تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۶۱۲۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بانکرینگ سلخ قشم با مزایده واگذار می‌شود؛ منطقه آزاد قشم برای خرید جدی‌تر از بنیاد مستضعفان است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم گفت: منطقه آزاد قشم برای خرید سهام "بانکرینگ سلخ قشم" جدی‌تر از بنیاد مستضعفان است.

به گزارش می‌متالز، محسن فاخری در رابطه با وضعیت واگذاری سهام بانکرینگ سلخ قشم با بیان "هر چیزی قیمتی دارد" در پاسخ به این پرسش که قیمت واگذاری سهام بانکرینگ سلخ قشم چه میزان است، اظهار کرد: قیمت سهام در یک شرایط یکسان و رقابتی با توجه به آیین‌نامه‌ها و مقررات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) از طریق مزایده مشخص خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس قیمت پایه مشخص و ارزش تاسیسات توسط هیئت کارشناسی رسمی تعیین خواهد شد.

وی تصریح کرد: پس از این مرحله طبق مقررات دولت مزایده برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم گفت: سازمان منطقه آزاد قشم برای خرید سهام سوخت‌رسانی سلخ قشم جدی‌تر است. اما دوستان خدمات بندری سینا (بنیاد مستضعفان) نیز روی این موضوع کار می‌کنند.

فاخری با بیان این‌که تعیین قیمت پایه و زمان برگزاری مزایده در حوزه اختیارات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان سهامدار عمده است، اضافه کرد: ۶۰ درصد سهام بانکرینگ قشم در اختیار کشتیرانی است.

وی با بیان این‌که سلخ قشم در حال سوخت‌رسانی به کشتی‌هاست، یادآور شد: ظرفیت این سایت یک تا ۱.۵ میلیون تن در سال است.

فاخری اوایل ماه جاری با اعلام این‌که تا امروز هیچ سهمی از کشتیرانی در بانکرینگ قشم واگذار نشده، گفته بود: مذاکراتی را در حال حاضر در شرایط رقابتی یکسان با تمام کسانی که برای در اختیار سهم سلخ اعلام آمادگی کرده‌اند، در حال پیگیری است.

وی با بیان این‌که از برنامه مجموعه‌هایی که می‌خواهند وارد مجموعه سلخ قشم شوند استقبال کرده و در حال مذاکره با آن‌ها هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر دو مجموعه سازمان منطقه آزاد قشم که بخشی (۲۵ درصد) از سهام بانکرینگ سلخ قشم را در اختیار دارد متقاضی مدیریت مجموعه است. همچنین با شرکت بندری سینا که متعلق به بنیاد مستضعفان است که در حال مذاکره هستیم.

وی همچنین با یادآوری این‌که تا امروز ۱۷۰۰ میلیارد ریال در بانکرینگ سلخ قشم سرمایه‌گذاری شده و تمام مجوز‌های مربوطه را دریافت کرده‌ایم، افزود: سال گذشته از منابع خارجی سوخت آلترا (کم‌سولفور) را تأمین می‌کردیم که امسال با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و منابع داخلی سوخت آلترا را از داخل تأمین خواهیم کرد. برای تولید سوخت کم‌سولفور در سلخ قشم با بهره‌گیری از مجموعه توانمند بخش خصوصی کار‌ها را به خوبی پیش برده‌ایم و سبد محصولات را در این بخش توسعه خواهیم داد.

فاخری یکی از مشکلات پیشِ روی پروژه سوخت‌رسانی (بانکرینگ) بندر "سلخ قشم" را عدم ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بود اعلام کرد و ادامه داد: در کنار این مهم، الزامات بین‌المللی ۲۰۲۰ سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد به مانعی برای راه‌اندازی کامل این پروژه بدل شده است.

وی علت این امر را فقدان زیرساخت‌های لازم برای تولید انبوه سوخت کم سولفور دانست و گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین مجدد به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات است که در شرایط و محدودیت­های فعلی، دستیابی به آن زمان بر است.

سهامداران بانکرینگ قشم شرایط مساعدی ندارند

اواخر دیماه سال گذشته دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه بانکرنیگ قشم از رفع مشکلات این صنعت با قول مساعدت رئیس‌جمهوری خبر داد و با اشاره به فروش ویلا‌های ریاست‌جمهوری برای تامین منابع مالی زیرساخت‌های قشم، افزود: با توجه به این‌که سهامداران بانکرینگ سلخ قشم شرایط مساعدی ندارند، با انتقال بخشی از سهام کشترانی جمهوری اسلامی ایران به مناطق آزاد و افزایش سهام منطقه آزاد به بالای ۵۰ درصد، بانکرینگ قشم تکمیل خواهد شد.

وی با بیان این‌که با این کار ۲۸۰ شناور ایرانی دیگر در فجیره سوخت‌گیری نمی‌کنند که باعث توسعه قشم، رونق اقتصادی و اشتغال می‌شود، تصریح کرد: حکمرانی و مدیریت باید در مناطق آزاد زیر نظر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد باشد و فعالیت غیر از این خلاف قانون است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده