تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۷۳۹۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود ۲۵ هزار ماشین آلات معدنی در کشور

‌می‌متالز - نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی، از کمبود ۲۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و معدنی در کشور خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سجاد غرقی با بیان اینکه طبق آمار رسمی سامانه کاداستر، ۳۷ هزار دستگاه معدنی در سراسر کشور فعال است گفت: از این میزان، حدود ۱۸ هزار دستگاه عمر بالای ۲۰ تا ۳۰ سال، تعدادی عمر بالای ۱۰ سال و درصدی هم عمر زیر ۵ سال دارد یعنی طبق استاندارد‌های جهانی، تقریبا کل ناوگان ماشین آلات معدنی کشور فرسوده است.

تعداد بازدید : 3

وی افزود: با ۳۷ هزار دستگاه که بخش عمده ای، عمر بالایی دارند، در سال ۴۵۰ میلیون تن ماده معدنی تولید و حدود دو و نیم میلیارد تن نیز خاکبرداری می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ادامه داد: بر اساس اهداف تعیین شده در سرمایه گذاری پایین دست، در صنعت مس و فولاد تا سال ۱۴۰۴ باید به تولید ۷۵۰ میلیون تن ماده معدنی برسیم که برای تولید این میزان، نیازمند ماشین آلات جدید و نوسازی ماشین‌آلات معدنی هستیم.

۳ تقاضای مشخص در بازار ماشین آلات معدنی

غرقی با اشاره به سه تقاضای مشخص در بازار ماشین آلات معدنی گفت: نخستین تقاضا تامین ماشین آلات معدنی است که باید به صورت نو یا دست دوم جبران شود، تقاضای دوم، بازار قطعات و لوازم یدکی است که هیچ نمایندگی رسمی در کشور وجود ندارد و خلاء‌ای بزرگ در این بازار است و سومین تقاضا درباره سرویس و نگهداری ماشین آلات معدنی است.

تعداد بازدید : 3

به گفته وی از لحاظ کسری ماشین آلات معدنی، حدود ۲۵ هزار دستگاه در بازار کمبود داریم که باید تزریق شود و برای ماشین آلات موجود و وارداتی هم نیاز به قطعات و لوازم یدکی داریم ضمن اینکه در بازار سرویس‌دهی هم با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی افزود: ظرفیت داخل برای بخش تامین و ساخت قطعات کمتر از یک درصد است و در زمینه سرویس و نگهداری نیز مراکز استاندارد برای ماشین آلات معدنی بسیار کم است.

وی با اشاره به میزان تولید ماشین آلات معدنی در کشور گفت: تعداد دستگاه‌های تولید داخل به نسبت تقاضای واقعی بازار کمتر از یک درصدِ است که با توجه به ظرفیت کم تولید و تامین نشدن نیاز مصرف کننده، باید برای حمایت از آن‌ها تدابیری اندیشیده شود تا بخش معدن و صنایع پایین دست، زمین گیر نشود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده