تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۷۴۰۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

تشدید رکود، بورس را با نااطمینانی مواجه کرده است

‌می‌متالز - محمدمهدی جمشیدیان گفت: با توجه به اینکه رکود روز به روز تشدید می‌شود، بنابراین رفتار بازار با توجه به این اتفاقات بسیار طبیعی است و باید منتظر یک اتفاق بزرگ در اقتصاد کلان کشور شد تا شاهد رشد بازار باشیم.

به گزارش می‌متالز، یک کارشناس بازار سرمایه در تشریح دلایل شکست کف سال ۱۴۰۱ شاخص کل بورس، به بورسان گفت: دلیل عمده این موضوع به کاهش قیمت کامودیتی‌ها و به تبع آن نرخ محصولات شرکت‌های بزرگ بازار برمی‌گردد که بخش عظیمی از بورس تهران را تشکیل می‌دهند.

محمدمهدی جمشیدیان عنوان کرد: ریسک‌های متعددی همانند برجام، سیاست‌گذاری‌های داخلی و... را بسیار پررنگ ارزیابی کرد و افزود: در صورتی که شرایطی، چون قیمت‌های جهانی، مشخص شدن تکلیف دلار، برجام و چند ابهام دیگر صورت گیرد به طور قطع شاهد بهبود شرایط در بازار سرمایه خواهیم بود، اما متاسفانه تکلیف هیچکدام از این موارد تاکنون روشن نشده و کاهش حجم معاملات بر بازار کالایی هم سرایت کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه رکود روز به روز تشدید می‌شود، بنابراین رفتار بازار با توجه به این اتفاقات بسیار طبیعی است و باید منتظر یک اتفاق بزرگ در اقتصاد کلان کشور شد تا شاهد رشد بازار باشیم.

جمشیدیان اظهار کرد: جریانات سیاسی از جمله جنگ اوکراین و روسیه بر ناپایداری بازار‌ها تاثیر بسیار گذاشته و ضریب اطمینان را کاهش داده است. بنابراین، نمی‌توان چشم انداز مثبتی را برای آن تصور کرد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ متاسفانه بورس‌های دنیا هم با یک موج نااطمینانی و تورم مواجه هستند و تصمیم‌گیری را هم برای آنان نیز سخت کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با مشخص شدن تکلیف دلار و ابهامات دیگر در کشور، به طور حتم بازار روند رو به رشد و صعودی خود را طی خواهد کرد.

جمشیدیان درباره دلیل پایین بودن P/E بورس تهران نسبت به P/R بازار مسکن عنوان کردند که وجود یک پیشینه تاریخی قدرتمند در بازار مسکن و دیدگاه عدم تحمیل ضرر در آن، در کنار تجربه تلخی که بورسی‌ها در برهه‌هایی از زمان مانند دو سال گذشته داشته‌اند، از اصلی‌ترین دلایل این موضوع است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده