تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۷۴۲۶۴
سرویس خبر : انرژی

صنایع برق خود را از بورس کالا بخرند/ قیمت برق واقعی می‌شود؟

‌می‌متالز - صنایعی مانند فولاد، سیمان و پتروشیمی در سال‌های اخیر با خاموشی گسترده مواجه بوده‌اند. حال قرار است بهینه‌سازی مصرف، صنایع برق خود را از نیروگاه‌های خصوصی و از طریق بورس کالا تأمین کنند.

به گزارش می‌متالز، صنایعی مانند فولاد، سیمان و پتروشیمی در سال‌های اخیر جزو متهمان اصلی خاموشی‌های کشور بودند. دولت هر گاه که با مشکلی در تأمین برق شبکه خانگی مواجه می‌شود، با قطع برق تولیدکنندگان اقدام به کاهش مصرف می‌کند. برخی نیز عرضه برق یارانه‌ای به صنایع را عامل بی‌توجهی به الگوی مصرف می‌دانند. از این رو واقعی‌کردن قیمت برق ازجمله راهکار‌هایی است که برای بهیته‌سازی مصرف ارائه می‌شود.

پیش‌تر مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت که مجلس از سال گذشته به موضوع صنعت برق ورود جدی کرد و تلاش شد بهای مصرف صنایعی که مصرف بالایی دارند واقعی شود. این می‌تواند باعث انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری یا ادامه سرمایه‌گذاری در بخش نیرو باشد. البته مشروط بر آنکه اقتصاد نیرو درست شناخته شود.

بدین ترتیب، اخیراً مجلس و اتاق بازرگانی توافق کردند تا از ابتدای مهرماه سال جاری کلیه صنایع مشترک برق خود را از طریق بورس کالا تأمین کنند. این درآمد قابل توجهی را به بخش نیروگاه‌های خصوصی گسیل می‌دهد و این نیروگاه‌ها می‌توانند توان خود را به هزار مگاواتی برسانند.

برق در بورس کالا فروخته می‌شود

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، گفت: دولت‌های ایران در رابطه با موضوع انرژی سیاست‌های درستی در پیش نگرفتند. این باعث شد که پس از دو دهه خاموشی‌های جدی را تجربه کنیم. اکنون زمان مناسبی است که به اتکای توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که داریم این مشکل را حل کنیم. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث می‌شود بخش خصوصی انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه را پیدا کند، مساله قیمت انرژی است. اگر به تعریف درستی از اقتصاد انرژی برسیم سرمایه‌گذاران بی‌شماری وارد عرصه انرژی می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: هم‌اکنون ۶۰ درصد نیروگاه‌های کشور دست بخش غیردولتی است. این نیروگاه‌ها آمادگی فروش برق به صنایع را دارند. بستری آماده است که صنایع بتوانند برق خود را از بورس کالا خریداری کنند. این از نیمه دوم سال عملیاتی خواهد شد. یعنی از مهر ماه صنایعی که مصرف بالای یک مگاوات دارند، باید برق خود را از بورس بخرند.

او افزود: این موجب می‌شود که درآمد قابل توجهی وارد بخش نیروگاهی شود؛ بنابراین نیروگاه‌ها می‌توانند فاز دوم خود را تکمیل کنند و با تکمیل کردن نیروگاه‌های نیمه‌تمام خود به توان هزار مگاواتی برسند.

برق با قیمت جهانی به صنایع فروخته می‌شود

صالحی بیان کرد: اگر بخش‌های مسکن، آموزش و پرورش، برخی مراکز و کشاورزی را جدا کنیم، بخش صنعت به راحتی از پس مخارج نیروی خود برمی‌آید. حتی با برقی که با قیمت جهانی برابری می‌کند. البته ما اعتقاد داریم که هزینه برق صنایع ناگهان واقعی نشود و طی یک یا دو سال این اتفاق بیفتد. این اتفاق ضامن سرمایه‌گذاری در صنعت برق است.

این فعال بخش خصوصی تشریح کرد: اگر طرف قرارداد نیروگاه‌های بخش خصوصی دولت باشند، طرح شکست می‌خورد. در واقع تا الآن هم شکست خورده‌اند و تمام قرارداد‌هایی که با دولت بسته شدند ناموفق بودند. اما از این به بعد نیروگاه‌ها برق خود را به صنایع خواهند فروخت. صنایع پول برق را به صورت آنی در بورس کالا پرداخت می‌کنند. در حالی که وزارت نیرو در پرداخت معوقات خود به نیروگاه‌ها دو تا سه سال تاخیر داشت.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، در حال حاضر ۲۷۵ نیروگاه مقیاس کوچک در کشور وجود دارد که اغلب آن‌ها مربوط به بخش خصوصی هستند. این نیروگاه‌ها با مشوق‌های دولتی دولت و با سازوکار عقد قرارداد و خرید تضمینی فعالیت می‌کنند. گفتنی است که نیروگاه‌های تولید پراکنده به دو دسته حرارتی و تجدیدپذیر تقسیم می‌شوند. نیروگاه‌های تولید پراکنده حرارتی با عنوان نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک شناخته می‌شوند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده