تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۸
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۳۰۹۹۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تهاتر با طلا در شرایط تحریم/ تجارت ایران با قاره آفریقا چگونه است؟

‌می‌متالز - به گفته سرپرست دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت، آفریقا معادن طلای بسیاری دارد که فرصت تهاتر طلا با کالا را به ایران می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، لیلا باغبان؛ سرپرست دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه ظرفیت‌های تجاری ایران و قاره آفریقا بسیار گسترده است، گفت: ایران می‌تواند در حوزه معدن همکاری‌های خوبی با قاره آفریقا داشته باشد، چون این قاره سرشار از ذخایر معدنی مانند، طلا، الماس، سنگ آهن و مس است.

وی افزود: در کشور‌های قاره آفریقا انواع سنگ‌های ذی قیمت وجود دارد، که می‌توان آن‌ها را به کشور وارد و فرآوری کرد. در قاره آفریقا نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد، حتی در تعدادی از کشور‌ها این منابع به تازگی کشف شده است، بنابراین ایران می‌تواند در این حوزه نیز سرمایه گذاری خوبی داشته باشد.

سرپرست دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آب و هوای مساعد و بارندگی خوب در قاره آفریقا گفت: به علت شرایط جوی این قاره زمین‌های مناسبی برای کشاورزی وجود دارد بنابراین می‌توانیم در حوزه کشاورزی به صورت تجارت دو جانبه با کشور‌های این قاره همکاری داشته باشیم. به عنوان مثال می‌توانیم از این قاره دانه‌های روغنی، چای، قهوه، کاکائو، تنباکو، پنبه، چوب والوار، گوشت، علوفه برای دام و طیورو میوه‌های استوایی وارد کنیم یا صنایع تبدیلی صادر کنیم.

او ادامه داد: در حوزه کشت فرا سرزمینی نیز شرایط بسیار مساعدی برای ایرانیان وجود دارد، تا افرادی به قاره آفریقا بروند و در آنجا اقدام به کشت فرا سرزمینی کنند و محصول را وارد کشور کنند. تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی نیز پتانسیل‌های خوبی برای تجارت دارد.

باغبان با اشاره به این موضوع که در زمینه خودرو و مصالح ساختمانی می‌توانیم همکاری‌های مشترک با کشور‌های آفریقایی داشته باشیم، تاکید کرد: در مواردی همچون کود شیمیایی، واکسن‌های دامی و انسانی، دارو و تجهیزات پزشکی نیز می‌توان با قاره آفریقا همکاری داشت. این همکاری‌ها شامل تبادل کالایی و سرمایه گذاری می‌شود.

پتانسیل خوب خدمات فنی مهندسی برای صادرات

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات خدمات فنی مهندسی از ایران به کشور آفریقا امکان پذیر است؟ بیان کرد: در حوزه فنی مهندسی می‌توان در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی همچنین در حوزه ساختمان، ساخت جاده، خطوط ریلی، سدسازی انرژی و نیروگاهی وارد شد و پروژه‌های خوبی را اجرا کرد.

باغبان بیان کرد: قاره آفریقا معادن طلای بسیاری دارد که این معادن فرصت تهاتر طلا با کالا را به ایران می‌دهد و این فرصت اثرات ناشی از تحریم را از بین می‌برد، بنابراین ایران بدون دسترسی به بانک‌های آفریقایی می‌تواند تهاتر خود را با طلا انجام می‌دهد.

میزان تجارت ایران با قاره آفریقا چه قدر است؟

وی افزود: میزان تجارت ایران با قاره آفریقا در سال گذشته، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، اما ظرفیت‌های این قاره برای تجارت با ایران بیشتر است.

سرپرست دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران در پایان تاکید کرد: رئیس‌جمهور بامداد امروز سه‌شنبه به دعوت رسمی رؤسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، عازم این سه کشور آفریقایی شد. کنیا یکی از کشور‌هایی است که در شرق آفریقا واقع شده و ایران در سال گذشته ۵۳ میلیون دلار صادرات کالایی به این کشور داشته است. البته، چون تعدادی از کالا‌ها از طریق کشور‌های ثالث به آفریقا صادر می‌شود آمار صادرات دقیق نیست، اما باید بگوییم که این کشور دارای ظرفیت و پتانسیل خوب برای تجارت با ایران است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده