تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۷۴۶۲۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

اولویت واگذاری مسکن در مناطق کم برخوردار با خانوار‌های فاقد خانه است

‌می‌متالز - احمد راستینه گفت: اولویت واگذاری زمین و مسکن شامل تمام خانواده‌هایی است که صاحب فرزند سوم می‌شوند حتی اگر فرم «ج» مسکن آن‌ها قرمز است.

به گزارش می‌متالز، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد تصویب آیین‌نامه اجرایی مربوط به تخصیص زمین و مسکن پس از تولد فرزند سوم در هیات دولت گفت: در تبصره (۳) ماده (۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره تخصیص زمین و مسکن به خانوار پس از تولد فرزند سوم آمده است، در جزئیات این بند قانونی آمده است که؛ یک قطعه زمین حداکثر به مساحت ۲۰۰ مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرح‌های هادی روستایی یا طرح‌های جامع شهری مصوب یا واحد مسکونی برای ساکنین در روستا‌ها یا شهر‌های کمتر از ۵۰۰ هزار نفر تعلق می‌گیرد که جمعیت آن‌ها به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر در شهر و روستای محل سکونت فقط برای یک بار و بر اساس هزینه آماده سازی زمین در زمان واگذاری به صورت فروش اقساطی با ۲ سال تنفس و ۸ سال تقسیط بدون اعمال تخفیف واگذار کند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس یازدهم ادامه داد: برای ساکنان شهر‌های بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، زمین یا واحد مسکونی با شرایط مقرر در آئین نامه بسته به اعلام ظرفیت توسط دولت مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در شهرک‌های اطراف، شهر‌های جدید، شهر‌های مجاور یا زادگاه پدر و مادر مشروط به اینکه بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر نباشد، به انتخاب پدر و در صورت فوت پدر، به انتخاب مادر اختصاص می‌یابد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول یکسال اخیر کمیسیون فرهنگی، کمیته ویژه‌ای برای اجرای تمام بند‌های قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته است که ظرف چند ماه گذشته جلسات متعددی با وزارت راه و شهرسازی برای اجرای آن برگزار کرد؛ امروز شاهد تصویب این آیین نامه اجرایی هستیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اولویت واگذاری زمین و مسکن شامل تمام خانواده‌هایی است که صاحب فرزند سوم می‌شوند حتی اگر فرم «ج» مسکن آن‌ها قرمز باشد؛ اما در شهر‌ها و روستا‌هایی که دولت امکان تهیه زمین و مسکن به تعداد کافی نداشته باشد اولویت واگذاری با افرادی است که فرم «ج» مسکن آن‌ها سبز بوده و خانوار‌هایی که فرم «ج» مسکن آن‌ها قرمز باشد در شهر‌ها و روستا‌های اطراف محل سکونت می‌توانند مشمول این قانون شوند.

راستینه در ادامه تصریح کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جهت حمایت از فرزندآوری است؛ تبصره مربوط به مسکن در راستای حمایت از خانواده‌های پر جمعیتی است که از داشتن مسکن محروم هستند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: آیین‌نامه اجرایی مربوط به تخصیص زمین و مسکن پس از تولد فرزند سوم که در هیات دولت تصویب شده حاصل تلاش مجلس و کمیسیون‌های مربوطه است وبه زودی به مرحله اجرایی شدن خواهد رسید.

گفتنی است؛ فرم ج سبز ثبت نام مسکن، یعنی، در استعلام دولت، فرد متقاضی تسهیلات مسکن دولت و افراد تحت تکفل وی، در ۵ سال گذشته، زمین یا ملکی به نام‌شان نبوده و وام خرید یا ساخت ملک نگرفته‌اند و از تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۲، از هیچ یک از امکانات نهاد‌های عمومی غیر دولتی استفاده نکرده‌اند؛ قرمز شدن فرم ج، به معنای استفاده از تسهیلات ارائه شده برای دریافت مسکن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده