تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۵۲
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۷۵۰۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تراز تجاری خراسان شمالی مثبت ۳۱ میلیون دلار است

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: تراز تجاری این استان با توجه به صادرات ٧٠ میلیون دلاری و واردات ٣٩ میلیون دلاری کالا در پنج ماهه نخست سالجاری به مثبت ۳۱ میلیون دلار رسید.

به گزارش می‌متالز، حسین حاجی بگلو روز پنجشنبه اظهار داشت: توجه دولت به توسعه صادرات غیرنفتی موجب شده است تا تاثیر آن در اقتصاد خراسان شمالی محسوس باشد.

وی با اشاره به اینکه محصولات پتروشیمی بیشترین ارزش کالا‌های صادراتی خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است گفت: پنج ماهه امسال بیش از ۷۷ هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش ۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار از استان صادر شد که ۶۵.۸ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: صادرات پتروشیمی استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی یکهزار و ۸۲ درصد و از نظر وزنی حدود یکهزار و ۷۹ درصد افزایش دارد.

افزایش ۸۷.۳ درصدی صادرات معدن

وی در ادامه گفت: صادرات بخش معدن و صنایع معدنی هم ۲۵.۵ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است و در این مدت ۱۳ هزار و ۵۰ تن از این محصولات به ارزش ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: صادرات این بخش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۸۷.۳ درصد و از نظر وزنی ۲۳.۸ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۳۵۰ درصدی صادرات صنعت

وی درباره صادرات بخش صنعت در استان اضافه کرد: سه هزار و ۷۰۰ تن کالای صنعتی استان به ارزش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از استان صادر شد که ۶.۵ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بیان کرد: صادرات بخش صنعت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۳۵۰ درصد و از نظر وزنی بیش از ۱۶۴ درصد افزایش یافت.

وی اظهار داشت: صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی استان هم ۲.۲ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است و در این مت ۲ هزار و ۴۰۰ تن از این محصولات به ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: صادرات این بخش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی٢٧٥ درصد و از نظر وزنی ۱۶۶.۶ درصد افزایش دارد.

خراسان شمالی با دارا بودن ۸۶۳ هزار نفر جمعیت که ۴۴درصد آن‌ها در روستا‌ها زندگی می‌کنند، دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است.

در نواحی و شهرک‌های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره برداری دارند که میزان اشتغالزایی آن‌ها ۴ هزار و ۹۱۱ نفر و میزان سرمایه گذاری در این واحد‌ها نیز ۸هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است.

همچنین ۱۲۰ واحد صنعتی استان نیز نیمه فعال است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده