تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۹
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۷۴۷۸۷
سرویس خبر : صنایع کوچک

فروش لوازم خانگی دست دوم به جای نو/ مردم همچنان منتظر واردات لوازم خانگی خارجی

‌می‌متالز - فروش لوازم خانگی دست دوم به جای نو در ماه‌های اخیر رواج پیدا کرده است. به نظر می‌رسد در نبود لوازم خانگی خارجی، برخی متقلبان عنان بازار را در دست گرفته‌اند. مردم نیز یا قدرت خرید ندارند و یا منتظر آزادسازی واردات مانده‌اند.

به گزارش می‌متالز، در پی ممنوعیت واردات لوازم خانگی در سال‌های گذشته خرید و فروش کالای دست دوم رونق گرفت. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی سودجویان از این شرایط سوءاستفاده کرده و لوازم خانگی دست دوم را تعمیر و رنگ می‌کنند و به اسم نو یا حتی قاچاق، با قیمت‌های پایین‌تر و گارانتی رسمی به مردم می‌فروشند. اما مشتری بی‌خبر از موضوع، به قصد خرید با صرفه، کالای دست دوم می‌خرد.

در همین زمینه هفته گذشته محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت، از شناسایی ۹ کامیون لوازم خانگی تقلبی در فروشگاهی که لوازم دست دوم خریداری و بازسازی و به نام برند‌های خارجی عرضه می‌کرد خبرداد و گفت: این کالا‌ها قاچاق نیستند، اما مشمول قانون کالای قاچاق می‌شوند. درخواست ما از دستگاه قضایی تعیین حداکثر مجازات در قالب تشدید جرم برای این متخلفان است.

فروش کالای دست دوم ارتباطی به قدرت خرید مردم ندارد

گرچه برخی سعی دارند این موضوع را به کاهش قدرت خرید مردم ارتباط دهند، آن‌طور که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: خرید محصولات دست دوم به اسم نو ارتباطی به قدرت خرید مردم ندارد.

اکبر پازوکی با تایید فروش کالای تقلبی و دست‌دوم به جای نو در بازار گفت: اتحادیه در بازرسی‌های دوره‌ای، فروشگاه‌هایی را که از اتحادیه مجوز ندارند و اقدام به فروش کالای دست دوم به جای نو می‌کنند را شناسایی و به وزارت صمت معرفی می‌کند.

او با اعلام اینکه فروشگاه‌های متقلب در فضای مجازی به‌راحتی کالا می‌فروشند و حتی در سطح شهر هم فروشگاه دارند توضیح داد: این فروشگاه‌ها کالا‌های در حد نو را از خانه‌های مردم می‌خرند، لکه‌ها و خرابی محصول را درست می‌کنند و به مردم با قیمت پایین‌تر از نو به اسم جنس مارک‌دار خارجی و دست اول می‌فروشند.

بی‌اعتمادی مردم به تولید داخلی

پازوکی دلیل رونق بازار کالا‌های تقلبی و دست دوم را بی‌اعتمادی مردم به تولید داخل دانست و تشریح کرد: سلیقه مردم کالای خارجی است، وگرنه قدرت خرید مردم کم نشده و با وجود آگاهی مردم از وارد نشدن کالای خارجی به کشور، مردم همچنان ریسک خرید کالای قاچاق یا دست دوم را می‌پذیرند.

او ادامه داد: مردم محصولات سامسونگ، ال‌جی، بوش و مارک‌هایی نظیر این را که پنج سال وارد نشده به نصف قیمت اصلی کارخانه می‌خرند. در حالی که با یک جستجوی ساده قیمت اصلی کالای برند خارجی در سایت کارخانه تولید‌کننده مشخص می‌شود؛ اما همین مشتری‌ها از خرید محصول با قیمت ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان امتناع می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا مردم کالای خارجی را با کیفیت‌تر از نمونه داخلی می‌دانند توضیح داد: این به فرهنگ عمومی جامعه بازمی‌گردد.

بر اساس این گزارش و طبق سالنامه آماری وزارت صنعت معدن و تجارت به رغم اینکه صنعت لوازم خانگی از جمله صنایعی است که تحت تأثیر ممنوعیت‌های وارداتی در سال ۹۷، رشد قابل توجهی را در حوره تولید تجربه کرد، اما با گذشت بیش از سه سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، همچنان شاهد هستیم که برند‌های خارجی در بازار حضور گسترده‌ای دارند.

در حالی که کالای قاچاق از مبادی مرزی از طریق ته‌لنجی، تعاونی مرزنشینان و کوله‌بر وارد کشور می‌شود و پدیده فروش کالای دست دوم به جای نو نیز در بازار لوازم خانگی خبرساز شده، اما بسیاری از مردم همچنان لوازم با ریسک و یا قاچاق در بازار را می‌خرند، ولی کالای تولید داخل را نه!

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده