تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۷۴۰۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

P/E بورس به کمتر از متوسط تاریخی خود رسیده است!

‌می‌متالز - حسینی گفت: وضعیت بنیادی بازار سرمایه در سطح معقولی قرار دارد و نسبت P/E بازار به محدوده ۶ رسیده که کمتر از متوسط تاریخی است، همچنین نسبت تقسیم سود نقدی شرکت‌ها امسال رشد مناسبی داشته است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بلند مدت جذاب باشد، اما در کنار این موضوع ریسک‌هایی نیز وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: چشم‌انداز قیمت‌های جهانی مهمترین ریسک بازار در مقطع کنونی است. در حقیقت اقتصاد جهانی از سه جانب در آستانه رکود قرار داد و حتی می‌توان ادعا کرد که بخش‌هایی وارد رکود شده است.

حسینی تشریح کرد: در چین، قرنطینه شدید سبب کاهش رشد اقتصادی آن کشور به کمینه دو دهه اخیر شده است. در عین حال، بخش مسکن چین با بحران بدهی و نبود تقاضا روبرو بوده و با توجه به سهم ۳۰ درصدی مسکن در تولید ناخالص داخلی آن کشور و سهم بالای مصرف فلزات در بخش مسکن، عملا رکود مسکن، سبب کاهش تقاضا فلزات شده است.

وی ادامه داد: در اروپا، قطعی گاز و افزایش شدید قیمت برق و گاز، سبب کاهش شدید تقاضای کالا‌های با دوام بالا همانند خودرو، لوازم خانگی و... شده و این در حالی بوده که عمده مصارف کامودیتی‌ها در این محصولات است. از سوی دیگر، تولیدات صنعتی این منطقه نزولی بوده و تقاضا برای کامودیتی‌ها نیز به تبع آن کاهش یافته است. در منطقه اروپا نیز به دلیل رشد تورم، شاهد افزایش نرخ بهره هستیم که خود عاملی برای تشدید رکود است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در آمریکای شمالی و ایالات متحده نیز شاهد رشد تورم به محدوده ۱۰ درصد و سیاست افزایش شدید نرخ بهره هستیم. افزایش نرخ بهره در ایالات متحده سبب تقویت دلار نسبت به سایر ارز‌ها و کاهش قیمت کامودیتی‌ها به دلار شده است.

حسینی ابراز کرد: بیش از دو سوم شرکت‌های بورسی به صورت مستقیم یا از طریق هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پتروشیمی و پالایشی، معدنی و فلزی هستند که از کاهش قیمت‌های جهانی متاثر می‌شوند.

وی اضافه کرد: در مقابل برخی از شرکت‌های کوچک که از کاهش قیمت‌های جهانی منتفع می‌شوند، مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند، شرکت‌هایی که وزن بالاتری در شاخص هموزن دارند و بدین ترتیب شاهد واگرایی روند شاخص کل و هموزن هستیم.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر گفت: انتظار می‌رود در ایالات متحده روند افزایش نرخ بهره در طی کمتر از یکسال آتی متوقف شده و در اثر رکود، معکوس شود. در اروپا، حل بحراین اوکراین یا فصل زمستان نه چندان سرد، می‌تواند محرک رونق اقتصادی باشد. در عین حال، راهکار‌های جایگزین در تامین انرژی از جمله برجام می‌تواند سبب رفع بحران فوق شود.

وی بیان کرد: در چین، پایان قرنطینه‌ها و سیاست‌های انبساطی دولت، راهکار‌هایی برای مقابله با رکود است. انتظار می‌رود تا طی چند فصل آتی چین به رشد اقتصادی حدود ۵ درصد برگردد. در عین حال ظهور هندوستان به عنوان یک قطب رشد اقتصادی جهان، می‌تواند محرک جدیدی برای رونق کامودیتی‌ها باشد.

حسینی تاکید کرد: به‌طور کلی انتظار می‌رود قیمت نفت، زغال سنگ و کود اوره در سطح بالایی باقی بماند و پیش‌بینی می‌شود در صنایع کوچک، گروه‌های غذایی، دارویی، دامپروری، لاستیکی و شوینده از کاهش نرخ‌های جهانی منتفع بشوند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده