تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۲۷۴۹۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
باوجود رشد ۴۰ درصدی صادرات به قاره آفریقا

اهداف تجاری ایران و آفریقای جنوبی محقق نشده است

‌می‌متالز - گمرک ایران روز گذشته از افزایش ۴۰ درصدی صادرات ایران به قاره آفریقا خبر داده است. رشد تجارت ایران به قاره آفریقا در حالی گزارش می‌شود که اهداف تجاری در رابطه با یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی ایران در این قاره محقق نشده است.

به گزارش می‌متالز، به گفته سخنگوی گمرک، در پنج ماه گذشته از سال جاری واردات ایران از کشور‌های آفریقایی ۱۴۷ درصد رشد کرده و صادرات کالا‌های غیرنفتی ایران به این کشور‌ها ۴۰ درصد افزایش یافته است. آفریقای جنوبی، موزامبیک، سودان، نیجریه و غنا پنج مقصد کالای غیرنفتی ایرانی در پنج ماه گذشته از سال جاری بوده است. هم چنین ایران در پنج ماه گذشته از سال ۱۴۰۱ از تانزانیا، کنیا، آفریقای جنوبی، کنگو و غنا کالا وارد کرده است.

در بین کشور‌های آفریقایی، آفریقای جنوبی در همکاری تجاری با ایران، در رتبه نخست قرار گرفته با این وجود، اهداف تجاری تعیین شده با این کشور، محقق نشده است. این کشور با جمعیتی بالغ بر ۵۶ میلیون نفر، از بازار‌های هدف برای بازرگانان ایرانی است. اما به گفته ویکا خومالو، سفیر آفریقای جنوبی در ایران، ۲ کشور هنوز به مرز مطلوب تجاری نرسیده اند. به گفته خومالو، سابقه مبادلات ایران و آفریقای جنوبی به قرن قبل باز می‌گردد با این حال میزان این مبادلات اندک بوده است.

در سه سال گذشته بخش خصوصی در ایران برای افزایش مبادلات تجاری با آفریقای جنوبی تلاش کرده است. در سال ۹۸، کمیته مشترک بازرگانی ایران و آفریقای جنوبی با درخواست فعالان اقتصادی دوباره تشکیل شد. هم چنین در سال ۹۹، وزارت امور خارجه ایران از مشارکت شرکت‌های فعال در آفریقای جنوبی در طرح اعتبارسنجی وزارت صنعت و تجارت در این کشور خبر داد. در آخرین تلاش برای توسعه روابط با آفریقا، رییس اداره آفریقای وزارت امور خارجه اعلام کرد پرواز هفتگی تهران-لاگوس با هدف توسعه تجارت با آفریقا برقرار می‌شود. هم چنین پرداخت یارانه به کشتی‌های باری برای حل مشکلات ترابری در تجارت با آفریقا در دستور کار قرار گرفته است. با این وجود ایران در سال جاری ۲۱۲ میلیون و ۷۴۰ هزار دلار کالا به آفریقای جنوبی صادر کرده است.

در پنج ماه گذشته از سال جاری، مواد اولیه و ماشین‌آلات کالا‌های وارداتی و مشتقات نفتی، پتروپالایشگاهی، مواد غذایی و مواد معدنی محصولات صادراتی به آفریقای جنوبی بوده است. چین، آلمان، آمریکا، هندوستان، عربستان سعودی و نیجریه پنج همکار تجاری نخست با آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۰ بوده اند.

گفتنی است در سال ۱۴۰۰، حجم کل تجارت دو کشور ۴۶ میلیون و ۳۹۲ هزار دلار گزارش شده و تراز تجاری دو کشور در حجم کل تجارت در سال گذشته، ۶۳- درصد بوده است. این درحالی است که به گفته مسوولان در سازمان توسعه تجارت، ایران برای تجارت ۵ میلیارد دلاری با قاره آفریقا تا سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی کرده است.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

عناوین برگزیده