تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۶۴۸۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست هیات تجاری سنگال و ایران تأکید شد

بخش خصوصی ایران برای فعالیت دوجانبه و مشارکتی در سنگال آماده است

‌می‌متالز - در نشست هیات تجاری سنگال و ایران بر شناخت بیشتر تجار دو کشور از ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی یکدیگر و ایجاد زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پوشاک، کیف و کفش و کشاورزی و ... تأکید شد.

به گزارش می‌متالز، نشست هیات تجاری سنگال و فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران با حضور رئیس اداره آفریقای سازمان توسعه و تجارت، رئیس اداره آفریقای وزارت امور خارجه، سفیر سنگال در ایران، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد.

کاهش حجم مبادلات ایران و سنگال آسیب‌شناسی شود

در این نشست محمدصادق قنادزاده، رئیس اداره کل آفریقای سازمان توسعه و تجارت با اظهار تأسف از کم‌کاری و بی‌توجهی به اقتصاد آفریقا و به ویژه سنگال از سوی دولت و بخش خصوصی گفت: متأسفانه تجارت ما با سنگال با سیر نزولی مواجه بوده است. در حالی که حجم تجارت ایران با قاره آفریقا از ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۹۹ به ۱۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده، اما حجم تجارت ما با سنگال از ۶،۵ میلیون دلار در سال ۹۹ به ۲.۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است. این در حالی است که حجم تجارت خارجی سنگال با رشد بالایی همراه بوده و در سال ۲۰۲۱ به ۱۳ میلیارد دلار رسیده است. طبیعی است که رقم ۲.۵ میلیون دلار حجم ناچیزی در مقابل این میزان است که این امر نیازمند آسیب‌شناسی جدی است.

او با بیان اینکه پروژه‌های متعددی در معادن سنگال از سوی سازمان توسعه و تجارت احصا شده‌اند که ارزش بالایی برای سرایه گذاری دارند گفت: در این راستا از وزیر معدن سنگال دعوت کرده‌ایم که به ایران بیاید تا مقدمات استفاده از این فرصت را فراهم کنیم.

قنادزاده با تأکید بر شناسایی دقیق موانع موجود در مسیر تجارت با سنگال گفت: سازمان توسعه و تجارت آمادگی دارد این موانع را برطرف کند. باید بتوانیم فهرستی از توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های دو کشور تهیه کنیم تا بر مبنای آن‌ها چند پیشنهاد عملیاتی را پیش ببریم.

رضایی رئیس اداره آفریقا وزارت خارجه در این نشست با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی که برای توسعه روابط میان ایران و سنگال وجود دارد بیان کرد: وزارت خارجه ایران سنگال را دروازه ورود به غرب آفریقا میدانیم. اما یکی از دلایل مهم عدم توسعه روابط دو کشور به عدم شناخت مناسب از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر باز می‌گردد.

او با بیان اینکه رفت‌وآمد‌های بیشتر هیات تجاری به رفع این مانع و افزایش شناخت از یکدیگر کمک خواهد کرد گفت: امیدوارم اتاق ایران هم ظرف دو ماه آینده هیاتی تجاری به سنگال اعزام کند.

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سنگال هرچه زودتر تشکیل شود

شیخ سیسه، رئیس اتحادیه تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال نیز در این نشست با اشاره به نقاط مشترک بسیار ایران و سنگال از جمله در اعتقادات دینی گفت: امیدوارم روابط اقتصادی ما نیز به سطح روابط بسیار خوب دیپلماتیک دو کشور برسد. یکی از گام‌های مهم در این زمینه تشکیل هرچه زودتر کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور است و یکی از اهداف سفر این هیات به ایران سرعت بخشیدن به تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است.

او با بیان اینکه هدف دیگر از این سفر آشنایی بیشتر تجار ایرانی و سنگالی از ظرفیت‌های یکدیگر است ادامه داد: در سنگال بستر خوبی برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی ایران در زمینه‌های تولید دارو، انرژی و نفت و گاز، بهره‌برداری از معادن، تولید اتومبیل برقی و کشاورزی گلخانه‌ای وجود دارد.

او افزود: متأسفانه ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی سنگال به دلیل نبود سردخانه‌های پیشرفته پیش از آنکه به مرحله مصرف برسند فاسد شده و از بین می‌روند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند برای تجار ایرانی سودآور باشد.

سیسه با تأکید بر ضرورت برقراری خط مستقیم هوایی تهران-داکار گفت: باید لغو ویزا خصوصاً برای تجار دو کشور به طور جدی پیگیری شود تا رفت‌وآمد‌ها تسهیل شده و بتوانیم کمیسیونی از تجار دو کشور تشکیل دهیم.

او بیان کرد: رئیس‌جمهور سنگال اخیراً طرح فوری برای ایجاد تحول در روابط بین‌الملل تدارک دیده که بخشی از آن مربوط به همکاری با کشور‌های خاص از جمله ایران است. سرمایه‌گذاران ایرانی اگر به سنگال بیایند در واقع تولیدات خود را در مرحله نخست برای ۱۶ میلیون سنگالی تولید می‌کنند. اما در مدت کوتاهی این بازار را می‌توان به بازار ۳۰۰ میلیونی در ۸ کشور همسایه سنگال و بعد از آن به جامعه ۶۰۰ میلیونی در ۱۵ کشور آفریقایی و در نهایت به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در ۵۴ کشور آفریقایی توسعه داد.

به دنبال همکاری دوجانبه و پایدار با سنگال هستیم

مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و شرق افریقا هم در این نشست با تأکید بر اینکه فعالیت در همه زمینه‌های مورد نظر هیات سنگالی در ایران فراهم است گفت: اگر سفر این هیات به ایران منجر به عقد قرارداد کاری نشود سنگالی‌ها ضرر خواهند کرد. ما این آمادگی را داریم که اگر اعضای این هیات به زمانی بیشتر از یک هفته برای حضور در ایران نیاز داشته باشند مقدمات آن را فراهم کنیم.

او با اشاره به رقم بالای بیکاری در سنگال ادامه داد: ما آمادگی داریم در زمینه کسب‌وکار‌های کوچک و آموزش فنی و حرفه‌ای نیرو‌های آماده اشتغال در این کشور قدم‌های خوبی برداریم.

برهمن با تأکید بر اینکه رویکرد ما در رابطه تجاری با سنگال رویکرد برد-برد است ادامه داد: اگر دولت سنگال در زمینه‌های تولید پوشاک و کیف و کفش، بهره‌برداری از معادن، هوشمندسازی و ایجاد دولت الکترونیک و دیگر حوزه‌های مورد نیاز سنگال زمینه‌های لازم را فراهم کند در ایران شرکت‌های قدرتمندی در این حوزه‌ها وجود دارد که می‌توانند وارد سرمایه‌گذاری شوند.

او گفت: ما به دنبال انجام یک فعالیت دوجانبه و مشارکتی هستم تا اثر ماندگاری از خود در سنگال بر جا بگذاریم.

پس از او سالیو نیانگ دینگ سفیر سنگال در ایران با اظهار تأسف از اینکه روابط تجاری ایران و سنگال هم سطح با روابط سیاسی آن‌ها نیست بیان کرد: اولین مشکل عدم شناخت کافی تجار از ظرفیت‌های تجاری دو کشور است. تبدل چنین هیات‌هایی حتماً به شناخت بیشتر از یکدیگر منجر خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه با تمام توان مسئله ویزا و سرعت بخشیدن به تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سنگال را دنبال می‌کند گفت: با وجود چرم درجه یک در سنگال تجار ایرانی نباید از ظرفیت‌های این بخش در صنعت کیفش و کفش غافل شوند.

هیات تجاری سنگال سه شنبه آینده ایران را ترک می‌کند

در هیات تجاری سنگال علاوه بر رئیس اتحادیه تجار، کارفرمایان و صنعتگران این کشور که یک تشکل ۱۲۰ هزار نفری است، گروهی از تجار با زمینه فعالیت راه‌سازی، ساختمان‌سازی و تاسیسات عمومی، کشاورزی و تجهیزات آن، صنایع تبدیلی، حفاری، انرژی، نساجی، پوشاک و کیف و کفش، خودرو و صنعت بسته‌بندی حضور دارند. این هیات تجاری که با برنامه‌ریزی و دعوت معاونت بین‌الملل اتاق ایران برای یک سفر ۷ روزه به تهران آمده است صبح دیروز برنامه‌های رسمی خود را با استقبال مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه آغاز کرد.

بازدید از صندوق نوآوری ریاست جمهوری، دیدار با انجمن خدمات فنی و مهندسی و انجمن صادرکنندگان، بازدید از نمایشگاه بین‌المللی، بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های فناوری در حوزه دانش‌بنیان برخی از مهم‌ترین برنامه‌های تنظیم‌شده برای این هیات در طول حضور در ایران است. همچنین هیات تجاری سنگال قرار است روز شنبه در نشست تجاری و B ۲ B در اتاق کرج و روز دوشنبه نیز در نشست تجاری و B ۲ B در اتاق اراک حاضر شود. این هیات سه شنبه آینده تهران را به مقصد داکار ترک خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده