تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۱
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۷۴۶۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روز بازار آهن ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

‌می‌متالز - بررسی بازار آهن امروز، ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ از تداوم ثبات نسبی قیمت‌ها در این بازار حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، بررسی بازار آهن امروز، ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ حاکی از آن است که امروز شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها در این بازار همچون روز گذشته بودیم.

در این راستا، گزارش‌ها از کف بازار ارز حاکی از آن است که اسکناس دلار در میدان فردوسی، مرکز ارزفروشان تهران امروز با نرخ ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

همچنین آخرین خبر از مذاکراتی احیای برجام به اظهارات مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برمی‌گردد. برهمین اساس، «جوسپ بورل» گفته است که همچنان منتظر پاسخ تمام طرف‌های مشارکت کننده در مذاکرات رفع تحریم‌ها به متن پیشنهادی توافقی است که او دو ماه پیش ارائه داد. خبری فوری دیگر اینکه علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران خبر داده است: با توجه به پیام‌های دریافتی از آژانس بین المللی و گروسی، امروز در حاشیه‌های جلسات دیپلماتیک دیدار و گفتگویی با انریکه مورا خواهم کرد.

از سوی دیگر، شبکه خبری فرانس ۲۴ گزارش داد: روسای جمهوری ایران و فرانسه امروز (سه‌شنبه) در حاشیه نشست سران هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار خواهند کرد. مکرون همچنین قرار است امروز با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز دیدار کند.

همچنین برلسلس گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون در ماه‌های اخیر چند تماس تلفنی با رئیس جمهوری ایران داشته است که محور اصلی آن ترغیب ایران به پذیرش پیشنهاد‌های اروپا در راستای احیای توافق هسته‌ای بوده است؛ توافقی که آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در زمان ریاست جمهوری آمریکا از آن خارج شد.

در ادامه از بورس کالا خبر رسید امروز سه شنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۱، قرار بود ۳۳۸ هزارو ۲۵۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که از این میزان، ۳۳۱ هزار و ۸۵۰ تن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد.

در همین حال، ۱۱ هزار تن ورق گالوانیزه روی تابلو مورد معامله قرار گرفت که این مقدار ۶ هزار و ۴۰۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است. همچنین ورق قلع اندود با حجم عرضه ۷۵۰ تن و تقاضای ۵۰ تن مواجه شد و از این میزان حجم، ۵۰ تن به فروش رسید. علاوه بر این، ۳۲۰ هزار و ۱۰۰ تن ورق گرم روی تابلوی معاملات بورس کالا قرار گرفت و همهه این محصول به طور کامل معامله شد.

خبر دیگر اینکه یک فعال صنعت فولاد در گفتگو با فولادبان می‌گوید: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های می‌تواند تأثیرات مثبت و بلند مدتی را در افزایش صادرات و واردات ایران به خصوص در حوزه فولادی داشته باشد.

در ادامه بررسی بازار جهانی فولاد با محوریت آخرین به‌روزرسانی معاملات بورس فلزات بندر شانگ‌های نشان می‌دهد اکثر مقاطع فولادی در این بازار همچنان در حال کاهش قیمت هستند. در این میان، ورق گرم بیشترین میزان افت قیمت را در بین محصولات فولادی داشت.

همچنین بررسی معاملات روز گذشته محصولات فولادی در مهم‌ترین بورس فلزات اروپا (LME) نشان می‌دهد بر خلاف روند نزولی قیمت‌ها در هفته گذشته، امروز شاهد رش قیمت مقاطع فولادی در این بازار هستیم، اما در این میان، تنها ورق گرم چین کاهش نا چیزی را تجربه کرده است.

در همین حال، براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی (امروز ۲۹ شهریور ماه)، قیمت اسلب و بیلت صادراتی ایران و منطقه CIS در بازار جهانی ثابت مانده است. بر همین اساس، بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ ۵۱۵ دلار به ازای هر تن مبادله شد، همچنین اسلب صادراتی این منطقه با ثبات نرخ روبرو بود و با قیمت ۴۶۰ دلار در هر تن به فروش رسید.

البته هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج بدون تغییر، با قیمت ۴۳۰ دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران بدون تغییر، با نرخ میانگین ۴۵۵ دلار مبادله شد.

در هر صورت، تحلیل آخرین رویداد‌ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد، آرامش در بازار آهن در روز‌های آینده حاکم خواهد بود.

از وضعیت قیمت‌ها در بازار چه خبر؟

بررسی بازار آهن امروزز ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در بازار میلگرد قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها ثابت باقی ماند و فقط یک. شرکت قیمت محصولات خود را ۲۰۰ تومان کاهش و یک شرکت قیمت محصولات خود را ۲۰۰ تومان افزایش داد.

همچنین در بازار نبشی و ناودانی دو شرکت قیمت محصولات خود را با ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش و یک شرکت قیمت محصولات خود را با ۵۰۰ تومان کاهش اعلام کردند.

در همین حال، در بخش کیلویی بازار تیرآهن قیمت برخی محصولات ثابت باقی ماند و قیمت برخی محصولات هم کاهش یافت. همچنین در بخش تیرآهن شاخه‌ای قیمت محصولات ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان ارزان شد.

علاوه بر این، در بازار پروفیل دو شرکت قیمت محصولات خود را از ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان افزایش دادند، ضمن اینکه یک شرکت قیمت محصولات خود را ۵۰۰ تومان کاهش داد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده