تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۷۴۲۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تولیدکنندگان داخلی مانع واردات ماشین‌آلات معدنی!/ ۹۸ درصد نیاز معدن‌کاران بدون پاسخ ماند

می متالز - در حالی واردات ماشین‌آلات معدنی از چندی پیش آزاد شد که گفته می‌شود تولیدکنندگان با دورنمای تولیدات آینده با دولت وارد مذاکره شده‌اند که مانع واردات ماشین‌آلات شوند. این در حالی است که تولیدکنندگان تنها می‌توانند پاسخ‌گوی کمتر از دو درصد از نیاز معدن‌کاران باشند.

به گزارش می‌متالز، امروز بخش معدن، نیاز اساسی به تأمین حدود ۲۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی دارد. این در حالی است که با وجود آزادسازی واردات ماشین‌آلات همچنان خبری از واردات نیست. در این بین تولیدکنندگان داخلی تنها موفق به تولید ۴۰۰ دستگاه معدنی شده‌اند که برابر با ۱.۶ درصد نیاز معدن‌کاران است. اما آن‌ها مهم‌ترین مانع واردات شناخته می‌شوند.

وزارت صمت چندی پیش مجوز واردات ماشین‌آلاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شود را صادر کرد. اما این به معنای حل دغدغه فعالان صنایع معدنی نبود. چرا که در حال حاضر ماشین‌آلاتی که در داخل کشور تولید می‌شوند به‌هیچ‌عنوان پاسخگوی نیاز معادن نیستند و باید سالانه حدود ۵۰۰۰ دستگاه وارد کشور شود.

بنا بر اعلام محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران حدود ۳۷ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی در سامانه کاداستر ثبت شده است که نیمی از این ماشین‌آلات عمری بالای ۲۰ سال کارکرد دارند. این در حالی است که ماشین‌آلات بالای پنج سال مستهلک حساب می‌شوند و تنها ۹۰۰۰ دستگاه با عمر زیر ده سال در معاون وجود دارد.

در حالی متولیان امر، واردات ماشین‌آلات معدنی به موضوع تولید داخل گره زده‌اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد، از سال ۹۹ به بعد، هر دو روز تقریباً پنج معدن تعطیل شده‌اند.

آمار وزارت صمت تشان می‌دهد در سال ۹۹ از ۱۰ هزار و ۵۰۰ معدن که پروانه بهره‌برداری داشتند، بیش از ۴۰۰۰ معدن غیرفعال بودند. اما اخیرا ­عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از تعطیلی ۶۰۰۰ معدن کوچک خبر داد. با توجه به اظهارات سهل‌آبادی به نظر می‌رسد طی دو سال، ۲۰۰۰ معدن تعطیل شدند.

مذاکرت تولیدکنندگان مانع واردات ماشین‌آلات معدنی شد

مهرداد اکبریان، نایب رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران،  با بیان اینکه مذاکرات تولیدکنندگان داخلی مانع واردات ماشین‌آلات معدنی شد، عنوان کرد: ما علاقه‌مند به تولیدات داخلی هستیم و در صورت ارائه خدمات پس از فروش و امکان تأمین قطعات یدکی آمادگی همکاری با تولیدکنندگان داخلی هستیم.

وی ادامه داد: برای مثال، مشخصاً به شرکت هپکو اعلام کردیم که برنامه پنج ساله خود را ارائه دهد و ما نیز آماده پیش‌خرید محصولات این شرکت هستیم. اما موضوع اصلی این است که تولید داخلی کفاف نیاز تعداد ماشین‌آلات را هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت نمی‌دهد.

تولیدکنندگان به جای تولید ماشین آلات به دنبال تولید و تهیه قطعات باشند

اکبریان با بیان اینکه یکسری ماشین‌آلات در داخل کشور مونتاژ می‌شود که آن هم پاسخگوی نیاز داخل نیست و افزود: به اعتقاد بنده بهترین راهکار این است که تولیدکنندگان داخلی در کوتاه‌مدت به‌جای تولید ماشین‌آلات به دنبال تولید و تهیه قطعات مصرفی بروند.

او تأکید کرد: اینکه ما یک دورنمایی برای تولید ماشین‌آلات معدنی داشته باشیم و طبق آن وضعیت فعلی معادن را دچار مشکل کنیم، منطقی نیست. بخش معدن کلانتر از تولید ماشین‌آلات است.

نائب رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران اظهار کرد: بسیاری از ماشین‌آلات مانند بلدوزر و بیل مکانیکی در بسیاری از بخش‌ها مانند راهسازی، خدمات شهری، تولید مسکن و .. استفاده می‌شوند از همین رو نیاز آن در کشور به‌مراتب بیشتر است.

واردات ماشین آلات معدنی در پیچ و خم تولید

اکبریان با تاکید بر اینکه واردات ماشین‌آلات نباید در پیچ‌وخم تولید داخلی بماند، تصریح کرد: تولید ۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در مقابل نیاز ۲۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات پاسخگو نیست.

او خاطرنشان کرد: درخواست ما از دولت این است که شرایط واردات ماشین‌آلات معدنی را سهل‌تر کند. بسیاری از کشور‌ها که هم سرمایه و توانایی تولید ماشین‌آلات معدنی دارند به دلیل عدم صرفه اقتصادی، وارد این بخش نمی‌شوند.

نایب‌رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران به فرسودگی ماشین‌آلات معدنی در پی سال‌ها تحریم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۶ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی در کشور وجود دارد که نیمی از آن مستهلک و از کار افتاده شده‌اند. مابقی آن نیز به دلیل بازدهی کم و افزایش هزینه نگه‌داری صرف اقتصادی ندارند.

اکبریان نبود ماشین‌آلات بروز را مانع رسیدن به اهداف پیش‌بینی‌شده دانست و ابراز کرد: برای سال ۱۴۰۴، در بخش معدن جابجایی ۷۰۰ میلیون تن خاک هدف‌گذاری شد. اما این برنامه‌ریزی با توجه به فرسودگی ماشین‌آلات شدنی نیست.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده