تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۱۷۴۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک تحلیل کرد؛

چین در جنوب صحرای آفریقا به دنبال دستیابی به چیز‌هایی فراتر از منابع طبیعی است

‌می‌متالز - این گزارش ردپای رو به رشد چین را در چشم‌انداز سرمایه‌گذاری، تجاری، فرهنگی و امنیتی در جنوب صحرای آفریقا در دو دهه گذشته بررسی می‌کند. این رشد، میل فزاینده چین برای منابع طبیعی جنوب صحرای آفریقا و نیروی کار جوان و رو به رشد این منطقه را نشان می‌دهد و بازار مصرف این منطقه را به عنوان مقصدی مهم برای کالا‌ها و خدمات چینی در چند دهه آینده ارزیابی می‌کند.

به گزارش می‌متالز، این تحلیل بیش از ۶۰۰ قرارداد سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز چینی در جنوب صحرای آفریقا (SSA) به ارزش بیش از ۳۰۳ میلیارد دلار را ارزیابی می‌کند که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ امضا شده است. چهار بخش، ۸۷ درصد از سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز چین را در منطقه جذب می‌کنند: انرژی با ۳۴ درصد؛ حمل و نقل ۲۹ درصد؛ فلزات ۱۳ درصد و املاک ۱۱ درصد. این بسیار شبیه به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است، جایی که بخش انرژی نزدیک به ۵۰ درصد از سرمایه‌گذاری چین را جذب می‌کند و پس از آن حمل و نقل ۱۹ درصد؛ املاک و مستغلات ۱۵ درصد و فلزات ۶ درصد.

از نظر تجارت، این تحلیل نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰، تجارت کالای چین با این منطقه به میزان ۱۸۶۴ درصد افزایش یافته است به طوری که از تجارت SSA با ایالات متحده و اتحادیه اروپا پیشی گرفته است. به عبارت دیگر، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰، سهم چین در کل تجارت کالا در SSA از ۴ درصد به ۲۵.۶ درصد افزایش یافت، در حالی که در همین مدت، سهم ایالات متحده و اتحادیه اروپا در کل تجارت SSA به ترتیب به میزان ۱۰ درصد و ۸ درصد کاهش یافت.

این گزارش همچنین نگاهی به تجارت تسلیحاتی چین با این منطقه دارد. ۲۲ درصد از واردات تسلیحات SSA از چین تأمین می‌شود که چین را به دومین تأمین کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی این منطقه تبدیل می‌کند. روسیه با ۲۴ درصد در صدر قرار دارد.

در نهایت، این گزارش بر این واقعیت تأکید می‌کند که حجم مهاجران چینی در آفریقا بین یک تا دو میلیون تخمین زده می‌شود که حدود یک میلیون نفر به طور دائم در این منطقه اقامت دارند. بیشترین تعداد در غنا، آفریقای جنوبی، ماداگاسکار، زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو ساکنند. این گزارش اولین مورد از یک سری تحلیل‌های تجربی است که در مورد حضور چین در اقتصاد‌های در حال توسعه و کشور‌های کم‌درآمد انجام می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده