تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۷۳۹۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استاندار قزوین: مانع صدور مجوز فعالیت معادن در شمال آبیک برداشته شد! / آیا جانی برای پیغمبرکوه و نفسی برای مردم باقی می‌ماند؟

‌می‌متالز - با برداشته‌شدن موانع صدور مجوز فعالیت معادن در شمال شهر آبیک طبق مصوبه شورای عالی معادن، باید گفت که با اجرای این مصوبه دیگر جانی برای پیغمبرکوه تنها تنفسگاه شهر آبیک و نفسی برای مردم این شهر باقی نخواهد ماند و به گفته مسؤولان در صورت فعالیت این معادن ظرف مدت ۴۰ تا ۵۰ سال آینده چیزی از کوه باقی نمی‌ماند.

به گزارش می‌متالز، شهریور ماه خبری مبنی بر رد شدن مصوبه شورای معادن استان قزوین درباره ممنوعیت فعالیت معادن در شمال شهر آبیک از سوی شورای عالی معادن به نقل از استاندار قزوین منتشر و اعلام شد مانع صدور مجوز فعالیت معادن در شمال این شهر برداشته شده است.

بر این اساس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید روند اعطای پروانه بهره‌برداری به معدن‌داران در شمال این شهرستان را با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست دوباره آغاز کند که از نظر مردم، خبر تاسف‌بار و متاثرکننده‌ای بود.

استاندار قزوین: مانع صدور مجوز فعالیت معادن در شمال آبیک برداشته شد! / آیا جانی برای پیغمبرکوه و نفسی برای مردم باقی می‌ماند؟


سال‌هاست که معادن در دلِ پیغمبرکوه به عنوان بام آبیک جا خوش کرده‌اند و چند سالی هم است که فعالیت‌های ناشی از این موضوع مانند انفجارات، ایجاد آلودگی هوا، آلودگی صوتی و سر و صدا، به اعتراضات شدید مردمی منجر شده است. از طرفی تنها تنفسگاه این شهر اسیر صنایع، دانشگاه و معادن می‌باشد و هزینه بسیاری را برای سلامت و آسایش مردم به دنبال داشته است.


تنها ذخیره‌گاه درختان اُرس و بادام‌های کوهی کشور در آبیک


سهراب قره‌داغی از کوهنوردان فعال شهرستان آبیک در گفتگو با خبرنگار فارس در این شهرستان ضمن ابراز تاسف از رد مصوبه شورای معادن استان در شورای عالی معادن کشور می‌گوید: حدود ۶ سالی است که مردم به فعالیت معادن در شمال شهر آبیک اعتراض دارند و بار‌ها حلقه‌های چند صد نفره پای پیغمبرکوه تشکیل داده و حمایت خود را اعلام کرده‌اند که در گذشته زنده‌یاد حجت‌الاسلام موسوی امام جمعه سابق و درحال حاضر نیز حجت‌الاسلام حسینی‌میرامینی امام جمعه شهرستان آبیک بار‌ها بر حفظ پیغمبرکوه و عدم فعالیت معادن در شمال آبیک تذکر داده‌اند.

وی بر این نظر است که نباید جمعیت ۱۰۰ هزار نفری شهرستان آبیک زیر فشار گرد و غبار ناشی از فعالیت معادن و دیگر آلاینده‌ها قرار گیرد.

این شهروند ادامه می‌دهد: شنیده شده برخی گفته‌اند اگر از کوهستان برداشت نشود به سمت رودخانه می‌روند که باید گفت مخالف فعالیت معدن نیستیم و کشور به آن نیاز دارد، اما باید در جایگاه خودش فعالیت داشته باشد و الزامات محیط زیستی حفظ شود نه اینکه در یک کیلومتری شهر آبیک معادن فعال باشند و آلوده‌ترین شهر کشور شود و نفس مردم را حبس کند.

استاندار قزوین: مانع صدور مجوز فعالیت معادن در شمال آبیک برداشته شد! / آیا جانی برای پیغمبرکوه و نفسی برای مردم باقی می‌ماند؟


قره‌داغی بیان می‌کند: بادام‌های کوهی پیغمبرکوه آبیک منحصر به فرد و تنها ذخیره‌گاه درختان اُرس و بادام‌های کوهی در کشور محسوب می‌شود که درختان اُرس چند صد ساله در بام آبیک، در کم‌آبی و بی‌آبی خود را حفظ کرده‌اند و زنده هستند؛ این در حالی است که اگر فعالیت معادن شروع شود و یا توسعه یابد دیگر چیزی از بادام کوهی و درختان اُرس باقی نخواهد ماند و ضرر و زیان ناشی از این فعالیت به چندین نسل هم خواهد رسید.

به گفته این شهروند معدنی در شمال شهر وجود دارد که چشمه در مرکز آن واقع شده و قطعا فعالیت این معدن موجب کم شدن آب و یا خشک شدن این چشمه می‌شود.


اجازه فعالیت معادن داده نشود


داوودی یکی دیگر از شهروندان آبیکی معتقد است؛ پیغمبرکوه از مجرا‌های هوایی شهرستان آبیک و زیستگاه گیاهی و جانوری است و این مجرای هوایی با صنایع و معادن محصور شده و قطعا آسیب زیادی به مردم و شهرستان می‌زند.

وی می‌افزاید: آبیک که از سمت شرق و غرب و جنوب در محاصره انواع آلاینده‌ها قرار دارد و اگر تنها مجاری هوایی این شهر از سمت شمال با توسعه معادن و صنایع بسته شود در چاله آن گرفتار می‌شویم و دیگر نمی‌توانیم نفس بکشیم که نباید اجازه داده شود معادن دوباره فعالیت خود را آغاز کنند.

طبق اذعان داودی؛ پیغمبرکوه جذابیت‌ها و زیبایی‌هایی دارد که علاوه بر ایجاد جاذبه‌های گردشگری می‌توان از منظره طبیعی آن به نحو احسن استفاده کرد.

استاندار قزوین: مانع صدور مجوز فعالیت معادن در شمال آبیک برداشته شد! / آیا جانی برای پیغمبرکوه و نفسی برای مردم باقی می‌ماند؟


«پیغمبرکوه» تنفسگاه آبیک است


عبدی یکی از فرهنگیان شهرستان آبیک در گفتگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با بیان اینکه پیغمبرکوه دیگر ظرفیت معادن و صنایع را ندارد و فضای باقی مانده از این طبیعت بکر باز هم کم و برای کوهنوردان محدود است، می‌گوید: پیغمبرکوه مجموعه کاملی از پوشش گیاهی و جانوری را در خود دارد و برای هر کسی که به این کوه می‌آید جالب و جذابیت خاص خودش را دارد.

وی پیغمبرکوه را به عنوان یک تنفسگاه برای آبیک ذکر و می‌افزاید: این طبیعت بکر باید حفظ شود تا هوای آبیک بیشتر از این آلوده نشود و می‌توان مانند ورزش صبحگاهی هر هفته برنامه کوهنوردی به طور ثابت در پیغمبرکوه اجرا کرد.

عبدی ادامه می‌دهد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد در فرمانداری آبیک به ویژه جلسه شورای اداری این شهرستان که با حضور استاندار قزوین برگزار شده بود، اعلام شد که بر اساس سیاهه انتشار آلودگی هوا هر واحد معدنی بر حسب نوع فعالیت، نحوه برداشت و رعایت الزامات محیط زیستی می‌تواند بین پنج تا ۱۰ درصد در کیفیت هوای آبیک تاثیرگذار باشد که البته دشت الله‌آباد عامل اصلی آلودگی هوا و سپس تردد خودرو‌ها دیگر عامل آلودگی هوا مطرح شده بود.

این فرهنگی خاطرنشان می‌کند: جالب است بدانید تمام جاده‌های دسترسی داخل محوطه معادن شمال شهر آبیک خاکی است و با توجه به تردد خودرو‌های سنگین فرسوده از این جاده‌ها و اینکه خاک حالت مرده پیدا کرده، موجب شده علاوه بر ایجاد سر و صدا، میزان بار آلودگی و بار ترافیکی، از بین رفتن زیرساخت‌های درون شهری و برون شهری و احتمال وقوع حوادث جاده‌ای، انتشار گرد و غبار و آلودگی هوا حتی با وزش باد و تغییرات اقلیمی به ویژه در فصول گرم سال افزایش یابد.

وی اضافه می‌کند: ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که سال گذشته پیگیری که از وضعیت حیات وحش پیغمبرکوه کسب کردم این مطالب بیان شد که پیغمبرکوه زیستگاه انواع پرندگان شکاری و غیر شکاری همچون بالابان، شاه‌بوف، دلیجه، سارگپه، خفاش و کبک چیل و معمولی، کلاغ نوک سرخ و انواع کبوتر‌ها است و در مواردی هم در این کوه دال که نوعی کرکس است، مشاهده شده شده، گرگ، روباه، خرگوش، سیاه‌گوش و بزکوهی نیز در پیغمبرکوه زیست می‌کنند.

عبدی اذعان می‌کند: خزندگانی همچون مار افعی، مار زنجانی، البرزی، یله‌مار، کور مار و مار قطیونی هم در پیغمبرکوه مشاهده شده است.

وی تصریح می‌کند: پیغمبرکوه زادگاه پرنده تیهو بوده و کرکس مصری، شاه‌بوف و بالابان از جمله پرندگانی هستند که در پیغمبرکوه زیست می‌کنند و فقط در این منطقه زادآوری می‌کنند و به هر جایی نمی‌روند، اما در معرض خطر انقراض دارند که باید با حفظ پیغمبرکوه، به حفظ این پرندگان کمک کرد.


از تهران تا آبیک هیچ محیطی مانند پیغمبرکوه پیدا نمی‌شود


حجت‌الاسلام سید محمد حسینی‌میرامینی امام جمعه شهرستان آبیک که همواره در تریبون نماز جمعه از وضعیت فعالیت معادن به دلیل ایجاد آلودگی هوا و انفجار‌ها و اعتراضات مردم، گلایه و خواستار اعلام شدن پهنه پیغمبرکوه به عنوان منطقه ممنوعه بوده، در گفتگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار می‌کند: الحمدلله با صبوری مردم و پیگیری مسوولان، کام مردم شهر آبیک با آب سد طالقان شیرین شد و در گام دوم، انتظار این است که هوای شهر آبیک نیز اصلاح و مطلوب شود.

وی معادن شمال شهر آبیک را یکی از مهمترین کانون‌های آلودگی سطح شهرستان ذکر و می‌افزاید: انفجار‌هایی که هر از چند گاهی از سوی معادن صورت می‌گیرد، باعث ایجاد صدا، لرزش و غبار می‌شود که برای مردم شهر آبیک بسیار آزار دهنده است.

امام جمعه شهرستان آبیک با بیان اینکه پیغمبرکوه به عنوان یک طبیعت بکر و با اصالت به دلیل فعالیت معادن در حال آسیب دیدن است، ادامه می‌دهد: گونه‌های خاص گیاهی و جانوری پیغمبرکوه و منظره طبیعی این بام آبیک به دلیل فعالیت معادن دستخوش تغییرات نامطلوب می‌شود؛ از سویی آبیک تفریحگاه خاصی ندارد و پیغمبرکوه برای توسعه و گردشگری بهترین مکان محسوب می‌شود.

حسینی‌میرامینی اضافه می‌کند: از تهران که خارج می‌شویم تا شهر آبیک هیچ محیطی مانند پیغمبرکوه پیدا نمی‌شود چرا که بهترین مکان برای احداث پارک‌های مختلف و اماکن گردشگری است و می‌تواند علاوه بر ایجاد نشاط در مردم، به رونق بهتر اقتصاد شهرستان کمک کند و به فضای تفریحی تبدیل شود که آبیک به شدت به آن نیاز دارد.

وی بیان می‌کند: انتظار این بود که فعالیت معدنی در قسمت باقی مانده از پیغمبرکوه تعطیل شود و به شهر آبیک ملحق شود و دست شهرداری برای هزینه کردن یا واگذاری به بخش خصوصی برای امور گردشگری و تفریحی باز شود.

امام جمعه شهرستان آبیک با ذکر این مطلب که معادن شمال شهر آبیک معدن استراتژیک نیست و شن است و در جای دیگری نیز قابل تعریف است، می‌افزاید: تاکید بهره‌برداران معادن آبیک برای ادامه فعالیت معدنی به جهت نزدیکی به جاده و مقرون به صرفه بودن برای آن‌ها است و هیچ توجیه دیگری ندارد.

حسینی‌میرامینی با تاکید بر پیگیری موضوع مطروحه در خصوص برداشته شدن مانع فعالیت معادن در شمال شهر آبیک تصریح می‌کند: از نمایندگان مجلس درخواست می‌شود نسبت به این موضوع ورود و پیگیری مجدانه داشته باشند و هر چه زودتر شاهد این امر باشیم که در شورای عالی معادن پیغمبرکوه به عنوان پهنه اعلام شود و در کاداستر ملی بلوکه و فعالیت معدنی تعطیل شود.


شورای تامین آبیک مخالف فعالیت معادن و توسعه شهرک صنعتی کاسپین ۲ است


نظر دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک به عنوان مدعی‌العموم را در خصوص مصوبه شورای عالی معادن جویا شدیم که قاضی مرتضی محمدی در گفتگو با خبرنگار فارس در آبیک با بیان اینکه اعضای شورای تامین شهرستان مخالف توسعه شهرک صنعتی کاسپین دو و فعالیت معادن در شمال شهر آبیک هستند، اظهار می‌کند: عمده‌ترین و اصلی‌ترین علت مخالفت، تخریب محیط زیست و از بین بردن تنها تفرجگاه مردم آبیک است.

وی می‌افزاید: تخریب محیط زیست توسط معادن شمال آبیک در آینده تاسف‌بار و آلایندگی که در آینده خواهند داشت به مراتب درصد آلودگی را افزایش خواهد داد. اگر معادن در شمال شهر آبیک فعال شوند و فعالیت داشته باشند، شاید ظرف مدت ۴۰ تا ۵۰ سال آینده چیزی به عنوان پیغمبرکوه نداشته باشیم.

این مسوول قضایی ادامه می‌دهد: پیغمبرکوه بهترین تفرجگاه است و با ورود بخش خصوصی می‌توان ایده‌های مختلفی را در این مکان پیاده کرد که می‌توان به مسیر پیاده‌روی، کوهنوردی، رستوران و ... اشاره کرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک بیان می‌کند: فعالیت معادن در شمال شهر آبیک سبب شده پوشش گیاهی، جانوری و خاک و آب‌های سطحی در منطقه پیغمبرکوه تخریب شده و در آینده می‌تواند همه آن‌ها را از بین ببرد.

محمدی با بیان اینکه شخصا مخالف ۱۰۰ درصدی فعالیت معادن در شمال شهر آبیک هستم، می‌افزاید: پیغمبرکوه منطقه‌ای است که بهتر از این‌ها می‌توان از آن برای مردم استفاده کرد. به جای اینکه نفع پیغمبرکوه به چند معدن‌دار برسد باید نفعش به حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیتی که در این شهرستان آبیک زندگی می‌کنند، برسد.

وی معتقد است؛ حتی اگر واحد‌های معدنی حق و حقوق دولتی را پرداخت کنند جبران خسارت و زیانی که دارند به محیط زیست می‌رسانند، نخواهد بود یعنی هر چقدر هم حقوق دولتی را پرداخت کنند پیغمبرکوه سر جایش باز نمی‌گردد. اگر محیط زیست تخریب شود، پوشش گیاهی و جانوری برنخواهد گشت.

این مسوول قضایی تصریح می‌کند: اگر خاک زراعی یک متر و دو متر و بعضی جا‌ها ۳۰ سانتی متر باشد و برداشت شود به معدن می‌رسیم و دیگر نمی‌توان درخت و گیاه در آنجا کاشت چرا که دیگر رشد نمی‌کنند.

حالا منتظر خواهیم ماند با توجه به وضعیت هوای شهرستان و لزوم حفظ بام آبیک، مسوولان استان قزوین چه تصمیمی را برای فعالیت معادن در شمال شهر آبیک اتخاذ خواهند کرد، اما باید گفت هیچ موضوعی مهم‌تر و ارزشمندتر از سلامت، نفس و جان مردم نیست چرا که در معجونی از واحد‌های آلاینده گرفتار هستند و صدای آن‌ها تاکنون برای حل هوای آلوده به جایی نرسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده