تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۷۴۰۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس گمرک منطقه آزاد قشم خبر داد

رشد ۱۵۰۰ درصدی صادرات از محل تولید به خارج کشور در منطقه آزاد قشم

‌می‌متالز - رییس گمرک منطقه آزاد قشم از رشد بیش از هزار و ۵۰۰ درصدی این منطقه در قالب صادرات از محل تولید به خارج از کشور و صادرات مجدد تا پایان مرداد ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: وعده جهش صادراتی و تراز تجاری مثبت در پنج ماهه ابتدایی امسال در این منطقه آزاد محقق شده است.

به گزارش می‌متالز، مختار گرشاسبی اظهار داشت: مجموع صادرات از منطقه آزاد قشم در قالب صادرات مجدد و صادرات از محل تولید به خارج از کشور در پنج ماهه ابتدای سال جاری معادل بیش از ۱۰۷ میلیون و ۳۱۷ هزار دلار بوده است.

وی با اشاره میزان صادرات صورت گرفته به خارج از کشور، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه بیش از ۹۷ میلیون و ۴۲۸ هزار دلار صادرات از محل تولید به خارج از کشور انجام شده است.

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: میزان صادرات از محل تولید به خارج از کشور در این زمان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته معادل ۴۵۹ درصد رشد دارد.

به گفته گرشاسبی؛ تا پایان مرداد ماه امسال بیش از ۹ میلیون و ۸۸۸ هزار دلار صادرات مجدد در منطقه آزاد قشم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: همچنین صادرات مجدد در منطقه آزاد قشم در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۷۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رییس گمرک منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: عمده محصولات تولیدی در واحد‌های صنعتی قشم در این مدت به مقصد کشور‌های هدف از جمله امارات متحده عربی، سومالی، پاکستان و برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر شده است.

گرشاسبی توضیح داد: با اقدامات و برنامه ریزی صورت گرفته برای تسهیل فرآیند صادرات، وعده جهش صادراتی و تراز تجاری مثبت در پنج ماهه ابتدایی امسال محقق شد.

وی گفت: با هدف گذاری صورت گرفته از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم برای مدیریت حوزه تجارت و تسهیل فرآیند‌های صادرات، شاهد رشد و توسعه حوزه صادرات به منظور خلق ثروت و ارزش آفرینی اقتصادی در جزیره قشم هستیم.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران و منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پرواز‌های بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محور‌های اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده