تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۷۳۹۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حمیدرضا طریقی، مدیرعامل کارگزاری توانا مطرح کرد:

بازار سهام رشد می‌کند به یک شرط

‌می‌متالز - تمام افراد باید درگیر عرضه‌های اولیه شوند چراکه سود ده بوده و از عرضه اولیه کمتر کسی متضرر شده است. باید گفت وظیفه قیمت‌گذار، قیمت‌گذاری مناسب بوده و اگر قیمت واقعی را درج کند کسی فروشنده نمی‌شود؛ بنابراین عرضه اولیه باید شامل تمام افراد شود.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا طریقی، مدیرعامل کارگزاری توانا، در خصوص موضوع "سهامدار حرفه ای" اظهار کرد: جداسازی فعالان قدیمی و تازه وارد در بورس اقدام خوبی است و این کار در تمام دنیا مرسوم است. شخصی که تازه کد بورسی دریافت کرده، خرید سهام انجام نمی‌دهد و از واسطه‌هایی مانند صندوق‌ها خرید می‌کند تا با فضای بازار سهام بیشتر آشنا شود. در واقع سهامدار حرفه‌ای طرح خوبی است به شرطی که کاملا حرفه‌ای اجرا شود و در حین اجرای آن، باید چند شرط بدون ابهام برای احراز سهامدار حرفه‌ای اعلام شود که سهامداران به راحتی شناسایی شوند.

وی با اعلام موافقت خود با طرح سهامدار حرفه‌ای افزود: حتما میان سهامداری که سال‌ها است در این زمینه فعالیت دارد و شخصی که در شغل دیگری فعال بوده و به تازگی وارد بورس شده، تفاوت وجود دارد. برای ماهر شدن در هر شغلی نیاز به یادگیری مقدمات است بنابراین تفاوت میان فعالان در هر حوزه‌ای پسندیده است. مشکل از جایی نشات می‌گیرد که طرح‌های بورسی به دلیل تغییرات مدیریتی به سرانجام نمی‌رسد چراکه هر یک از مدیران تفکر خود را دارند.

طریقی درباره عرضه‌های اولیه چنین گفت: تمام افراد باید درگیر عرضه‌های اولیه شوند چراکه سود ده بوده و از عرضه اولیه کمتر کسی متضرر شده است. باید گفت وظیفه قیمت‌گذار، قیمت‌گذاری مناسب بوده و اگر قیمت واقعی را درج کند کسی فروشنده نمی‌شود؛ بنابراین عرضه اولیه باید شامل تمام افراد شود.

وی با ابراز مخالفت نسبت به اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها ادامه داد: این موضوع تنها در شرایطی مورد قبول است که صندوقی راه‌اندازی شود که مختص به خرید عرضه اولیه‌ها باشد و افراد از یونیت‌های این صندوق‌ها استفاده کنند. در شرایط فعلی صندوق‌ها عرضه اولیه را خرید می‌کنند و منتفع می‌شوند. اما؛ مردم عادی از سوددهی جا می‌مانند. همانطور که پذیره‌نویسی حق تمام افراد است عرضه اولیه نیز باید به تمام مردم تعلق گیرد چراکه تفاوتی میان آن‌ها نیست.

طریقی سخنان خود را چنین پایان داد: بازار سرمایه زمانی راه خود را پیدا می‌کند که خیال سرمایه‌گذران از دخالت‌های خارجی در آن راحت باشد. یعنی بورس نیز همانند دیگر بازار‌ها تغییر پی در پی قواعد و قوانین را به خود نبیند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده