تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۴۱
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۲۷۳۹۵۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛

جلوگیری از رانت در شهرداری‌ها با سازوکار‌های بورس کالا

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر عرضه املاک شهرداری در بورس کالا گفت: شهرداری با تامین نیاز‌های خود از بورس کالا از زمینه‌های بروز رانت و فساد جلوگیری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم درباره خرید تجهیزات پروژه‌های پایتخت از بورس کالا توسط شهرداری تهران گفت: یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راهکار‌های تامین نیاز ارگان‌های دولتی و حتی مردم در تمام دنیا، حضور در بورس‌های کالایی است.

حسین‌زاده در ادامه بیان کرد: بورس‌های کالایی یک ویژگی خوبی که دارد، شفافیت مالی را برای دستگاه‌ها به دنبال دارد و از فضای رانت و فساد که ممکن است در خرید کالا‌ها و خدمات رخ دهد، جلوگیری به عمل می‌آورد. معتقدم حداقل مزیت خرید از بورس کالا، ایجاد شفافیت عملکرد در دستگاه‌های دولتی و اداری است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در ادامه توضیح داد:، اما مهمتر از تمرکز بر بورس کالا، بحث درآمد شهرداری‌ها است. با توجه به قوانینی که در این چند سال اخیر برای شهرداری‌ها مصوب شده، درآمد آن‌ها به شدت افت کرده و از سوی دیگر دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بحث ارزش افزوده درآمد آن‌ها بالا رفته، اما در مجموع، چون بودجه ثابتی ندارند، از این حیث خیلی دستشان باز نیست.

به گفته نماینده مجلس یازدهم دست شهرداری‌ها برای خرید کالا‌های خود از بورس کالا یا محل عرضه‌های شفاف دیگر باید باز شود.

حسین‌زاده درباره اقدام شهرداری تهران برای عرضه املاک مازاد خود در بورس کالا نیز گفت: این سیاست‌ها مطلوب است و شفافیت و درآمدزایی به دنبال می‌آورد؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که ارائه این قبیل کالا‌ها یا خدمات در بورس کالا نباید منجر به افزایش قیمت‌ها شود.

وی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم سازوکاری که شهرداری تهران برای عرضه املاک در بورس کالا و تأمین مالی پروژه‌های عمرانی طراحی کرده، به نوعی باشد که فضای رقابت، شفافیت و توجه به شاخص‌های تخصص و مهارت در بر عهده گرفتن پروژه‌های عمرانی بهبود یابد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده