، مرمر، کلسیت، هماتیت، روی و سرب است که به صورت خام در سایر استان‌ها به فروش می‌رسد و معادن کلسیت و هماتیت استان نیز غیرفعال و هشت معدن باریت در شهرستان راز و جرگلان به صورت نیمه فعال مواد اولیه صنعت رنگسازی و حفاری نفت را تولید می‌کند و در عمل هیچ سودی از آن عاید استان نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

عناوین برگزیده